• Leiben

Syskonförsök inom ett halvår - fler?

Hejsan!

Har en pojke på snart ett år via äggdonation och nu har syskonförsök börjat snurra i min hjärna. Man vet ju att det kan ta sin tid ju om det ens kommer att gå.   Egentligen skulle jag gärna vänta något år till av olika anledningar men känner inte att det är en möjlighet för oss, tyvärr.

Vi har möjlighet att göra ett FET via landstinget om ägget klarar upptiningen dvs. Annars blir det att söka sig utomlands. Väntar nu på att KS ka höra av sig då jag vill fråga om amningsavslut och om köer, kostnader och anat man bör veta.

Är det fler än jag som funderar på att sätta igång med syskonförsök och vill hänga med här. Känns märkligt och jag undrar hur det kommer att te sig en "andra vända". Tänk att man väljer att gå igen samma dårskap igen. Dock behöver vi ju inte göra otaliga ivf:er innan.  

Häng på! 

• Svar på tråden Syskonförsök inom ett halvår - fler?
  • Leiben

ok ingen för tillfället men vart hänger syskonfolket? i utomlandstrådarna kanske?

• The75

Hej
    Lieben vi möts igen ;O) min son är bara 3 mån så det får väl dröja ett tag till innan jag sätter igång igen men pga ålder mm vill jag inte vänta för länge innan jag sätter igång igen man får ju nästan räkna med att det behövs ett par försök innan man lyckas igen.
    Jag har ca 8 embryon i frysen på Ava Riga så jag hoppas på helsyskon till min son,det känns nästan lite syndigt att börja prata om syskon längtan när man redan har en liten men längta får man väl ;O)
    Jag har oxå undrat lite vart dom som gör syskon försök hänger,vem vet några kanske hittar hit.

Jag har hört att man i allafall på Ava Riga behöver ha tror det var 3 ammnings fria månader innan man kan börja igen men jag vet inte hur det är här hemma!

• Leiben

hej Tea75! :)

Skönt att ni ändå har 8 i frysen. Vi har bara ett och det är lite väl spännande. Här där det ligger på is (hahaha) så måste man ha slutat amma också 3 månader innan. Det är just det som hindrar oss för stunden. Vi känner oss egentligen inte känslomässigt redo och längtar inte efter en liten nu direkt men som du skriver. Det kan ta sin tid som sagt. Vi vill gärna ha en öppen donator också och då är det svårare att hitta.  

• The75

Hej
    Tack för igår, efter fikat gick jag iväg till BM och sen till BVC, jag passade på att fråga BM när vi kunde börja med syskon försök och hon sa feb om jag inte ammade och min mens kommit igång vilket den redan har.
    Feb känns lite tidigt men slutet av april början av maj kommer vi nog börja försöka.

• fliix

Här är en till som ska försöka få syskon!

Har en son som är 10 månader som kom till genom embryoadoption i Riga. I början av November ska vi åka till Riga och göra ett syskonförsök. Känner att det är lika bra att börja försöka eftersom vi vet att det kan ta låång tid innan vi lyckas. Hela den här processen känns väldigt annorlunda nu när vi har vår guldklimp. Hoppas och tror att ett misslyckande inte kommer att kännas fullt så förjävligt som det gjort tidigare gånger, vi får se.  Fattar inte riktigt att vi gett oss in i skiten igen, fast vi vill ju såå gärna ha ett syskon.

Kul att följas åt med  er likasinnade!

• Ester03

Vi har en son på 18 månader som kom till genom äggdonation i Barcelona och vi är nu igång med syskonförsök. Det var första ÄD-försöket som lyckades, men detta genererade endast ett embryo till frysen. I maj i år gjorde vi ett försök med embryot som varit fryst, men det blev ingen graviditet av det. Vi hade inte så stort hopp då eftersom vi hade ett enda upptinat embryo, så för att resan inte skulle kännas helt onödig reste vi ner alla tre till Barcelona och hade en liten minisemester i vårvärmen. Nu ska vi göra en ny ÄD med samma donator. Egentligen hade jag föredragit att försöka tidigare för att slippa arbeta mellan barnen om det blir ett till barn. Mitt jobb är i Stockholm och min man arbetar i Bryssel, så vi kommer behöva bo på olika håll ett tag. Främsta anledningen till att vi väntat ända tills nu är för att vi skulle få samma donator.

I fredags fick jag Decapeptylsprutan. När nu mensen kommer om några dagar ska jag börja med östrogenplåster. Enligt schemat kommer det sedan dröja någonstans mellan 15 och 60 dagar innan det blir dax för embryoöverföring. Helst hade jag velat få det gjort så snabbt som möjligt innan jul och att jag flyttar till Stockholm för att jobba i januari, men nu har det uppstått ett problem. I förrgår blev jag bestulen på min handväska med alla mina ID kort och alla bankkort m.m. Här i Belgien finns ingen svensk ambassad, så på fredag ska jag köra upp till Holland för att beställa ett nytt pass på den svenska ambassaden där. Jag vet inte än hur många veckor det tar innan jag får det nya passet, men hur som helst måste jag kontakta kliniken för att berätta att det kanske dröjer ett tag innan jag kan resa till Barcelona. Typiskt att jag skulle bli av med passet just nu, men det är ju bra att behandlingen innehåller så stora marginaler.

