Hur gäller upphovsrätten till mina bilder i min egna blogg?
Har skapat en blogg nyligen där jag mest skriver om min vardag och familjen. Den är inte ett dugg stor, har runt 15 besökare/dag och det är precis så jag vill ha det. Den är främst till för familj och vänner.
Nu har det kommit till min kännedom att en släkting till mig kopierar de bilder jag lagt ut på mina barn, skriver ut dem på fotopapper och sätter in i en pärm hemma alt. ger till min mor som jag inte har någon kontakt med. Mina barn har inte heller någon kontakt med henne.
Jag vet att bilderna är offentliga eftersom de ligger på min blogg, men nånstans får väl gränsen gå. Det känns lite som ett intrång när släktingen skriver ut bilderna. Detta är en släkting vi träffar väldigt sällan. I mitt tycke så är det självklart ok för släktingen att gå in hur ofta h*n vill på bloggen och titta, det kan jag ju inte styra över men jag vill verkligen inte att h*n ska skriva ut bilder på mina barn och ha hemma och visa upp för alla och envar (andra släktingar som vi inte heller träffar då vi valt att bryta kontakten).
Vad kan jag göra? Gäller upphovsrätt/copyright på vanliga privata bilder trots att jag lagt upp dem på bloggen? Finns det någon lag jag kan luta mig mot när jag konfronterar släktingen?