Anonym skrev 2011-10-18 10:27:41 följande:
"Rätt till umgänge".... i värsta fall kan bio mamman fåår tvista om det i rätten med dom nya vårdnadshavarna!
Behöver inte alls alltid bli ett tilldelat umgänge bara för att bio mamman/pappan kräver det!
Nu är tjejen så stor så hon själv har mycket att säga till om men det är inte per automatik umgängena sker/beviljas!
Och eftersom all inkoppling av soc iom vårdnadsöverflytten upphört så är det som vilka "separerade" föräldrar som helst.
Precis som om familjehemmet är Ts X och nu ska dom tvista om umgänge osv....
Självklart ska Ts ha umgänge om både hon och dottern vill det och självklart ska inte dotterns vårdnadshavare motarbeta det men tyvärr så är det inte allt för ovanligt att det tvistas en hel del runt barnen och det oavsett om man nu är ett X eller ett familjehem som tilldelats vårdnaden
Ja, jag skrev ju precis det tidigare i tråden... Tjejen och mamman har haft umgänge hela tiden. Mamman är viktig för dottern, som även vill ha mer umgänge med sin mamma, så att familjehemmet skulle få igenom att mamman inte skulle ha umgänge ser jag som osannolikt.
Så jag tycker ts ska kontakta en bra famijerättsadvokat för att i första hand skriva ett brev till familjehemmet där hon yrkar på mer umgänge och sen avvakta deras svar. Vägrar de så tycker jag absolut att ts ska stämma, och även göra ett interimistiskt yrkande om umgänge denna jul!