Kul att få kontakt med andra som planerar syskonförsök!  

• The75

Hej
    Fliix va spännande att få komma igång igen men oxå jobbigt,har ni flera embryon kvar efter embryoadoption eller kommer ni använda er av andra embryon denna gång?

Ester03 vilken soppa du hamnat i med pass och allt,hoppas det löser sig så du kan komma iväg :O)

• Hinos

Vi gjorde vårt första syskonförsök efter 9 månader men det blev minus. Så då vår stora var ett år så gjorde vi ett nytt försök och har nu fått två flickor till. Jag är nu i efterhand glad över att det inte blev något första gången. Tjejerna kom 6 veckor för tidigt och den stora dottern var 19 månader och hon är tillräckligt liten. Men det är ju åldern som gör att man vill skynda på... jag blev 43 i våras. Nu lyckades vi ju ändå på andra försöket för det kan ju ta några gånger. Äldsta dottern kom till på första försöket så vi har haft tur!

• Leiben
    fliix skrev 2011-10-26 11:37:39 följande:
    Här är en till som ska försöka få syskon!

Har en son som är 10 månader som kom till genom embryoadoption i Riga. I början av November ska vi åka till Riga och göra ett syskonförsök. Känner att det är lika bra att börja försöka eftersom vi vet att det kan ta låång tid innan vi lyckas. Hela den här processen känns väldigt annorlunda nu när vi har vår guldklimp. Hoppas och tror att ett misslyckande inte kommer att kännas fullt så förjävligt som det gjort tidigare gånger, vi får se.  Fattar inte riktigt att vi gett oss in i skiten igen, fast vi vill ju såå gärna ha ett syskon.

Kul att följas åt med  er likasinnade!

Så känner vi också, just att det kan ta lååååång tid. synd att man inet hinner känna att man längtar efter en bebis innan man sätter igång men börjar det krångla börjar man nog längta. eller jag längtade inte efter bebis första gången heller. det var för abstrakt. allt handlade ju om att bli gravid.
    Ester03 skrev 2011-10-26 14:14:16 följande:
    Vi har en son på 18 månader som kom till genom äggdonation i Barcelona och vi är nu igång med syskonförsök. Det var första ÄD-försöket som lyckades, men detta genererade endast ett embryo till frysen. I maj i år gjorde vi ett försök med embryot som varit fryst, men det blev ingen graviditet av det. Vi hade inte så stort hopp då eftersom vi hade ett enda upptinat embryo, så för att resan inte skulle kännas helt onödig reste vi ner alla tre till Barcelona och hade en liten minisemester i vårvärmen. Nu ska vi göra en ny ÄD med samma donator. Egentligen hade jag föredragit att försöka tidigare för att slippa arbeta mellan barnen om det blir ett till barn. Mitt jobb är i Stockholm och min man arbetar i Bryssel, så vi kommer behöva bo på olika håll ett tag. Främsta anledningen till att vi väntat ända tills nu är för att vi skulle få samma donator.

I fredags fick jag Decapeptylsprutan. När nu mensen kommer om några dagar ska jag börja med östrogenplåster. Enligt schemat kommer det sedan dröja någonstans mellan 15 och 60 dagar innan det blir dax för embryoöverföring. Helst hade jag velat få det gjort så snabbt som möjligt innan jul och att jag flyttar till Stockholm för att jobba i januari, men nu har det uppstått ett problem. I förrgår blev jag bestulen på min handväska med alla mina ID kort och alla bankkort m.m. Här i Belgien finns ingen svensk ambassad, så på fredag ska jag köra upp till Holland för att beställa ett nytt pass på den svenska ambassaden där. Jag vet inte än hur många veckor det tar innan jag får det nya passet, men hur som helst måste jag kontakta kliniken för att berätta att det kanske dröjer ett tag innan jag kan resa till Barcelona. Typiskt att jag skulle bli av med passet just nu, men det är ju bra att behandlingen innehåller så stora marginaler.

Kul att få kontakt med andra som planerar syskonförsök!  
    Men vilket strul du råkat ut för. surt! Hur går det?
    Hinos skrev 2011-10-30 19:17:33 följande:
    Vi gjorde vårt första syskonförsök efter 9 månader men det blev minus. Så då vår stora var ett år så gjorde vi ett nytt försök och har nu fått två flickor till. Jag är nu i efterhand glad över att det inte blev något första gången. Tjejerna kom 6 veckor för tidigt och den stora dottern var 19 månader och hon är tillräckligt liten. Men det är ju åldern som gör att man vill skynda på... jag blev 43 i våras. Nu lyckades vi ju ändå på andra försöket för det kan ju ta några gånger. Äldsta dottern kom till på första försöket så vi har haft tur!

Så ni fick tvillingar på andra försöket. Vad roligt! Utomlands verkar de ju vara mer benägna att säta in fler ägg. vet int ehur man ska ställa sig till det, har desseutom haft missed abortion med tvillingar.

Svar på tråden Syskonförsök inom ett halvår - fler?