• Snowflakee

Kan förlossningsvärkar avta och komma tillbaka..?

Hejsan!

Jag har en fråga angående riktiga värkar. Min slempropp lossnade för 3 dagar sen och detta pågick under två dagar. Jag har nu haft kraftiga mensvärkar med en ilande känsla i nedre delen av magen och ont i ryggen under hela natten som var, det började kl 23:00 och slutade kring 06:00 på morgonen. Hela magen drog även ihop sig som en stenhård boll. Jag gick in och la mig i ett bad men det hjälpte inte och gjorde lika ont ändå.
    Nu under dagen har jag inte känt av några mer värkar....Gråter 

Min fråga är kan riktiga värkar avta och komma tillbaka efter några timmar eller är det bara förvärkar som jag har.?

Blir glad för alla svar jag kan få.

Jag är i v.39 (v.38+ 4)

• Svar på tråden Kan förlossningsvärkar avta och komma tillbaka..?
  • Länisen

Man kan ha förlossningsvärkar som försvinner och kommer tillbaka. Jag hade värkar varje natt i 3 dygn innan han kom. Tredje natten åkte vi in, och redan på väg i taxin mot sjukhuset så började dom avta igen, och när jag kom fram var det knappt några värkar längre. Hade hunnit öppnat mig 4 cm iaf så jag blev inlagd, men de fick ta hål på hinnorna och sätta värkstimulerande dropp för att det skulle funka ordentligt.

Mina värkar var inte helt regelbundna heller, så ett tips ifall att du får likadant som jag är att åka in när det gör så ont att du inte pallar att vara hemma mer, oavsett om dom kommer var 3e minut eller inte... 

Casper 2010-06-09
  • As mamma

Du kan väl ringa till förlossningen och höra med dem i alla fall? De kommer nog med bättre svar än vad vi kan göra, och dessutom kommer de skriva in det i din journal, så om det fortsätter kan de bara läsa och se att det pågått ett tag.

• Anna J01

Jag hade värkar från och till i ca ett dygn. Dom kom typ var 10:e minut och försvann helt under flera timmar. När det varit 7 min mellan värkarna i typ två timmar så åkte vi in. Då var jag ändå öppen 5 cm så mina oregelbundna värkar hade gjort stor nytta ändå. När vi varit inne i nån timme så försvann värkarna nästan helt och allt avstannade. Men efter ytterligare 2 timmar tog det fart igen och då kom värkarna tätt. Sonen kom bara nån timme efter det.

• Snowflakee

Tack för alla svar, då vet jag i alla fall att det är riktiga värkar jag har. För när det gör så ont och sen bara försvinner så blir man lite irriterad om det bara skulle vara förvärkar.
    Jag hoppas värkarna kommer tillbaka under dagen/natten så då får jag ringa in till förlossnignen och höra med dom vad man ska göra.

Anna J01 : Gick ditt vatten eller slemproppen innan du åkte in till förlossningen eller kom det senare.?

• frularsson

I förrgår hade jag förlossningvärkar (av erfarenhet från två barn så vet jag hur dom känns), och dom avtog och har ännu inte kommit tillbaka..
    Och bara sen i förrgår har jag öppnat mig till 3 cm och har bara 2 cm kvar av tappen. Dock var jag öppen redan 1 cm i fredags, men i alla fall, två centimeter öppnade jag mig till tack vare värkarna

• Länisen

Försök att sova nu medan du kan också. Det blir jobbigt om dom kommer tillbaka ikväll och kanske håller dig vaken hela natten om du ska in och föda sen. Jag hade knappt sovit på 1½ dygn när sonen kom, just pga att värkarna satte igång på kvällen, och sen tog det 18 timmar till från det att vi kom in till förlossningen

Casper 2010-06-09
  • Anna J01

Slemproppen hade lossnat i omgångar under 2 veckors tid men på morgonen då dom " riktiga" värkarna började anas kom det lite mer och med en aning blod i. Vattnet gick inte förän precis innan krystvärkarna.

Svar på tråden Kan förlossningsvärkar avta och komma tillbaka..?