• Mr E

Försvunna saker i skolan

Vad har skolan för skyldighet när det gäller saker som försvinner i skolan?

våran pojk på 6 år började skolan nu i höst. som sin första väska valde han en spindelmannen väska modell finare. sved lite med en ryggsäck för 550kr. men bara 1 gång han börjar skolan så vi tvekade inte med att gå med på de.

Men för några dag ar sen försvann den från hans plats där man hänger av sig. Varken lärare eller fritids personal har sett den. Ingen annan förälder har fått med sig den (säger dom iallafall)

Så frågan är. kan vi kräva skolan på väskan och innehållet? (väska + innehåll värt över 1000kr då den även innehöll regnkläder å extra kläder)
    Borde väl vara deras ansvar då de kräver barna har väska å innehållet i den.?

• Svar på tråden Försvunna saker i skolan
  • Mr E
    Ziindlaa skrev 2011-10-18 19:27:53 följande:
    Mariestad: varför tror du skolan säger att barnen ska ha kläder efter väder? Ibland måste man gå ut hårt för att barnen ska ha ordentliga kläder, det är för barnens skull och ingen annans. En gång förra hösten skulle vi till naturskolan, alla barnen hade utkläder ( jacka, stövlar, vantar, osv) utom en pojke han kom utan jacka, inga vantar och i Foppa tofflor. Och det är till sånna föräldrar som man måste vara hårda mot för det är ju pojken som kommer frysa eller så får han vara kvar i skolan och missa en massa undervisning.
    Har jag skrivit nånstans att jag inte förstår varför dom ska ha kläder efter väder?

Är ju inte de tråden handlar om riktigt utan om skolan är ersättningsskyldiga för saker dom kräver att barnen har med till skolan om dom försvinner.

Jag kan även gå med på att ersätta om de beror på att min son tappat bort eller förstört själv. men detta handlar ju om att väskan försvunnit från platsen den ska hänga på. 

Är det en anvisad plats där sakerna ska hänga å skolan kräver dom ska ha dessa. så borde dom ju ha nån form av ansvar över sakerna
  • Mollzor

Det täcks inte av hemförsäkring eller så då, när det handlar om stulna saker?

• Nyårsmamma
    Mollzor skrev 2011-10-18 22:10:21 följande:
    Det täcks inte av hemförsäkring eller så då, när det handlar om stulna saker?

Självrisk 1500:-

Tycker man kunde ha krokar för kläder/väskor inne i klassrummet istället för i “kapprum”. Ytterdörrarna står ju helt olåsta – hur enkelt som helst att gå in och knycka något när alla är på lektion. Även för barn som ex går på toa under lektion, grejerna ligger ju helt framför ögonen och inte en vuxen i närheten. Om skolan inte erbjuder ordentlig och säker förvaring ska de stå för förlusterna av saker de krävt att barnen tar med. Kläder efter väder, javisst måste man naturligtvis ha. Men skolan kräver ju också att man ska ha med regnrock/gummistövlar/extrakläder/extraskor ”om utifall vi ska gå ut” etc – detta skickas ju med pga skolans begäran även när det inte behövs.

• Ziindlaa

Mariestad: men skolan säger ju att du ska ha kläder till ditt barn för BARNETS bästa! Du ser det som ett tvång, skolan ser det som att "barnets bästa framför allt". Skolan kan inte tvinga dig ta med kläder då skolan är avgifts fri men de kan rekomendera hur ditt barn ska vara klädd för att må bra. Förstår bara inte hur du kan se det som ett tvång från skolans sida. Så sant, tråden handlade om du kan få ersättning och nej det har jag svårt att tro men du får väl prata med skolan.

• Nyårsmamma
    Ziindlaa skrev 2011-10-18 22:24:02 följande:
    Mariestad: men skolan säger ju att du ska ha kläder till ditt barn för BARNETS bästa! Du ser det som ett tvång, skolan ser det som att "barnets bästa framför allt". Skolan kan inte tvinga dig ta med kläder då skolan är avgifts fri men de kan rekomendera hur ditt barn ska vara klädd för att må bra. Förstår bara inte hur du kan se det som ett tvång från skolans sida. Så sant, tråden handlade om du kan få ersättning och nej det har jag svårt att tro men du får väl prata med skolan.

Men det är en sak att tycka att barn ska ha regnkläder på sig när det regnar och en annan sak att säga att barnen ska ha med regnkläder i väskan ”om utifall det regnar senare och vi ska gå ut”. Bättre att skolan säger ”imorgon ska vi gå ut” så klär man barnen efter väder då, alltså inga extrakläder som mest bärs fram och tillbaka för att skolan ska kunna hitta på spontant saker som man kanske ska göra. Fast dagis är ännu värre... ta med ”om utifall”: regnkläder, gummistövlar, overall, gympakläder, gympaskor, inneskor, mockasiner, extra uteskor, extra uppsättning innekläder, extravantar... Man har en hel j-la stor IKEA-kasse med grejer som bara hänger på ungens krok ”om utifall” personalen får för sig något. Och det värsta är att när de där gummistövlarna behövs hemma så står de på dagis och samlar damm – för vem orkar släpa en packning som om man skulle till månen fram och tillbaka mellan hemmet och dagiset vareviga dag...?

