• h8him

Utökning av umgänge..

Om vårdnaden är överflyttat till familjehemmet så måste du stämma familjehemmet för att få mer umgänge.

• h8him
    BlommyNess12 skrev 2011-10-18 09:10:23 följande:
    Det stämmer ju inte alls, jag är 21 år och flyttade ihop med min pojkvän (som mina föräldrar avskydde) då när jag var 16 år gammal. Skrev min egen flyttanmälan, packade mina saker och gick. Morsan var galen och ringde t.o.m polisen, men de kunde inte göra något, så att detta du skriver stämmer betvivlar jag.
    Så länge man är skötsam och inte hamnar i trubbel=föremål för LVU eller insatser från soc så kan de inget göra.
  • h8him
    Anonym (nja) skrev 2011-10-18 09:25:24 följande:
    Det händer ofta att inget görs ja. Beroende på att Soc ofta inte får reda på det då det ofta handlar om "normala" familjer som inte har kontakt med Socialtjänsten. Dock är det inte så troligt i TS fall att det inte skulle komma till deras kännedom.

Det finns i Socialtjänstlagen, så det är bara att läsa där om du misstror mig. 
    Fast soc kan inget göra om flickan är skötsam och om mamman fixar hennes behov och omvårdnad. Polishämtning blir aldrig aktuellt "bara för att". Soc kan försöka prata med flickan men de kan inget göra. Praktiskt lär det dock bli bekymmer om flickan klipper kontakten med familjehemmet då flickan har en diagnos och behöver kontakt med sjukvård osv.
  • h8him
    Anonym skrev 2011-10-18 09:54:57 följande:
    Ts är inte vårdnadshavare längre så att hon som mamma har så mycket att säga till om stämmer inte.Vårdnadshavaren i det här fallet familjehemmet bestämmer och soc har inget med saken att göra längre i och med vårdnadsöverflytten!
    När man ansöker om en vårdnadsöverflytt och den går igenom så innebär det i praktiken att soc stöd/insatser och bestämmelser försvinner, ersättningen är kvar under alla placerings år barnet bor i familjehemmet men annars har inte soc med saken att göra och inte mamman heller!
    Dottern har självklart rätt till umgänge med sin mamma trots att vårdnaden överflyttats. Det är ju inte så att ts plötsligt blivit skadlig för sitt barn och har besöksförbud...
  • h8him
    Anonym skrev 2011-10-18 10:27:41 följande:
    "Rätt till umgänge".... i värsta fall kan bio mamman fåår tvista om det i rätten med dom nya vårdnadshavarna!
    Behöver inte alls alltid bli ett tilldelat umgänge bara för att bio mamman/pappan kräver det!
    Nu är tjejen så stor så hon själv har mycket att säga till om men det är inte per automatik umgängena sker/beviljas!
    Och eftersom all inkoppling av soc iom vårdnadsöverflytten upphört så är det som vilka "separerade" föräldrar som helst.
    Precis som om familjehemmet är Ts X och nu ska dom tvista om umgänge osv....
    Självklart ska Ts ha umgänge om både hon och dottern vill det och självklart ska inte dotterns vårdnadshavare motarbeta det men tyvärr så är det inte allt för ovanligt att det tvistas en hel del runt barnen och det oavsett om man nu är ett X eller ett familjehem som tilldelats vårdnaden
    Ja, jag skrev ju precis det tidigare i tråden... Tjejen och mamman har haft umgänge hela tiden. Mamman är viktig för dottern, som även vill ha mer umgänge med sin mamma, så att familjehemmet skulle få igenom att mamman inte skulle ha umgänge ser jag som osannolikt.

Så jag tycker ts ska kontakta en bra famijerättsadvokat för att i första hand skriva ett brev till familjehemmet där hon yrkar på mer umgänge och sen avvakta deras svar. Vägrar de så tycker jag absolut att ts ska stämma, och även göra ett interimistiskt yrkande om umgänge denna jul!
  • h8him
    Anonym (Mamma) skrev 2011-10-19 05:28:15 följande:
    Som jag skrev tidigare soc gör inget de hänvisar bara till att fosterföräldrarna bestämmer så det är total stopp :(

Hon vart LVU när jag försökte få hem henne för 9 år sen. Då hette det att hon pga sin Autism skulle få svårt att hantera en flytt...
    Sen för drygt 5 år sen fick fosterfamiljen vårdnaden, jag motsatte mig det då ( just av rädsla för att få minskad kontakt med henne) och vi var upp i tingsrätten. Ännu en gång påpekades att jag gör inga fel, jag är ingen dålig mamma, MEN hon har Autism, har bott hos fosterfamiljen i många år och i och med detta gavs fosterfamiljen vårdnaden. Och jag skulle ha fortsatt rätt till umgänget...

Samarbetet med fosterfamiljen har annars funkat bra, jag vet att hon trivs där o s v. Det är just på frågan om utökningen som det är som att springa in i en vägg. Så jag antar att de bara är att ta kontakt med en advokat..
    Det låter tråkigt att er kontakt blir så begränsad utan orsak. Jag hoppas du hittar en bra advokat och att du och din dotter kan få fira jul tillsammans som ni önskar.
  • h8him
    Anonym (Mamma) skrev 2011-10-19 08:59:07 följande:
    Ja det är tungt, för egen del och sen att förklara för tjejen och se henne ledsen :(

Tack
    Jag håller tummarna för er. Fortsätt gärna skriva i tråden och berätta hur det går. Tjejen är så stor att hon absolut ska bli lyssnad på och har familjehemmet ingen vettig orsak kan jag tycka att det bara är dumheter att begränsa umgänget.
Svar på tråden Utökning av umgänge..