Utökning av umgänge..
Hej, min dotter är sen många år tillbaka placerad i familjehem. Jag valde själv att sätta henne där då jag var alldeles för ung och allt utom redo att ge henne det hon behövde. Hon var 2,5 år när hon flyttade dit.
Hon har under åren haft det bra där, men jag har allt mer känt mig motarbetad. Jag har gjort ett försök att få henne hem, men fick då allt emot mig, hennes Autism främst ( hon är normal begåvad och klarar sig bra trots Autismen), sen att hon bott där så lång tid som hon gjort. Det har aldrig påtalats att jag gjort några fel. Snarare att jag är överbeskyddande och för hjälpsam hette det i domstolsbeslutet, det var 9 år sen. Sen dess har nu fosterföräldrarna fått vårdnaden. Men saker och ting har ändrats, jag har växt och utvecklats.. Jag är inte den jag var då!
Under de år hon bott där har jag haft regelbundet umgänge med henne och har än i dag.
Så nu till mitt dilemma. Jag och min dotter, hon är 15 år kan jag ju påpeka, vill ha utökat umgänge, så jag tog kontakt med soc, de säger att fosterföräldrarna bestämmer. Och de i sin tur total nekar oss denna extra tid.
Ville gå från var 3e helg till varannan helg men de kommer med den ena ursäkten efter den andra, jag OCH min dotter vill fira julafton tillsammans, det har vi inte gjort på 10 år nu. Men de säger nej för DE vill att hon ska vara hemma, samma svar som varje år.. Min dotter är jätte leden, jag med! Så nu känner jag att jag måste göra något, men jag vet inte vad eller vart jag ska vända mig?! Är det någon som vet hur man ska gå till väga ??