• SilentStar

Hur gäller upphovsrätten till mina bilder i min egna blogg?

Har skapat en blogg nyligen där jag mest skriver om min vardag och familjen. Den är inte ett dugg stor, har runt 15 besökare/dag och det är precis så jag vill ha det. Den är främst till för familj och vänner.

Nu har det kommit till min kännedom att en släkting till mig kopierar de bilder jag lagt ut på mina barn, skriver ut dem på fotopapper och sätter in i en pärm hemma alt. ger till min mor som jag inte har någon kontakt med. Mina barn har inte heller någon kontakt med henne.

Jag vet att bilderna är offentliga eftersom de ligger på min blogg, men nånstans får väl gränsen gå. Det känns lite som ett intrång när släktingen skriver ut bilderna. Detta är en släkting vi träffar väldigt sällan. I mitt tycke så är det självklart ok för släktingen att gå in hur ofta h*n vill på bloggen och titta, det kan jag ju inte styra över men jag vill verkligen inte att h*n ska skriva ut bilder på mina barn och ha hemma och visa upp för alla och envar (andra släktingar som vi inte heller träffar då vi valt att bryta kontakten).

Vad kan jag göra? Gäller upphovsrätt/copyright på vanliga privata bilder trots att jag lagt upp dem på bloggen? Finns det någon lag jag kan luta mig mot när jag konfronterar släktingen?        

• Svar på tråden Hur gäller upphovsrätten till mina bilder i min egna blogg?
  • heeke

Naturligtvis gäller upphovsrätten dina egna bilder även när de ligger på en blogg.

Det innebär dock inte att man inte får ladda ner dom (vilket man rent tekniskt gör redan när man tittar på dom på bloggen).
    Det är inte heller ett brott mot upphovsrätten att skriva ut bilderna för eget bruk.
    Så länge inte någon återpublicerar, säljer bilderna och/eller påstår sig vara upphovsrättsinnehavaren så är det inget fel i att skriva ut dom.

• ss24

Man kan på vissa bloggar välja en funtkion där endast inbjudna läsare får tillträde till bloggen. Kanske kunde lösa problemen?

• SilentStar

Aj då..jaja, får väl ge släktingen en utskällning som heter duga och sen hoppas att det går in... tack ändå!

• SilentStar
    ss24 skrev 2011-10-17 13:21:10 följande:
    Man kan på vissa bloggar välja en funtkion där endast inbjudna läsare får tillträde till bloggen. Kanske kunde lösa problemen?

Humm, det ska jag kolla upp, ska även kolla upp hur man "högerklicksskyddar" bilderna..är själv inte så teknisk, men borde gå att lösa ;)
  • kakmamman

Om du har blogg.se vet jag att man gör såhär om man högerklicksskyddar:

Klistra in koden: <body oncontextmenu="return false"> 

under varje <head> i alla kodmallar =)   

• heeke

Som sagt, går bilden att se på bloggen så är den redan nedladdad och kan skrivas ut. 

Det jag inte förstår är vad skillnaden är att någon ser bilden på bloggen eller utskriven?

Bilder publicerar man ju för att man vill att de ska synas, eller? Om man inte vill att alla ska se ens bilder så är Internet fel forum att publicera.

Nu vet jag inte vilken storlek du har på bilderna på bloggen, men varför inte erbjuda din släkting att ordna en utskriven kopia i god kvalité? Då får du ju åtminstone ersättning för dina bilder.

• SilentStar
    heeke skrev 2011-10-17 13:30:58 följande:
    Som sagt, går bilden att se på bloggen så är den redan nedladdad och kan skrivas ut. 

Det jag inte förstår är vad skillnaden är att någon ser bilden på bloggen eller utskriven?

Bilder publicerar man ju för att man vill att de ska synas, eller? Om man inte vill att alla ska se ens bilder så är Internet fel forum att publicera.

Nu vet jag inte vilken storlek du har på bilderna på bloggen, men varför inte erbjuda din släkting att ordna en utskriven kopia i god kvalité? Då får du ju åtminstone ersättning för dina bilder.

Jag tycker att det känns "obehagligt" och skumt att en släkting vi nästan aldrig träffar skriver ut bilder på mina barn och sparar i en pärm alt. ger till min mamma som jag har valt att inte ha kontakt med. Har hört att min mor har en hel vägg "tapetserad" med bilder på mina barn, något jag bara tycker är sjukt. Vill inte gå in på varför eller anledningar till att vi inte ses, men jag tycker bara att det känns skumt, och lite som ett intrång.

I mina ögon är det en sak att gå in på min blogg och titta på bilder, en helt annan att skriva ut dem och spara i en pärm och visa upp för folk som jag har valt att inte ha kontakt med. Och jag vet att dessa människor enkelt kan gå in på bloggen och titta men det är inte det jag tycker är obehagligt...bara det respektlösa i att skriva ut bilder på mina barn och spara utan att fråga mig först..ja det är lite ofattbart faktiskt.

Blev lite långt, men men :)

Det är inte ens bilder i bra kvalitet, helt vanliga bilder som jag dessutom tagit med min iphone..      
  • heeke

Du har naturligtvis rätt att känna och tycka hur du vill.
    Men som sagt, svaret på din fråga blir att rent juridiskt kan du inte göra något åt det tyvärr. 

• gullehjärtat

Skaffa lösenordsskyddad blogg, högerklicksskydd eller vattenstämpla bilderna först :)
    Förstår din irritation...

• alifewithoutme
    kakmamman skrev 2011-10-17 13:29:34 följande:
    Om du har blogg.se vet jag att man gör såhär om man högerklicksskyddar:

Klistra in koden: <body oncontextmenu="return false"> 

under varje <head> i alla kodmallar =)   
    Däremot så kanske människan vet vad print screen har för typ av funktion..
  • Johan70
    SilentStar skrev 2011-10-17 20:51:21 följande:
    Jag tycker att det känns "obehagligt" och skumt att en släkting vi nästan aldrig träffar skriver ut bilder på mina barn och sparar i en pärm alt. ger till min mamma som jag har valt att inte ha kontakt med. Har hört att min mor har en hel vägg "tapetserad" med bilder på mina barn, något jag bara tycker är sjukt. Vill inte gå in på varför eller anledningar till att vi inte ses, men jag tycker bara att det känns skumt, och lite som ett intrång. ...      
    Det är väl inte konstigt att din mamma vill ha bilder på sina barnbarn?

Däremot är det ett upphovsrättsbrott att skriva ut dina bilder och ge dem till någon som du inte vill skall ha dem. Det är visserligen inte mycket du kan göra åt saken, eftersom du sannolikt inte har lidit någon ekonomisk skada av beteendet, men du har all rätt att säga till din släkting på skarpen att du inte tillåter att bilderna skrivs ut på det viset. Jag tror inte att de skulle ha gjort på samma sätt om de hade fått låna hem gamla tiders framkallade fotografier, som de i så fall förmodligen skulle ha behövt gå till en fotoaffär för att göra kopior på.
Svar på tråden Hur gäller upphovsrätten till mina bilder i min egna blogg?