• Anonym

Kommer detta att funka i längden??

Vi är en familj som har 2 placeringar. 2 syskon. Den äldsta av dom är väldigt jobbig. Delvis för h*n har gått misste om mycket i sitt biohem och inte blivit sedd. En del kallar det att dom är "socialt" störda/skadade.  Vi har egna barn och dom går inte så bra ihopa det med det äldsta placerade barnet. Vårt yngsta är i samma ålder som den äldsta placeringen. Jag kan förstå dom eftersom h*n är jättejobbig. Snutig, kaxig, slåss en del och är väldigt högljud. Någon som kan ge mig några bra ord eller meningar??

Ska man låta det gå ännu längre tid och se hur det går eller bör man säga upp "avtalet" ??
    Dom har varit placerade i ca 6 mån. 

Finns det någon/några här som har sagt upp ett avtal någon gång?

Finns det risk för att man inte får fler placeringar efter det?      

• Svar på tråden Kommer detta att funka i längden??
  • Anonym

Är du så osäker är det bättre att säga upp det nu innan barnet blir för rotad hos er...

Men det är supermärkligt att ni inte får stöd  från soc att klara av barnet,.,,.tycker synd om barnet!

• Anonym

Ja soc har vi inte mycket hjälp av tyvärr och visst är det synd om barnet. Vi gör så gott vi kan men ibland känns det inte som det räcker.

• Anonym

Förstår att det måste vara tufft
    men samtidigt  har ju alla placerade barn särskilda behov av något slag
    och det är viktigt att man tänker igenom situationen innan man tar emot barn
    ni kanske ska vänta att ta emot fler barn tills era egna är lite större
    hoppas att allt löser sig för er   

• Anonym

(nu skriver jag han eftersom det är jobbigt att skriva med stjärnor hela tiden. )

Ni ska INTE säga upp avtalet nu.
    Det här barnet behöver er som mest nu. Han testar er. Det är en övergångsperiod.
    Om ni säger upp avtalet skapar ni ett otryggt barn som ser hur vuxna "ger upp" bara man bråkar lite.
    Du säger själv att han inte har blivit sedd. Det är ju därför han med alla medel vill göra sig sedd.
    Nu vet jag inte hur gammal barnet är men det finns många lösningar på problemet.

Nummer 1 är givetvis att kontakta soc och berätta om problemen.

Om det inte finns en kontakt på BUP så be om hjälp att ordna en sådan. Dels för att barnet ska få chans att ventilera sina tankar om placeringen och dels för att ni ska få råd i hur hantera utbrott mm.
    (vet inte hur gammal barnet är men över 4-5 år borde dom ha ord på situationen på ett eller annat sätt)

Kanske behöver barnet en stödperson från socialtjänsten. Alltså som kommer och träffar, lär känna barnet och sedan tar med det ut på aktiviteter kanske en gång i veckan eller en gång varannan vecka. Så att era bio-barn + ni själva får andningspausar. Det kan göra att ni inte känner det du känner idag.

Jag vet inte så mycket om hur många barn ni har eller hur gamla. Men en tanke är ju också att inkludera detta barn mer. Eftersom h*n inte blivit "sedd" tidigare så kan det vara betydelsefullt att bekräfta mer än vanligt. Ett förslag är t.ex att ni pratar med barnet om ett ansvarsområde som tillhör bara honom (utifrån ålder). Gillar han djur kanske ni kan skaffa en liten ökenråtta eller nått som är hans. Som han har ansvar att mata varje kväll. Om det inte är ett alternativ kanske han kan ansvara för att hjälpa er skriva en inköpslista innan ni ska veckohandla.. Gör något speciellt. Ger ni honom en uppgift som att städa sitt rum kommer det troligtvis slå bakut liksom. Ingen kritik om han glömmer eller inte gör det men supermycket beröm när han klarar det. Han behöver bekräftelse. Han har bara bott 6 månader hos er. Det är ingenting. Det är först nu han börjar lära känna er och vill veta hur mycket ni klarar av innan ni ger upp/slutar se honom.

Sist men absolut inte minst. Finns det ett konsekvent och fungerande umgänge med biosarna? Ett rörigt umgänge kan göra vilken unge som helst på helspänn.

• Anonym

Tack för era svar. Jag vet att man inte brukar placera jämnåriga barn tillsammans men nu blev det så. Med facit i handen är det kanske inte det bästa. Våra egna barn funkar bra med det lilla barnet det är mer problem med det äldre. Dom har försökt att inte lyssna på dom otrevliga orden men jag förstår att det är svårt för dom.

Jag ska kontakta vår soc och så får vi försöka komma fram till det bästa för vår placering och för oss.  

• Anonym

Husis! Tack snälla.

Svar på tråden Kommer detta att funka i längden??