• Ziindlaa

Nyårsmamma;Men barnen är ute varje dag när de har rast, det är väl inte snällt mot barnet att på morgonen gissa att de inte blir regn och så kanske det blir det. Barnet kan ju inte leka med de andra barnen på samma sätt. Barnet blir kall, blöt och fryssen för att du som förälder inte orkar skicka med ordentligt med kläder. Tycker du ska vara glad för att du har en förskola som är ute med barnen, det hade kunnat vart tvärt om!

• Mr E

så man ska alltså behöva stå för att väskan försvinner i skolan å skolan har inget ansvar för sånt. 
    dom KRÄVER väska. å då ska dom se till att den förvaras så folk inte bara kan ta den. eller ersätta den.

är ju samma sak som om barna har med sig tex matte boken hem för dom har matte i läxa. försvinner den då så ersätter skolan den då... knappast då får man som förälder hosta upp med pengar för den 

pågår just nu en process där dom försöker hitta den å sen om de inte lyckas ska vi ta den diskutionen då med dom 

• Nyårsmamma
    Ziindlaa skrev 2011-10-19 06:27:09 följande:
    Nyårsmamma;Men barnen är ute varje dag när de har rast, det är väl inte snällt mot barnet att på morgonen gissa att de inte blir regn och så kanske det blir det. Barnet kan ju inte leka med de andra barnen på samma sätt. Barnet blir kall, blöt och fryssen för att du som förälder inte orkar skicka med ordentligt med kläder. Tycker du ska vara glad för att du har en förskola som är ute med barnen, det hade kunnat vart tvärt om!

Dagis fick gärna vara ute mindre för min del, jag kan själv gå förbi lekplatsen vid hämtning och vara ute en stund. Trött på att få med en säck med leriga kläder hem vareviga dag ”oj det blev väldigt smutsigt idag, vi var ute lite...”. Jasså, idag? Det var samma igår. Dags att introducera motsatsen till ur och skur dagis...

• Mr E

Nu hade dom hittat väskan idag. I matsalen av alla ställen. hur den kommit dit vet jag inte.
    Så nu slapp det bli nån diskution med skolan ang. ersättning.

Lite konstigt bara att varken dom på skolan eller vi sett den där tidigare efter som vi själva var i matsalen å letade bla. å matsalen är ju ett ställe dom är på varje dag. men nu hängde den tydligen fullt synlig där idag. varken nån personal på skolan eller elev känns vid att den nu hängde där. å alla på skolan har blivit uppmanade att hålla utkik efter den 

• Lilla Pe
    Nyårsmamma skrev 2011-10-19 11:10:21 följande:

Dagis fick gärna vara ute mindre för min del, jag kan själv gå förbi lekplatsen vid hämtning och vara ute en stund. Trött på att få med en säck med leriga kläder hem vareviga dag ”oj det blev väldigt smutsigt idag, vi var ute lite...”. Jasså, idag? Det var samma igår. Dags att introducera motsatsen till ur och skur dagis...

Tänk så olika man kan se det! Mina barn får mycket hellre vara ute och leka och hålla sig friska även om det innebär leriga kläder, än att sitta inne och pysa med rena kläder. OT, men kunde inte låta bli
  • YokohamaNr2
    Mr E skrev 2011-10-19 14:47:37 följande:
    Nu hade dom hittat väskan idag. I matsalen av alla ställen. hur den kommit dit vet jag inte.
    Så nu slapp det bli nån diskution med skolan ang. ersättning.

Lite konstigt bara att varken dom på skolan eller vi sett den där tidigare efter som vi själva var i matsalen å letade bla. å matsalen är ju ett ställe dom är på varje dag. men nu hängde den tydligen fullt synlig där idag. varken nån personal på skolan eller elev känns vid att den nu hängde där. å alla på skolan har blivit uppmanade att hålla utkik efter den 
    Nån som fick  en liten påhälsning av samvete låter det ju som
  • Mr E
    YokohamaNr2 skrev 2011-10-19 16:27:53 följande:
    Nån som fick  en liten påhälsning av samvete låter det ju som
    Skulle tro de va. blev nog lite mycket när alla lärare å personal höll koll efter den å alla klasser var informerade om att hålla utkik. 
  • Ziindlaa

Nyårsmamma: jag måste säga att jag blir stum av din inställning. Barn behöver vara ute och då frisk luft och röra på sig inte bara bli rastade en vända efter dagis. Du tycker det är jobbigt med smutsiga kläder men va tror du ditt barn tycker om att vara inne hela tiden? Varför inte ha ordentliga kläder så de kan leka fritt utan att bli stoppade, blöta eller smutsiga. Det är barn vi snackar om inga små dockor. Men du du får göra som du vill blir bara så fundersam över ditt sätt att prioritera.

