• Jenny054

HJÄLP! Köttbullar på IKEA! Såsen? Gräddsås eller brunsås? PANIK!!

Sitter och tjafsar med en kompis och vi båda är lika envisa..

När man beställer köttbullar med potatis och lingonsylt på Ikea så får du sås oxå.
    Men vad är det för sås? Brunsås eller Gräddsås?

Tänkte ju äta Ikea-mat idag hemma..

• Svar på tråden HJÄLP! Köttbullar på IKEA! Såsen? Gräddsås eller brunsås? PANIK!!
  • MimmiLina

Gillar rubriken för övrigt... "PANIK, HJÄLP"!

Haha, så gäller det köttbullssås. Ni är för söta.

• Bebis

är det inte nån som har ikeakatalogen tillgänglig? längst bak i den brukar det ju vara en kupong på köttbullar. brunsås röstar jag på i alla fall

• Jenny054

Mumu: Ja ring och fråga.. Känns lite korkat att ringa Ikeas kundtjänst och fråga:
    Hej! Vad är det för sås till era köttbullar? Brunsås eller gräddsås?

• mammutten81

Okej, om ingen tror mig, kopierar:

Restaurangen

På menyn

I vår nya fräscha restaurang kan du äta god mat, sallader och fika till IKEA priser.
    Vi har en barnhörna med leksaker och tv där vi visar tecknad film hela dagarna. Har du små barn med dig kan du själv värma vår ekologiska barnmat i micron vid familjehörnan. Besök oss gärna mellan 14-17 på vardagar så slipper du trängas!
    Köttbullsfest för hela familjen. Måndag till Fredag mellan 15.00-19.00
    serverar vi 40 köttbullar inkl.potatis,lingon, gräddsås och dryck för endast 99:-.

Restaurangens öppettider
    mån-fre: 10-11 frukost
    11-19 varm mat
    lör-sön: 10-11 frukost

Sidan: www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/IkeaNearYouView&langId=-11&catalogId=10103&StoreName=vasteras

• Jenny054

Jag har kollat på deras hemsida och det stod bara köttbullar med kokt potatis och sås..
    Men inte vilken sås..

Jag vill ha IKEA-MAT idag!!!
    Är man gravid med en massa hormoner så ska man få det MAN VILL!

• mammutten81

Rulla ner på sidan så står det!.

• MimmiLina

Han är givmild, den där Kamprad. Gräddsås till det billiga priset.

• Jenny054

mammamutten81 och bebis: TACK!!!
    Men vart letade ni?? Jag gick in på IKEAS hemsida, men hittade bara deras förbaskade saker som möbler.. Inget om deras mat..

Men nu jäklar.. Till middag blir det IKEA-bullar med GRÄDDSÅS!!

• Mumu

Typiskt då... Han jobbar på IKEA i Gävle, och de är den enda restaurangen som är privatägd, så de gör egen sås från grunden. Men alla andra IKEA använder sås på påse och han var nästan säker på att det var brunsås. Men kunde inte svära på det eftersom han gör såsen själv, som sagt. Däremot kan ju påssåsen vara lite piffad med grädde.

Jaja, jag kunde kanske hjälpa lite i alla fall!

• lata kocken Johanna

va? står det 40 köttbullar???

vem orkar äta 40 köttbullar?

• lata kocken Johanna

har en kompis på tråden här - och hon praktiserade på en IKEArestaurang ett tag

där körde de brunsås i påse men gjord på mjölk och grädde

• Lejra

Lite OT är att köttbullarna på de flesta restauranger kommer från Findus! Hade en gästföreläsare i skolan från Findus som berättade detta under sin föreläsning!

• Poena

En fråga - Vad är egentligen skillnaden mellan en grädd- och brunsås? Har man inte grädde eller mejeriprodukter i de flesta såser? Är gräddsåsen mindre brun? Eller?

Själv får jag rysningar när jag hör ordet brunsås efter den man fick i skolan..

• Mumu

Brunsåsen är kanske gjord på mjölk och i gräddsåsen är det grädde? Jag antar att det är så enkelt.

Mm, lata kocken Johanna, så tror jag också att det är. Brunsås på påse och sen piffar de upp den med lite grädde och kallar den gräddsås. Så jag tror inte min kockkompis var helt fel ute faktiskt.

Svar på tråden HJÄLP! Köttbullar på IKEA! Såsen? Gräddsås eller brunsås? PANIK!!