• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Good Golly Miss Molly
    Pyrola skrev 2011-10-16 19:41:28 följande:
    Folk har väl sämre allmänbildning än man tror, för några år sedan kom det in en familj i vår trädgård och började bryta ner en björk. Vi blev lite förvånade och frågade vad dem gjorde men dem upplyste oss att dem bara skulle plocka lite påskris. Grannarna hittade en familj som fikade i deras trädgård dem hade trott att det var ett cafè.
    Man slutar aldrig fascineras (eller snarare chockeras) Flört.
  • Lindis1974

Och nej det är inte samma sak som att traska in på någons privatägda tomt.

• Pyrola

Eftersom du skriver förort ts så antar jag att du bor i en storstad och då kan du ju åka runt till olika parker och öppna förskolor över hela staden. Sen tycker jag att du även kan ligga på hos kommunen men det kanske blir mer långsiktigt.

• Pyrola
    Lindis1974 skrev 2011-10-16 19:45:05 följande:
    Och nej det är inte samma sak som att traska in på någons privatägda tomt.
    Det måste det väl vara rent juridiskt om bostadsrättsföreningen äger marken precis som ett företag eller en kommun kan äga mark.
  • LinneaJosie
    Pyrola skrev 2011-10-16 19:46:37 följande:
    Det måste det väl vara rent juridiskt om bostadsrättsföreningen äger marken precis som ett företag eller en kommun kan äga mark.
    Jag håller inte med. På en gemensam lekplats finns ingen förväntan om att den ska vara privat, som man kan förvänta sig i sin egen trädgård. Jag skulle snarare jämföra det med ägandet av t.ex. en åker.
  • Loreena

Jag tycker att det är tråkigt och missunnsamt... som jag sagt innan. Och jag tycker verkligen inte att det är samma sak som att traska in på någon enskild persons privata trädgård. Verkligen inte! Det står inga skyltar heller, så hur ska man veta eg? Om det är kommunens lekplats, eller HSBs, eller det kommunala hyresrättsbolagets gård. Jag tycker att de borde skylta om de inte vill ha obehöriga på sin mark... men jag tycker också att det är lite sorgligt att avhysa en 1åring och hans mamma från en lekplats.

• seandra82

va vadå - lyssna inte på henne det finns inga regler som säger att man inte får ta med sina barn till en annans gårds lekplats . du har all rätt å ta med din unge till vilken plats som helst. finns det inga skyltar som säger stopp så har man fritt fram. det är lika dant med fsk gårdar på helgerna får man gå in o låta sina barn leka

• Pyrola
    LinneaJosie skrev 2011-10-16 19:50:28 följande:
    Jag håller inte med. På en gemensam lekplats finns ingen förväntan om att den ska vara privat, som man kan förvänta sig i sin egen trädgård. Jag skulle snarare jämföra det med ägandet av t.ex. en åker.
    Marken ägs privat och pga närheten till bostadshus så gäller inte allmänrätten. Det finns en länk i någon av de tidigare inläggen att bostadsrättsföreningar har rätt att avhysa människor från tomten.
  • Loreena
    Pyrola skrev 2011-10-16 19:48:19 följande:
    259 lekparker i Göteborg nu slipper du surtanten.

www.lekparksguiden.se
    Tack!

Jag vill kunna ta mitt barn i handen och gå ut och leka, utan barnvagn, spårvagnsresor etc... Alltså vill jag kunna nyttja lekparkerna som ligger närmast vårt hus (en 1åring går inte så fort)... och som det är nu så äger HSB två av dom.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(