Inlägg från: Vanilj L |Visa alla inlägg
  • Vanilj L

Varför dessa fingervantar?

Varför envisas föräldrar med att ta med fingervantar till barnen i 1,2 och treårsåldern?

Varför inte vänta tills de kan sätta på sig det själva ? Det kan ta upp till 4 minuter att sätta på dessa vantar, ta det gånger 20. Det hade ju varit roligare att använda den tiden till rolig lek ute i stället. Som tur är, så har en del andra vantar med sig också.

• Svar på tråden Varför dessa fingervantar?
  • Vanilj L

Okej om man har ett eller två barn att ta på vantar, men nu har vi ju ett antal fler. Många med mig tycker att det är riktigt krångligt. Och en kall dag som denna (ute länge också) är det även för kallt med fingervantar för de flesta  barnen.

• Vanilj L
    MissJulie skrev 2011-10-17 22:01:49 följande:
    Oj, jag jobbar inte på förskola men jag letar febrilt efter just fingervantar till min 2-åring. Hittar bara tumvantar men det är ju kasst eftersom de inte kan röra händerna/fingrarna lika bra. Nån som vet var jag kan köpa lite tjockare FINGERvantar till min 2-åring? Har bara sett på H&M o då var det slut i hans storlek... :(

Du menar väl inte att han ska ha fingervantar nu, barnen blir ju dessutom väldigt kalla om händerna. Det är inte skönt att leka med kalla händer. Va ute själv i tre timmar och lek i sand o dyl så får du se hur kallt det blir.

Och barnen tar av sig vantarna ibland flera gånger under en lek vilket gör det betydligt krångligare  med fingervantar då de fryser.
  • Vanilj L
    sommar2001 skrev 2011-10-18 18:56:55 följande:
    Ja inte tar det 4 min att ta på en 2 årigt fingervantar. Bättre med fingervantar på än inga vantar alls.

Varför skulle barnet inte ha några vantar alls på?
  • Vanilj L

Ok, det är ju upp till er. Men det är oftast dessa fingervantar som barnen tar av sig för att de har blivit blöta. För även om det inte regnar så är det mycket fuktigt i gräs och sand.

• Vanilj L
    Pyrola skrev 2011-10-18 20:03:22 följande:
    Så klart han kan det är inte vinter än. Går du omkring med vintervantar redan?

Ja vi är ute länge så det blir kallt om fingrarna med fingervantar. En del barn blir riktigt iskalla om händerna, då får man sätta på ett par vantar till om det finns på hyllan.
  • Vanilj L
    Kya skrev 2011-10-18 20:03:42 följande:
    du har skrivit det själv - de tar av sig vantarna när de leker. för att de inte kan använda fingrarna. Min dotra har tumvantar som hon sliter av sig hela tiden. sonen har fingervantar, och de sitter på. wonder why?

Ja de tar av sig fingervantarna för att de blir blöta, då måste ju andra vantar på.
  • Vanilj L
    sten1 skrev 2011-10-18 20:08:48 följande:

Stadium har vattentäta fingerhandskar, och pop har magiska fingervantar i ull

Jag har arbetat på förskola, på småbarn, och jag föredrog att barnen hade fingervantar. Det gick snabbt att ta på tycker jag? Och barnen kan använda händerna och tar inte av sig vantarne hela tiden. Tvärtom tycker jag att styva tumvantar kan vara ett helsike.

Ull håller värmen även när det blir blött också.     
    Vattentäta fingerhandskar till 1-2 åringar?
  • Vanilj L
    Pyrola skrev 2011-10-18 21:24:24 följande:
    Det låter ju jättekonstigt är ni inne sedan hela vintern? Har man torra fingervantar på sig borde man inte bli kall i oktober.

Nej vi är inte inne hela vinter varför skulle vi vara det menar du. Självklart har barnen torra vantar på sig när de går ut, men efter en stund i lek med fuktig sand och gräs så blir dessa vantar blöta och barnen blir kalla om händerna.
  • Vanilj L
    sommar2001 skrev 2011-10-18 18:56:55 följande:
    Ja inte tar det 4 min att ta på en 2 årigt fingervantar. Bättre med fingervantar på än inga vantar alls.

