• Shiro

Annorlunda på Julbordet

Har ni något på julbordet som inte brukar finnas på de flesta svenska julbord?

De flesta har väl sill, köttbullar, jansson, risgrynsgröt, julmust osv.
    O sedan aladin-asken, nötter, glögg, pepparkakor.

Men vi vill t ex inte ha risgrynsgröten på vårt julbord i år.
    Och hur gott är det med egg nog egentligen? 

Har ni några favoriter från andra kulturer eller bara egna hopkok som ni har på erat julbord? 

• Svar på tråden Annorlunda på Julbordet
  • SoulBlazy

rökt ål har jag ätit på julbord hemma hos ett ex tyckte det var jätte skumt men ooh så gott :)

• Nyfiken gul

grönsaker och frukt!  Jag blir galen på att äta kött, kött, korv, kött, korv och ännu mera kött och så lite sill - utan någonting annat än nån simmande lökbit i sillen.

Jag brukar göra en tzatziki på rivet äpple som är gott till både köttbullarna och skinkan. Har även ett fat med äppelklyftor, päronklyftor, färsk annanas, coctailtomater, saltgurka och lite ost och kex.

och så gör jag en god potatislåda och kålrotslåda (finskt) som är sååå sjukt gott och som jag hellre äter än vanlig kokt potatis.

ris a la malta brukar jag göra en liten sats av men jag gör också gärna en god fruktsallad med lite vispad grädde eller glass till som efterrätt som känns fräscht och uppfriskande efter ett stabbigt julbord.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

javisst ja,  vi har även en skål med räkor mitt på bordet - gärna rökta

och så vill maken hemskt gärna ha bearnaisesås till revbenspjället

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • La Lola

Ostbomb har vi.

(creme fraiche, philadelphiaost, finhackad rödlök o svart kaviar)

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Shiro
    La Lola skrev 2011-10-17 22:25:35 följande:
    Ostbomb har vi.

(creme fraiche, philadelphiaost, finhackad rödlök o svart kaviar)
    Alltså.. Ihopblandat? blir det små bollar eller? Har ni det till nåt särskilt eller bara som en i mängden bland allt det andra?
  • Shiro
    Nyfiken gul skrev 2011-10-17 22:20:43 följande:
    grönsaker och frukt!  Jag blir galen på att äta kött, kött, korv, kött, korv och ännu mera kött och så lite sill - utan någonting annat än nån simmande lökbit i sillen.

Jag brukar göra en tzatziki på rivet äpple som är gott till både köttbullarna och skinkan. Har även ett fat med äppelklyftor, päronklyftor, färsk annanas, coctailtomater, saltgurka och lite ost och kex.

och så gör jag en god potatislåda och kålrotslåda (finskt) som är sååå sjukt gott och som jag hellre äter än vanlig kokt potatis.

ris a la malta brukar jag göra en liten sats av men jag gör också gärna en god fruktsallad med lite vispad grädde eller glass till som efterrätt som känns fräscht och uppfriskande efter ett stabbigt julbord.
    Fräscht med massa frukt och grönsaker till. :)
    Räkor på julbordet? Åååååh :P 
  • leandra

Vi brukar ha en broccoligratäng som är god till prinskorven och skinkan, eller utan tillbehör också.

Koka broccolin och lägg den i en ugnsform Blanda creme fraiche, riven ost, lite senap, lite salt & peppar. Allt efter smak, jag har inget exakt recept. Häll röran över broccolin och gratinera

Mums!! Tomte

• Trillerilla

Vi har indiska friterade degknyten - samosas. Supergott med lite starkare mat än traditionell svensk julmat.

• La Lola
    Shiro skrev 2011-10-17 22:29:51 följande:
    Alltså.. Ihopblandat? blir det små bollar eller? Har ni det till nåt särskilt eller bara som en i mängden bland allt det andra?
    Man blandar allt utom kaviaren o brer ut på ett fat med lite kant på.
    Ställer i kylen några timmar så att röran får stelna.
    Sen brer man kaviaren ovanpå och äter detta på tex kex o rån.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Annorlunda på Julbordet