• Diorali

Föräldrapenning och arbetslös???

Kan jag ta ut te.x. 3 dagar a-kassa och 2 dagar föräldrapenning per vecka för att inte förlora min SGI?? 
    Jag kommer bli arbetslös från och med 1 November och har idag ringt runt till alla möjliga a-kassor och mitt fack för att se vad som gäller. De säger att man måste vara heltidsarbetssökande (3 timmar per dag och 5 dagar i veckan) och kan då inte ta ut föräldrapenning samtidigt.
    Men jag har inte fått någon dagisplats ännu och föräldradagarna börjar ta slut. Om jag inte kan anmäla mig som arbetslös vad fan gör jag då???
    Systemet är helt snurrigt och man blir ju galen till slut.. Rynkar på näsan 

• Svar på tråden Föräldrapenning och arbetslös???
  • Carisma95

Hur menar de att 3 timmar per dag är heltidssökande??

Man har kunnat kombinera det i alla fall. Tidigare kunde man vara arbetssökande på deltid, men som lägst 17 timmar (har jag för mig).
    Men det måste ju finnas någon på arbetsförmedlingen som kan ge dig ett svar? Ring igen! 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Diorali

Ok, ja jag har inte pratat med arbetsförmedlingen ännu, får prova och ringa dom och se vad dom säger då. 

Ja precis 3 timmar liksom Glad nej a-kassan var stenhård att det går inte att kombinera a-kassa med föräldrapenning på något sätt. Men jag har vänner som kan ta ut 2,5 dagar föräldrapenning te.x. och resten på a-kassa. Olika regler för olika fack??

• Carisma95

Om det är olika eller inte vågar jag inte svara på. Men det borde ju inte vara det...?!

Ja, kolla med arbetsförmedlingen vad "lägsta" stämplingsgrad är? Sen kan det kanske vara så att du inte kan välja exakt vilja dagar du kan vara föräldraledig, utan får anpassa de 17 timmarna (om det nu är det?) till de dagarna du kan få arbete.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • pigglet

Saken är väl den att du inte kan vara anmäld på arbetsförmedlingen om du inte har barnomsorgen ordnad? OM du skulle få ett jobb så ska du kunna ta det redan nästa dag, det är väl därför arbetslösa har rätt till 15 timmar barnomsorg/vecka (är det därifrån de 3 timmarna/dag kommer kanske?).

Svar på tråden Föräldrapenning och arbetslös???