• Nyfiken gul

Vad hade man för pyssel och hobbys på 80-90-talet?

Idag har vi scraapbooking och göra egna smycken som stort hobbyintresse runt om i landet - bland annat.

Men vad hade man för pyssel och hobbys för sig på 80-90-talet om man var runt 20-30 år eller däromkring? Nån som minns vad som var populärt och inne då? Något som typ alla höll på med?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Vad hade man för pyssel och hobbys på 80-90-talet?
  • Pyrola

80-tal näverflätning och måla på korgar, stenar och allting annat. Göra broscher i cerenitlera var populärt också, sticka stora tröjor i färgglada mönster det fanns någon amerikansk man som gav ut massa böcker med stickningsmönster. Växtfärgning

90-tal mosaik och smyckestillverkning.

Det är det jag kommer ihåg nu på rak hand.

• lövet2

Fotoalbum på 80-talet. Ingen hobby kanske som scrapbooking är nu, men alla höll på med det. En del stoppade bara in fotona huller om buller för att få det gjort, men många klippte och klistrade och skrev påhittiga texter. Eller sorterade noga i album med plastfickor och skrev tydliga anteckningar om datum och händelser.

• M i l l a n

Populära hobbys som jag kan komma på var väl att samla på frimärken, mynt, samlarkort av olika slag. Samlade själv  "Garbage Pal kids" kort när jag växte upp på 80-talet.

Sen kom jag ihåg att modellbyggen var populärt. Eller att fotografera på det klassiska sättet och framkalla i mörkerrum.

• M i l l a n

Sen hade väl nästan alla ungar brevvänner? Man samlade också på luktsudd (om man var barn som jag). På 80 talet så sydde väl många sina egna kläder och accessoarer? Man samlade på mänder av armband. Min storasyster hade hela armen full av klirrande silverfärgade armband xD Man spelade också in musik från radio på band. (hobby eller inte?)

• M i l l a n

Man flätade läderarband, läderskärp m.m.  Avancerade läderarband var dom med silvertråd inflätat. På 80 talet så virkade, sydde, vävde, knypplade, broderade man saker som dockor, dukar, kläder, skålar, äggvärmare, grytlappar,  tekannefodral. På 80 talet så grävde väl alla garnbodar guld. Det var ingen som höjde på ögonbrynen om du kom med en virkad klänning på dig med matchande virkade örhängen, hårband och sockor. Minns att vissa kompisars mammor stickade och virkade jämt. Som barn var jag faschinerad över att man kunde virka skålar. xD

• Sanna här

Dom vuxna tjejer jag kände stickade trendiga tröjor och sydde mycket på 80-talet. Måla på korgar och spånaskar tänker jag på 90-talet. Jag tror även 20-30-åringarna gjorde blandband som föregående nämner. Har för mig en del höll på med att byta blomskott också.

• umtre

Peta ner små tygbitar i frigolithjärtan (eller andra former) och sy lapptäcken eller quilting 

• Jag är bara jag

Såna där flätade armband hade ju "alla". Det var mycket flätande i håret också-afroflätor fick alla vi med långt hår dras med för alla ville fläta oss. Skrattande Men vad gjorde vi mer egentligen...? Har nog förträngt 80-talet,vad finns att minnas typ! Brevvänner och Heta linjen?

• Suri

90-tal: Plocka Ertineller (stavning?) på självplock, torka och sedan göra kransar och andra blomsterarrangemang. Måla "allmoge" på träsaker, ramar, nyckelskåp osv. Mamma sydde lampskärmar på 80-talet. Megastora, blommiga med fransar.

• kela81

hahaha...sitter med och försöker komma på vad som var "inne" på 90 talet (80 talet målade jag nog mest med vattenfärg och lekte med trolldeg ) var det inte populärt med tittskåp ett tag med? Och att måla på glas och porslin?

***Älskade Signe,18 maj 2010***
  • turpis

Kommer ni ihåg de här blommorna man gjorde av ståltråd och färgglada nylonstrumpor på 80-talet? Nu var jag inte i tjugo-års-åldern, utan kanske 12 när jag gjorde dem, men Panduro sålde massa material till blommorna så jag tror att det inte bara var barn-pyssel. Cernitlera var stort också!

• HeavyD

På 90-talet samlade vi på färgglada plastnappar i olika storlekar och på dito nycklar...

Svar på tråden Vad hade man för pyssel och hobbys på 80-90-talet?