Inlägg från: Daeminimon |Visa alla inlägg
  • Daeminimon

kennelhosta?

Båda våra hundar har haft kennelhosta, ena var riktigt dålig. Ring veterinären!

Vaccinet funkar bara för ett "strain", de kan få ett annat strain...

• Daeminimon
    Casper och Novas mamma skrev 2011-10-17 18:48:11 följande:
    hur märkte du det på dom?och hur var dom?
    Liknande som du säger, de "tutade" liksom, och kräktes ibland upp slem. Det lät som om de satt i halsen/ hade något som irriterade. Plus att den första gången hade valpen precis kommit till oss från kenneln, och andra gången hade de varit på pensionat... Den som hade det som valp var helt ok, hade bara hosta. Den äldre, som fick det båda gångerna var riktigt hängig. Andra gången utvecklades det till halsfluss (!!!) hos honom.
  • Daeminimon
    Casper och Novas mamma skrev 2011-10-17 22:02:19 följande:
    okej...men du var aldrig till vet?utan dom sa i telefon att det var kennelhosta?
    Jo, vi åkte till vet. Första gången trodde vi att det var det, men de ville se valpen då han bara var 8-9 veckor. "Brorsan" däremot fick diagnos över telefon och vi hämtade medicin utan att ta med honom.

Andra gången trodde vi inte att det var kennelhosta, då de var vaccinerade, så vi drog till vet. Det var då de berättade att det bara skyddar mot några variationer. Fick även då diagnos + medicin till den andra utan att ta dit honom, då de ju visste vad det var redan.
  • Daeminimon
    Casper och Novas mamma skrev 2011-10-21 08:53:48 följande:
    ni som haft hundar med kennelhosta..hur mycket hostade hunden?
    min hund hostar till nångång om dan..oftast när hon blir jätte jätteglad...så blir lite osäker om det verkligen är kennelhosta?eller om det är en lindrig än!

Har du pratat med din veterinär än?

Vår ena hade det väldigt milt, ett par gånger om dagen bara. Den andra var toksjuk och behövde antibiotika, så det kan variera från hund till hund. Hostar hon fortfarande tycker jag absolut att du ska rådfråga din vet. Även om det inte är kennehosta kan det vara ett litet grässtrå som fastnat och irriterar. Ring idag, tycer jag!
Svar på tråden kennelhosta?