• Anonym (Mamma)

Utökning av umgänge..

Hej, min dotter är sen många år tillbaka placerad i familjehem. Jag valde själv att sätta henne där då jag var alldeles för ung och allt utom redo att ge henne det hon behövde. Hon var 2,5 år när hon flyttade dit.

Hon har under åren haft det bra där, men jag har allt mer känt mig motarbetad. Jag har gjort ett försök att få henne hem, men fick då allt emot mig, hennes Autism främst ( hon är normal begåvad och klarar sig bra trots Autismen), sen att hon bott där så lång tid som hon gjort. Det har aldrig påtalats att jag gjort några fel. Snarare att jag är överbeskyddande och för hjälpsam hette det i domstolsbeslutet, det var 9 år sen. Sen dess har nu fosterföräldrarna fått vårdnaden. Men saker och ting har ändrats, jag har växt och utvecklats.. Jag är inte den jag var då!

Under de år hon bott där har jag haft regelbundet umgänge med henne och har än i dag.
    Så nu till mitt dilemma. Jag och min dotter, hon är 15 år kan jag ju påpeka, vill ha utökat umgänge, så jag tog kontakt med soc, de säger att fosterföräldrarna bestämmer. Och de i sin tur total nekar oss denna extra tid.
    Ville gå från var 3e helg till varannan helg men de kommer med den ena ursäkten efter den andra, jag OCH min dotter vill fira julafton tillsammans, det har vi inte gjort på 10 år nu. Men de säger nej för DE vill att hon ska vara hemma, samma svar som varje år.. Min dotter är jätte leden, jag med! Så nu känner jag att jag måste göra något, men jag vet inte vad eller vart jag ska vända mig?! Är det någon som vet hur man ska gå till väga ??

• Svar på tråden Utökning av umgänge..
  • Anonym

Men då får väl soc ta tag i det för du som mamma ska inte motarbetas om de inte har nåt på dig som gör att ditt barn mår dåligt av att träffa dig. Ligg på din soc kontakt

• h8him

Om vårdnaden är överflyttat till familjehemmet så måste du stämma familjehemmet för att få mer umgänge.

• Anonym

när hon är 16 år får hon skriva sig vart hon vill... håll ut!

• Anonym (nja)
    Anonym skrev 2011-10-18 08:51:47 följande:
    när hon är 16 år får hon skriva sig vart hon vill... håll ut!
    Nja, inte riktigt. Det gäller mer barn som kan välja vilken förälder den vill bo hos. Nu har inte TS någon vårdnad så dottern kan inte alls skriva sig hos TS och flytta dit eftersom ett barn inte får bo hos någon annan än vårdnadshavare utan godkännande. 

Hade TS däremot fortfarande haft del i vårdnad hade man kunnat göra så. Dock kanske Soc även då ansett det olämpligt och hade då kunnat använda sig av LVU. 

• Anonym

när man är 16 år skriver man på sin egen flyttanmälan, nog får man väl välja vart man ska bo då även om det inte är hos sina föräldrar.

• Anonym (nja)
    Anonym skrev 2011-10-18 09:04:16 följande:
    när man är 16 år skriver man på sin egen flyttanmälan, nog får man väl välja vart man ska bo då även om det inte är hos sina föräldrar.
    Ja, men det är en halt annan lag. Visst kan hon skriva på sin flyttanmälan, men i praktiken så lär hon bli omgående återförd till familjehemmet eftersom föräldrabalken går före folkbokföringslagen. SOm jag sa tidigare, barn får inte bo hos någon annan än vårdnadshavare utan godkännande av socialen.
  • BlommyNess12
    Anonym (nja) skrev 2011-10-18 09:02:34 följande:
    Nja, inte riktigt. Det gäller mer barn som kan välja vilken förälder den vill bo hos. Nu har inte TS någon vårdnad så dottern kan inte alls skriva sig hos TS och flytta dit eftersom ett barn inte får bo hos någon annan än vårdnadshavare utan godkännande. 

Hade TS däremot fortfarande haft del i vårdnad hade man kunnat göra så. Dock kanske Soc även då ansett det olämpligt och hade då kunnat använda sig av LVU. 

Jag skrev mig, mot mina föräldrars mången protest på en egen lägenhet utan någon förälder alls när jag var 16 år. De var helt vansinna, men kunde inte göra något.. Så jo så ser det ut, så länge man inte har LVU.
  • BlommyNess12
    Anonym (nja) skrev 2011-10-18 09:06:21 följande:
    Ja, men det är en halt annan lag. Visst kan hon skriva på sin flyttanmälan, men i praktiken så lär hon bli omgående återförd till familjehemmet eftersom föräldrabalken går före folkbokföringslagen. SOm jag sa tidigare, barn får inte bo hos någon annan än vårdnadshavare utan godkännande av socialen.
    Det stämmer ju inte alls, jag är 21 år och flyttade ihop med min pojkvän (som mina föräldrar avskydde) då när jag var 16 år gammal. Skrev min egen flyttanmälan, packade mina saker och gick. Morsan var galen och ringde t.o.m polisen, men de kunde inte göra något, så att detta du skriver stämmer betvivlar jag.
  • h8him
    BlommyNess12 skrev 2011-10-18 09:10:23 följande:
    Det stämmer ju inte alls, jag är 21 år och flyttade ihop med min pojkvän (som mina föräldrar avskydde) då när jag var 16 år gammal. Skrev min egen flyttanmälan, packade mina saker och gick. Morsan var galen och ringde t.o.m polisen, men de kunde inte göra något, så att detta du skriver stämmer betvivlar jag.
    Så länge man är skötsam och inte hamnar i trubbel=föremål för LVU eller insatser från soc så kan de inget göra.
  • Anonym (nja)
    BlommyNess12 skrev 2011-10-18 09:10:23 följande:
    Det händer ofta att inget görs ja. Beroende på att Soc ofta inte får reda på det då det ofta handlar om "normala" familjer som inte har kontakt med Socialtjänsten. Dock är det inte så troligt i TS fall att det inte skulle komma till deras kännedom.

Det finns i Socialtjänstlagen, så det är bara att läsa där om du misstror mig. 
Svar på tråden Utökning av umgänge..