• kamomillmilla

CSN, studieresultat

Är det någon som har haft dåliga studieresultat men som har fått godkända fortsatta studier med studiestöd pga särskilda skäl?

Funderar på hur hög chansen är att man blir godkänd med detta..

Tack på förhand! Glad

William 2011-02-08
  • Svar på tråden CSN, studieresultat
  • Lufsan

Det här undrar jag med, eller jag fick inte genomföra en kurs p.g.a. att jag blev sjuk. Undrar hur det påverkar CSN. 

En dag i sänder.
  • kamomillmilla
    Lufsan skrev 2011-10-17 13:22:25 följande:
    Det här undrar jag med, eller jag fick inte genomföra en kurs p.g.a. att jag blev sjuk. Undrar hur det påverkar CSN. 
    Om det gäller högskola eller universitet så måste du få godkänt i minst 75% enligt csn hemsida, enligt kvinnan jag pratade med på csn så är det godkänt i alla ämnen som gäller när det handlar om gymnasienivå eller lägre.
    Man blir inte återbetalsskyldig på det man har fått utbetalt men däremot får man inte studiestöd vid nästa ansökan istället. Sa alltså hon på csn, men skulle inte förvåna mig om jag ringde i morgon men samma fråga och få ett annat svar. Obestämd
    William 2011-02-08
  • Lufsan
    kamomillmilla skrev 2011-10-17 13:31:18 följande:
    Om det gäller högskola eller universitet så måste du få godkänt i minst 75% enligt csn hemsida, enligt kvinnan jag pratade med på csn så är det godkänt i alla ämnen som gäller när det handlar om gymnasienivå eller lägre.
    Man blir inte återbetalsskyldig på det man har fått utbetalt men däremot får man inte studiestöd vid nästa ansökan istället. Sa alltså hon på csn, men skulle inte förvåna mig om jag ringde i morgon men samma fråga och få ett annat svar. Obestämd
    men är det då 75% per termin eller? 

Sant, man kan aldrig veta.  
    En dag i sänder.
  • kamomillmilla
    Lufsan skrev 2011-10-17 13:33:12 följande:

Som jag förstår det så är det för hela tidsperioden du ansökt om studiestöd.

Vi prövar vanligtvis studieresultaten vid varje ny ansökan om studiemedel. Resultaten prövar vi oftast för de veckor du senast fick beslut om studiemedel. Om du senast fick ett beslut om studiemedel för 40 veckor, är det alltså den perioden vi prövar. Vi tar hänsyn till studieresultat du klarat senast fyra veckor in på den nya terminen. I vissa fall prövar vi även tidigare perioder, exempelvis om du senast fick studiemedel utan att ha visat några studieresultat. Detta ska i så fall stå i ditt beslut.

Saxat från CSN.
    William 2011-02-08
  • Lufsan
    kamomillmilla skrev 2011-10-17 13:35:52 följande:
    Som jag förstår det så är det för hela tidsperioden du ansökt om studiestöd.

Vi prövar vanligtvis studieresultaten vid varje ny ansökan om studiemedel. Resultaten prövar vi oftast för de veckor du senast fick beslut om studiemedel. Om du senast fick ett beslut om studiemedel för 40 veckor, är det alltså den perioden vi prövar. Vi tar hänsyn till studieresultat du klarat senast fyra veckor in på den nya terminen. I vissa fall prövar vi även tidigare perioder, exempelvis om du senast fick studiemedel utan att ha visat några studieresultat. Detta ska i så fall stå i ditt beslut.

Saxat från CSN.
    Tack nu fick jag svar på min oro i alla fall. För då kommer jag hinna komletera det innan. 

Men vad studerar du och hur ser situationen ut?  
    En dag i sänder.
  • kamomillmilla
    Lufsan skrev 2011-10-17 13:38:40 följande:
    Tack nu fick jag svar på min oro i alla fall. För då kommer jag hinna komletera det innan. 

Men vad studerar du och hur ser situationen ut?  
    Studerar gymnasienivå för att få komplett betyg på komvux. Dödsfall i familjen så jag blev underkänd på 2, eventuellt 3. Gör att jag inte kommer kunna ansöka om studiestöd efter december som det var meningen att jag skulle göra.
    William 2011-02-08
  • Lufsan
    kamomillmilla skrev 2011-10-17 14:11:34 följande:
    Studerar gymnasienivå för att få komplett betyg på komvux. Dödsfall i familjen så jag blev underkänd på 2, eventuellt 3. Gör att jag inte kommer kunna ansöka om studiestöd efter december som det var meningen att jag skulle göra.
    Jag tror att dom har överseende med det. Har du skrivit till dom? 
    En dag i sänder.
  • kamomillmilla
    Lufsan skrev 2011-10-17 14:18:10 följande:
    Jag tror att dom har överseende med det. Har du skrivit till dom? 
    Nej tänkte göra det iom nya ansökan i början av november Glad
    William 2011-02-08
  • Lufsan
    kamomillmilla skrev 2011-10-17 14:33:16 följande:
    Nej tänkte göra det iom nya ansökan i början av november Glad
    Lycka till! Men jag tror verkligen att de har överseende med dödsfall. =)
    En dag i sänder.
  • kamomillmilla
    Lufsan skrev 2011-10-17 15:59:56 följande:
    Lycka till! Men jag tror verkligen att de har överseende med dödsfall. =)
    Tack Glad
    William 2011-02-08
  • Hild
    Lufsan skrev 2011-10-17 13:33:12 följande:

62,5 % är det om man bara har läst första året på universitet/högskola. Men sen ska man ha klarat 75% av kurserna på andra året.
Svar på tråden CSN, studieresultat