• Annis76

Blöjhink, behövs det?

Då menar jag alltså en sån som packar in varje blöja automatiskt när man stoppar den i hinken. Tycker att det låter som en lite onödig grej och påsarna som blöjhinken ska laddas med är visst väldigt dyra. Någon som har erfarenhet av dessa eller hur ska ni lösa det med begangnade blöjor?

• Svar på tråden Blöjhink, behövs det?
  • mammaE

Pedalhink funkar utmärkt! Man får tömma typ varannan/var tredje dag. Vi fick köpa en ny för sambon glömde ta bort påsen när vi åkte på semester förra sommaren. Luktade apa när vi kom hem! Blöjorna rullar vi ihop hårt och så har de en tejp man fäster.

• hot fuss

vi köpte en vanlig sopkorg med lock på. sån fr ica maxi.. curver eller vad nu märket heter.. funkade alldeles utmärkt. man går ju ändå ut m sopor var/varannan dag så det hinner aldrig börja lukta liksom..

• Viffy

Vi köpte en sangenic blöjhink som TS syftar på och är jättenöjda med den. Påsrefillen kostar 98:- och räcker mer än en månad och ibland ännu längre så vi tycker inte att den utgiften är så farlig och bajset luktar ju faktiskt rätt illa nu när dotter är lite äldre (10 månader) och det känts direkt när man glömt trycka ner blöjan ordentligt. Så jag rekommenderar faktiskt denna blöjhink som vi är supernöjda med

• Deeva

Nej, det behös inte! Vi har en vanlig skräphink i plast med lock (köpt på Coop för några tior) och man känner ingen lukt alls.
    De där blöjhinkarna är bara ännu ett sätt att lura småbarnsföräldrar på pengar.

• Viffy

Deeva: Nä men din kille är ju så liten än och då luktar ju inte bajset särskilt illa ändå, men när dom blir större och börjar äta riktig mat så luktar det verkligen ILLA och då är jag glad att jag har en sangenic, så jag känner mej inte lurad iallafall

• snart tre

Jag kan säga så här - det beror nog på vilken situation man har. För oss har det varit nödvändigt (bor tre trappor upp utan hiss och med sophus på gården). Kan inte springa med bajsblöjor varje dag så för oss har Sangenic-hinken varit kanon. Vi köpte vår när Babyland hade kampanjpris, men jag hade köpt en ändå - nu hade vi lite tur. Den tar 30 blöjor och luktar inte alls - hur bra som helst. Jag tycker inte den är onödig, men det är ju olika som sagt var. Dessutom kan man ju köpa en begagnad om man inte vill betala fullt pris och ändå ha en.

• sukkubus

Skulle skippa hinken, inte bara för att den känns onödigt, utan för deras bisarra reklam:

"... så slipper du många onödiga steg till soptunnan."

Ja men vad bra! Då slipper alla föräldrar gå utanför ytterdörren på flera dagar och motion är ju helt onödigt. Blä!

• Alicia05sMamma

Lite skitlukt dör väl ingen av ? eller ? Vi köpte som sagt vad en 50 liters "hink" med vipp lock på willy´s & det luktar inte ett dugg från den.
    Sedan är de iofs så att bajset inte luktar värst mkt när dom är små. Min skrutta är snart 10 mån & kan lägga riktiga hästlass som luktar BAJS

Men som sagt.. Lite bajs lukt dör ingen av. Gå med påsen oftare istället.

• Deeva

Viffy - nä, det förståss. Jag återkommer i tråden när Albin är större och... bajsar mer

• Ulle C

Snova... Jag anser att det är miljövänligt pga att vi slänger inga plastpåsar... och slipper tömma köksslasken så ofta. I Sangenic-hinken går det ganska mycket plast, men i den vi köpt nu, Korbell, så samlas allt i en behållare och först när den är full vrider man om och skär av plasten. Kolla gärna på deras hemsida... se mitt förra inlägg. Det går även att använda vanliga plastpåsar i den, behöver inte köpa refill...

Men som sagt, smaken är som baken. Jag vill inte vara utan. Har haft skötbordet i min sons rum, och det har inte luktat illa (Sangenic) Nu kommer vi att ha den på toaletten. Om jag slängt alla blöjor i vanliga slasken skulle jag fått tömma minst en ggr/dag. Det hade varit katastrof för oss eftersom vi bor på landet och vår soptunna endast töms var 14:e dag... Bor man i en trappuppgång i stan är det kanske en annan femma....

• Lillflickan

Jag har klarat mig utan blöjhink till två barn, men när jag väntade Max så köpte jag en sangenic.
    Nu skulle jag inte klara mig utan.

Dels så är det mer hygieniskt, samt den tar bort lukten.
    Vi har för allt i hela världen inte plats för skötplatsen inne på toaletten, och vem vill att det luktar bajs i sovrummet

Jag tycker det är ett bra köp !!

• Dolphine

Har en blöjhink, Korbell, som är jättebra MEN det är dyrt med påsarna. När refillen tog slut senast lät jag bli att köpa ny och stoppar istället bajsblöjor i en hundbajspåse och knyter ihop innan jag slänger den. Det håller lukten borta lika bra som blöjhinken.

• ängeln 25

Köp ingen blöj hink... Ta bara en vanlig sopkorg från typ ikea eller coop som har lock.... Det har jag och i vårt badrum luktar det inte skit....

• Miss Upsey Daisey

behövs inte.. Går bra ändå... om du tycker bajsblöjorna luktar kan du ju lägga dem i en fryspåse eller annan liten påse som du knyter o sen kastar..

• MARIA99

Vi har aldrig haft nån blöjhink & har klarat oss bra ändå.. Är väll inte så luktkänsliga kanske & stinker påsen ställer vi ut den på trappen ( bor i hus)

Svar på tråden Blöjhink, behövs det?