Nej det kanske inte tar 4 minuter, det kan ju vara lite olika. Men att klä på 20 1-2 åringar tar lite tid sen ska då alla dessa fingervantar på. Det tar tid.

Det är ju såklart inte så svårt att sätta på ETT barn fingervantar. 
  • Vanilj L
    Pyrola skrev 2011-10-18 21:33:43 följande:
    Är det riktigt blöt ute så passar galonhandskar över vantar\fingervantar bäst. Sen får man ju räkna med som föräldrar att man måste skicka med minst 2 par fingervantar så att pedagogerna kan byta.
    Jo just det, först fingervantar och sedan galonhandskar över:)
  • Vanilj L
    Trynträ skrev 2011-10-18 21:59:15 följande:
    Men inte tar det väl 4 minuter att sätta på ett par vantar. Nu överdriver du. Fingervantar är ju mycket lättare att ha på sig om man ska ta i grejer och så. Tumvantar är rätt klumpigt.

Nej det skulle ta längre tid om alla 20 1-2 åringar hade fingervantar. Jag tycker barnen klarar tjockare tumvantar bra.
  • Vanilj L
    Pyrola skrev 2011-10-18 22:00:45 följande:
    Är du omvänd nuGlad Fingervantar är bäst!

Det var lite ironi i det hela. Du menar alltså att vi först ska ta på alla fingervantar och sen ytterligare vantar. Jag menar att det finns vättigare vantar så här års.
  • Vanilj L
    Pyrola skrev 2011-10-18 22:12:17 följande:
    Det finns inga vintervantar som klarar av regnpölar, då är galonvantar bäst. Sen kan man faktiskt inte sätta på vintervantar redan nu. Nu pratar jag om vad som är bäst för barnen och inte i förhållande till vad som är lättast på er förskola.

Jag pratar också om vad som är bäst för barnen. Det bästa för barnen är ju att vara  varm om händerna.
  • Vanilj L
    Pyrola skrev 2011-10-18 22:16:26 följande:
    Fast i galonvantarna kan du ju ha vantar.

Fast det blir ju lite svårare att gräppa med först fingervantar och sen galonvantar.
  • Vanilj L

Idag hade de flesta varmare vantar än fingervantar. Föräldrar har väl förstått att det blir för kallt.

• Vanilj L
    Mary Jo skrev 2011-10-20 09:55:09 följande:
    jag var tvungen att gå och köpa fingervantar till min 1 1/2 åring efter att ha läst den här tråden. Det var mycket smidigare än tumvantar och lättare att få på ju!

Synd om hon har dessa på dagis för hon kommer garanterat att frysa om händerna. Så här års köper man väl varmare vantar.
  • Vanilj L
    EllanEriksson skrev 2011-10-20 22:28:46 följande:
    MiSa08: Jag som liten tyckte att fingervantar kändes varmare för mig. Tumvantar blev blöta och kalla FORT!
    Så du menar att fingervantarna blev inte lika blöta som tumvantarna, tillåt mig le. Barnen är ute i ca tre timmar i sträck och jag lovar dig att de fryser om händerna. Men som sagt i dag har de flesta barnen haft bra vantar på sig så de har sluppit att frysa.

På våran förskola är barnen iallafall väldigt duktiga på att greppa saker med tumvantar.

• Vanilj L
    Pyrola skrev 2011-10-20 22:31:19 följande:
    Vintervantarna åker på när det blir minusgrader och snö.

Men det finns ju vantar som är varma, fast det inte är vintervantar.
  • Vanilj L
    EllanEriksson skrev 2011-10-20 23:18:15 följande:
    Misa08: Det var så jag upplevde det som liten.. Sedan gick det inte att leka med tumvantar!! Man va ju så jäkla handikappad! Seriöst.. Skulle aldrig tvinga på mina barn nått som hindrar deras finmotorik i händerna.

Men vad gör du då när vintern kommer för då måste ju ännu tjockare vantar fram?
Svar på tråden Varför dessa fingervantar?