• Den allsmäktige

Men du sa ju att väskan kostade 550 kronor? Men i din sammanfattning kostar väskan bara 300?

• Mr E
    Den allsmäktige skrev 2011-10-19 17:09:20 följande:
    Men du sa ju att väskan kostade 550 kronor? Men i din sammanfattning kostar väskan bara 300?
    nä då läste du inte riktigt vad ja skrev. skrev typ att väskan vi köpt för 550kr var lite i dyrast laget. men att en normal väska ligger ändå runt 300kr.

priserna skulle symbolisera vad saker normalt kostar i en väska(med en normal pris väska inräknad)

Meningen var att visa att kostnaden blir över 1000kr om en väska innehåller de de normalt innehåller för en 6åring. där av räknade jag på en väska för 300kr för de känndes mer normalt pris än 550kr 
  • Nyårsmamma
    Ziindlaa skrev 2011-10-19 17:04:47 följande:
    Nyårsmamma: jag måste säga att jag blir stum av din inställning. Barn behöver vara ute och då frisk luft och röra på sig inte bara bli rastade en vända efter dagis. Du tycker det är jobbigt med smutsiga kläder men va tror du ditt barn tycker om att vara inne hela tiden? Varför inte ha ordentliga kläder så de kan leka fritt utan att bli stoppade, blöta eller smutsiga. Det är barn vi snackar om inga små dockor. Men du du får göra som du vill blir bara så fundersam över ditt sätt att prioritera.

Vem har sagt att mitt barn inte var ute (går inte på dagis längre, för stor)? Jag använde dagis 3 timmar om dagen, och gick betydligt hellre själv till lekplatsen efteråt. Då hade man lite koll och det behövde inte bli två tvättmaskiner med lera som det alltid blev när dagis släppte lös 32 ungar att röja hur de ville i regnslasket samtidigt som två personal stod i ett hörn och snackade. Det finns ur och skur och liknande utomhusdagis – varför finns inte motsatsen inomhusdagis? Jag tycker faktiskt inte utomhus behöver betyda att man ska stå i tvättstugan hela kvällen efteråt.

• Boll
    Nyårsmamma skrev 2011-10-19 19:24:11 följande:

Vem har sagt att mitt barn inte var ute (går inte på dagis längre, för stor)? Jag använde dagis 3 timmar om dagen, och gick betydligt hellre själv till lekplatsen efteråt. Då hade man lite koll och det behövde inte bli två tvättmaskiner med lera som det alltid blev när dagis släppte lös 32 ungar att röja hur de ville i regnslasket samtidigt som två personal stod i ett hörn och snackade. Det finns ur och skur och liknande utomhusdagis – varför finns inte motsatsen inomhusdagis? Jag tycker faktiskt inte utomhus behöver betyda att man ska stå i tvättstugan hela kvällen efteråt.

Jaha. Kul för dig. Nu kan dock inte dagis anpassa sig helt efter dig, det finns andra föräldrar som kanske inte har tid eller möjlighet att gå ut med sina barn hela tiden. Förstår inte hur man som förälder kan gnälla över att man ibland får tvätta.
  • Nyårsmamma
    Boll skrev 2011-10-20 13:31:52 följande:
    Jaha. Kul för dig. Nu kan dock inte dagis anpassa sig helt efter dig, det finns andra föräldrar som kanske inte har tid eller möjlighet att gå ut med sina barn hela tiden. Förstår inte hur man som förälder kan gnälla över att man ibland får tvätta.
    Det finns ur och skur och liknande utomhusdagis – varför finns inte motsatsen inomhusdagis?
  • Boll
    Nyårsmamma skrev 2011-10-20 14:09:23 följande:
    Det finns ur och skur och liknande utomhusdagis – varför finns inte motsatsen inomhusdagis?
    Du får väl anställa en nanny.
  • Nyårsmamma
    Boll skrev 2011-10-20 16:46:19 följande:
    Du får väl anställa en nanny.

Det har jag en också, dock inte hela tiden för det socialas skull. Men jag begriper fortfarande inte varför skola/dagis tvunget måste ut i hällregn (jag förtydligar mig om det behövs: efs vi pratar om smutsiga kläder har jag utgått från att alla förstår att jag inte har något emot att man går ut vid sol, mulet, snö etc...). Men policyn ”ute varje dag oavsett vad” – varför? På vilket vis skadar det barn att leka inomhus när det regnar och lerar och slaskar? ”Barn behöver frisk luft” – jaha, men inte på helgen...? För det är då inga föräldrar ute med sina telningar på vår lekplats om det spöregnar på lördag/söndag...

Svar på tråden Försvunna saker i skolan