• Anonym

Hur får jag min son att sova längre perioder?

Finns det några råd/tips för att få min son på 2 månader att sova längre perioder? På dagen sover han max  30min om man inte är ute o går. På natten vaknar han varannan till var tredje timme och har dessutom svårt att somna om. Han har gått upp jättebra i vikt och jag har mycket mjölk så jag har svårt att tro att han inte är mätt!
    Gör jag fel som lägger honom i ett mörkt rum i sin säng även på dagen?
    Tacksam för alla råd och tips!!!

• Svar på tråden Hur får jag min son att sova längre perioder?
  • BVCsköterska Helena

Hej!
    Att en 2 månaders baby äter med 2 - 3 timmars intervaller är helt normalt. Det kan även bero på en tillväxt period och då vill barnet äta tätare för att öka bröstmjölksproduktionen. Under en sådan här tillväxt period kan du behöva erbjuda båda brösten vid varje amningstillfälle för att din gosse ska bli nöjd. Passa även på att "sova middag" när din son sover. Lägg er tillsammans och gör det till en mysig stund.
    Lycka till// Helena.

• Anonym

Men jag tror inte alltid han vaknar för att han är hungrig... Han grymtar, fäktar och är allmänt orolig. Hopplös att få honom att somna om. Hur kan jag få honom att somna om lättare?
    Gör jag fel som lägger honom i ett mörkt rum i sin säng även på dagen?

• BVCsköterska Carmen

Hej!

Det du beskriver, verkar som lite ont i magen, lite orolig tarm.
    Har du prövat Sempers magdroppar  finns på apoteket. ??
    Att massera magen innan han skall sova, gör att många barn slappnar av.
    Be din BVC-sköt. visa dig magknipsmassagen.
    Du gör inget fel om du lägger honom i mörkt rum på dagen.

Hör av dig igen om du behöver. // Carmen

• Anonym

Japp, jag har använt Sempers magdroppar länge. Och jag masserar även honom, BVC har visat mig. Så, vad kan jag mer göra?
    Vanligt sovmönster brukar se ut såhär:
    20,00 somnar
    23,30-00,00 vaknar och får mat
    00,30-02,30 sover
    02,30 vaknar med grymtningar och vrider sig i sängen, försöker få hom att somna om med hjälp av nappen. Om det inte fungerar får han mat igen och somnar förhoppningsvis.
    03,30-05,00 sover oroligt - jag också!
    05,00 mat och somnar förhoppningsvis om till 6,30-07,00, men då är det orolig sömn.

På morgonen vaknar han oftast och kämpar med gaser. tar i, vrider sig och det är som om han försöker bajsa. Stämmer det att magproblemen brukar bli bättre efter 3-4 mån ålder?

Finns det något jag kan göra??

• BVCsköterska Carmen

Hej!

Det är alldeles rätt, magproblem brukar försvinna mellan 3-3½ mån.
    Det finns en sak till du kan göra till för att gaserna skall pysa ut lättare.

Finns att köpa där det finns barnartiklar och ev. på apoteket..

Pysventil  Windi.

Håll ut , det blir bättre.

Vänligen Carmen

Svar på tråden Hur får jag min son att sova längre perioder?