• Mr E

Försvunna saker i skolan

Vad har skolan för skyldighet när det gäller saker som försvinner i skolan?

våran pojk på 6 år började skolan nu i höst. som sin första väska valde han en spindelmannen väska modell finare. sved lite med en ryggsäck för 550kr. men bara 1 gång han börjar skolan så vi tvekade inte med att gå med på de.

Men för några dag ar sen försvann den från hans plats där man hänger av sig. Varken lärare eller fritids personal har sett den. Ingen annan förälder har fått med sig den (säger dom iallafall)

Så frågan är. kan vi kräva skolan på väskan och innehållet? (väska + innehåll värt över 1000kr då den även innehöll regnkläder å extra kläder)
    Borde väl vara deras ansvar då de kräver barna har väska å innehållet i den.?

• Svar på tråden Försvunna saker i skolan
  • Nyårsmamma

Jättebra fråga. Vet inte svaret formellt (tveksam att skolan har ersättningsskyldighet), men tycker självklart att skolan ska ersätta sådant som försvinner om det är saker som skolan kräver att barnen ska ha med (regnställ, extrakläder, gummistövlar, miniräknare etc). Det måste ju ligga på skolan att försäkra sig mot stöld, som förälder kan man ju inte sitta i skolan och vakta grejerna.

Men samtidigt kan jag tycka att det är rimligt att det finns ett maxbelopp för vad skolan ska ersätta – jag menar, man behöver inte skicka med ungen Armani regnställ...

• Mr E

Självklart var allt märkt

1000kr är inte svårt komma upp i. nu var väl väska lite dyrare än normalt kanske. men en väska ligger ändå run 300kr

Väska: 300kr
    Regnställ: 300kr
    Stövlar: 200kr
    uppsättning extrakläder:  300kr
     så över 1000kr är inte svårt 

• Little Ms Chatterbox

Vi har varit ute för en sån här sak och inte fått något ersättning alls. 
    Sonen har formgjutna skoilägg. Iläggen får man 1 par varje år av landstinget, vill man ha mer så får man bekosta det själv, ca 1000 kr.
    Sonen hade varit på gymnastik och fått hjälp med att flytta över iläggen från sina vinterstövlar till gympaskorna och tillbaka. Han har (hade inte då, är några år sen) motorik för att klara av att göra det själv. Fröken/fritidspersonal vittnar om att hon tog upp iläggen från gymnastikskorna och sen satte dom i hans vinterstövlar, men bara i skaften för att sekunden senare vände sig om för att stoppa ett barn/bryta ett bråk/hjälpa till med något. Sen vet ingen var iläggen finns.
    Det fanns inget i skolans försäkring som täckte den här förlusten. Det enda vi kunde göra var en polisanmälan för stöld och kräva ersättning från hemförsäkringen. Självrisken var såpass hög att det inte var värt det. Vi flörtade med ortopeden istället och fick nya ilägg eftersom det var 9 månader sen han fick de senaste och det var dags att köpa nya vårskor som ändå var större i storlek än vinterstövlarna så vi hade ändå behövt nya någon månad senare.

• Mr E

självrisken om man ska ta de på hemförsäkring blir 1500 så helt värdelöst

• Ziindlaa

Men tänk efter, hur skulle de se ut om skolan skulle ersätta allt som blir förlorat i skolan? Är det bättre att lärarna sitter och vaktar i kapprummet än att undervisa eller vara rastvakter? Hur ska en lärare kunna ha koll på alla elevers saker? Det är tråkigt när sådant händer, det tycker jag med men det finns inga pengar till att ersätta förlorade saker i skolan. Vi har ju knappt råd med de böcker vi vill ha. Skolan kan inte kräva att barnen ska ha regnkläder men alla föräldrar förstår inte att det är för barnets bästa.

• Mr E
    Ziindlaa skrev 2011-10-18 19:00:55 följande:
    Men tänk efter, hur skulle de se ut om skolan skulle ersätta allt som blir förlorat i skolan? Är det bättre att lärarna sitter och vaktar i kapprummet än att undervisa eller vara rastvakter? Hur ska en lärare kunna ha koll på alla elevers saker? Det är tråkigt när sådant händer, det tycker jag med men det finns inga pengar till att ersätta förlorade saker i skolan. Vi har ju knappt råd med de böcker vi vill ha. Skolan kan inte kräva att barnen ska ha regnkläder men alla föräldrar förstår inte att det är för barnets bästa.
    skolan våra barn kräver att barna ska ha kläder efter väder. dom kräver även att dom ska ha extrakläder när det handlar om 6åringarna i förskoleklass. väska kräver dom oxå.

Skolan måste väl ha nån form av försäkring som täcker stöld.

Jag förstår om dom inte ersätter leksaker mm å saker dom inte kräver. men saker dom kräver barna ska ha med sig måste dom väl vara tvungan ersätta om dom försvinner på skolan 
  • Lavish

Det är en bra fråga faktiskt. Just i den prisklassen så är det ju inga orimligt dyra saker du skickat med, men ändå en kännbar summa för de flesta barnfamiljer. Hade det varit en keps hade jag tyckt att det inte var värt att bråka om, men det här är ju en annan sak. Dessutom kan man ju föreställa sig upprepning? Alltså en gång är väl kanske ingen gång men om saker i den här prisklassen fortsätter att försvinna upprepade gånger?

Jag kan tycka att skolan borde erbjuda säker förvaring. På högstadieskolor och gymnasium finns ju oftast skåp med lås som erbjuder en ganska hög säkerhet. Men om barnen hänvisas att hänga grejerna i en olåst korridor är det en annan situation.

• Mr E
    Lavish skrev 2011-10-18 19:16:13 följande:
    Det är en bra fråga faktiskt. Just i den prisklassen så är det ju inga orimligt dyra saker du skickat med, men ändå en kännbar summa för de flesta barnfamiljer. Hade det varit en keps hade jag tyckt att det inte var värt att bråka om, men det här är ju en annan sak. Dessutom kan man ju föreställa sig upprepning? Alltså en gång är väl kanske ingen gång men om saker i den här prisklassen fortsätter att försvinna upprepade gånger?

Jag kan tycka att skolan borde erbjuda säker förvaring. På högstadieskolor och gymnasium finns ju oftast skåp med lås som erbjuder en ganska hög säkerhet. Men om barnen hänvisas att hänga grejerna i en olåst korridor är det en annan situation.
    Ja hade de varit en vante eller strumpa så hade man ju inte brytt sig även om de kan vara irriterande Obestämd

Men de är ju inte kul å köpa saker till skolstarten å sen behöva köpa nytt 2-3mån för över 1000kr
  • Ziindlaa

Mariestad: varför tror du skolan säger att barnen ska ha kläder efter väder? Ibland måste man gå ut hårt för att barnen ska ha ordentliga kläder, det är för barnens skull och ingen annans. En gång förra hösten skulle vi till naturskolan, alla barnen hade utkläder ( jacka, stövlar, vantar, osv) utom en pojke han kom utan jacka, inga vantar och i Foppa tofflor. Och det är till sånna föräldrar som man måste vara hårda mot för det är ju pojken som kommer frysa eller så får han vara kvar i skolan och missa en massa undervisning.

Svar på tråden Försvunna saker i skolan