• Anonym (Sockerråtta)

Till diabetessköterskan för provtagning (fastande)

Jag ska vara fastande från kl 20.00 idag. Tog värktabletter då och ska gå och ta prover i morgon bitti. Men värktabletterna kommer inte räcka ända fram. Kommer behöva ta igen i natt vid 4-5 tiden. Får man göra det om man är fastande? Behöver inte ta så mycket vatten men lite det är 3 tabletter så en del vatten blir det ju. 

• Svar på tråden Till diabetessköterskan för provtagning (fastande)
  • Lottizen73

Fast ska du verkligen vara helt fastande dvs inget vatten? Ska du göra mag undersökning? Om det är blodprov så kan du dricka vatten påverkar inte bs

• Anonym (Ja)

Ja du får ta mediciner, men givetvis med så lite vatten som möjligt, typ någon liten klunk.

Detta är iallafall vad jag fått göra både inför provtagningar och operationer, vilket är något jag genomgår ganska ofta.

• Anonym (Ja)
    Lottizen73 skrev 2011-10-17 21:41:00 följande:
    Fast ska du verkligen vara helt fastande dvs inget vatten? Ska du göra mag undersökning? Om det är blodprov så kan du dricka vatten påverkar inte bs
    Fasteprover är alltid fasteprover.
    Gäller något annat får man besked om detta.
  • Anonym (Ssk)

Jag är sjuksköterska och det är alldeles ok att dricka vatten, kaffe eller te utan nåt i då såklart. Faste betyder att man får dricka ovan nämnda. Svält betyder varken mat el vatten, fast även då är ok med värktabl som ju ibland ges som premedicinering.

• Anonym (Sockerråtta)

Det är rutinbesök hos diabetessköterska, står på kallelsen att jag ska vara fastande från kl 20.00 dagen innan provtagning. 
    Besöket är inte förrän nästa vecka men jag ska ta prover ca 1 vecka innan besöket. 

• Anonym (Ssk)

Man vill kontrollera blodsockret och ev lipider, blodfetter. Helt ok att dricka vatten, kaffe och te.

• Anonym (Sockerråtta)
    Anonym (Ssk) skrev 2011-10-17 21:53:04 följande:
    Man vill kontrollera blodsockret och ev lipider, blodfetter. Helt ok att dricka vatten, kaffe och te.
    Jag nöjer mig med vatten och några tabletter.
    Tack för att du svarade. Fram åt småtimmarna så tackar jag dig än en gång.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ssk) skrev 2011-10-17 21:51:17 följande:
    Jag är sjuksköterska och det är alldeles ok att dricka vatten, kaffe eller te utan nåt i då såklart. Faste betyder att man får dricka ovan nämnda. Svält betyder varken mat el vatten, fast även då är ok med värktabl som ju ibland ges som premedicinering.
    I vårt landsting är fasta iallafall lika med ingenting. Det framgår väldigt tydligt både muntligt och skriftligt. I ex. provtagningsunderlag står: "du ska vara fastande och får varken äta eller dricka från kl: (oftast 24)"
    I de fall man får dricka klara drycker framgår även det.
  • Anonym (Sockerråtta)

Tror jag blir tokig! Jag brukar inte känna någon hunger på kvällarna, brukar inte äta så sent som 20.00 men idag av alla dagar så knorrar magen. 

Svar på tråden Till diabetessköterskan för provtagning (fastande)