• Mollz

Hur hanterar ni när barnen bara kastar sig på golvet och vägrar resa sig?

Det är något min dotter börjat med på senaste tiden när vi är ute, framför allt i affärer. Det handlar oftast inte om att hon vill ha något hon inte får och hon skriker inte, utan hon bara lägger sig platt på mage och blir som en trasdocka i kroppen om man försöker dra upp henne på fötter igen.
    Ibland fungerar det att ignorera henne så tröttnar hon, men ibland verkar ingenting hjälpa.
    Är gravid i vecka 31 och klarar inte av att bära henne när hon beter sig så, så det är heller inget alternativ..

Hur hanterar ni andra det? Hon är 2 år och 3 mån.

• Svar på tråden Hur hanterar ni när barnen bara kastar sig på golvet och vägrar resa sig?
  • Mollz
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-18 15:15:45 följande:
    Kan du inte sätta henne i en vagn?
    Hon åker inte vagn annat än till dagis.
  • Mollz
    JeanneDArc skrev 2011-10-18 15:18:45 följande:
    Min dotter gjorde det en kort period i den åldern. Särskilt på väg hem från dagis. Jag väntade ut henne, vägrade bråkade eller bära henne. Försökte förklara att det inte ledde till någonting (på hennes nivå) och snackade lite avledande. Frågor är bra för avledning t.ex för då måste personen som är upprörd tänka efter och "tvingas" släppa sitt beteende lite. Hon slutade rätt snabbt med det där. Överlag tror jag på att man ska undvika att ge negativt beteende någon nämnvärd uppmärksamhet och att ge bra beteende en massa uppmärksamhet. Sen är det såklart jobbigare om det händer i en affär eftersom man har en massa människors blickar och öron på sig.
    Jo, jag försöker, men ibland tryter tålamodet när det är var och varannan dag och gärna flera gånger samma dag.. 
    Bara att hoppas att det går över snabbt.. 
  • Mollz
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-18 15:26:03 följande:
    Hon är ju ändå rätt liten. Kan det inte vara en bra idé att ha vagnen med ibland?
    Hon har inte åkt mer än så sen i våras på sitt eget bevåg.. Hon vill inte åka i vagnen, försöker man få henne till det klättrar hon bara ur, men hon traskar på i bra takt och har just aldrig varit några problem innan..
  • Mollz
    Frontline skrev 2011-10-18 15:46:28 följande:
    Vi har bara sagt till grabben "ligg där du så går vi"
    Vi har knallat iväg några meter så reser han allt på sig och följer efter...
    Det fungerar inte Obestämd Har provat, då säger hon bara hejdå och ligger kvar.. 
Svar på tråden Hur hanterar ni när barnen bara kastar sig på golvet och vägrar resa sig?