• Josefine871

Bli sambo, men inte få stå med på hyreskontrakt. Hur gör vi vid en ev. separation?

Min pojkvän och jag ska flytta ihop om en knapp månad. Han har bytt sin etta mot en tvåa och jag har sagt upp mitt andrahandskontrakt. Hyresvärden ringde tidigare i veckan för att bestämma tid för kontraktsskrivning och vi fick då veta att enbart han får stå på kontraktet, eftersom det är hans kontrakt som är bytt. Efter lite eftersökningar på nätet så förstår jag att detta är ganska vanligt i de flesta fallen, att enbart en står på kontraktet, men att det inte nödvändigtvis behöver bli en otrygg affär för min del. Egentligen är det väl kanske inte så konstigt, eftersom det är hans kontrakt i grunden och det hade säkert funnits folk som hade försökt fiffla om det hade varit möjligt. Givetvis skulle jag helst stå med på kontraktet, men om jag har förstått det hela rätt, så skyddas jag av sambolagen eftersom lägenheten är införskaffad för gemensamt bruk.

Nu till min undran, som någon kanske kan svara på. Om vi skulle separera, så tillfaller lägenheten enligt sambolagen den som är i störst behov av att bo kvar. Eftersom inga barn finns inblandade, vilket annars brukar vara övervägande, så är då frågan hur det skulle bli för oss. Givetvis är det inget jag tror ska hända, men man vill ju alltid vara garderad så man inte riskerar att hamna på gatan. Jag skulle ju tro att det är mest troligt att han får ha kvar den, eftersom han står på kontraktet

Egentligen är inte det ett möjligt scenario, eftersom ingen av oss har råd att bo i lägenheten själva. Det som egentligen spelar roll här, är att, om vi skulle separera, så skulle det snarare vara av större betydelse att byta lägenheten till två mindre. Är detta möjligt? Kan man byta till två, trots att bara han står på kontraktet, sålänge jag har varit folkbokförd på adressen och vi har levt i ett "samboförhållande" enligt alla dess regler?

• Svar på tråden Bli sambo, men inte få stå med på hyreskontrakt. Hur gör vi vid en ev. separation?
  • Lena

Det är ofta möjligt att skriva in sig på kontraktet senare.

• SarahIbrah

Jag hade förstahandskontrakt och inga problem med att skriva in mannen när det blev aktuellt, och nu har vi flyttat till en större och båda två står på kontraktet.

Jag tycker faktiskt att det låter lite konstigt att inte båda får stå på kontraktet, det är ju ännu en säkerhet för företaget som hyr ut lägenheten att dom kommer få sina pengar till hyran... kan jag ju tycka iallafall.

• Sale

När jag skaffade lägenhet fick inte min sambo heller så på kontraktet och fick skrivas in först efter att vi bott tillsammans tre eller fem år (kommer inte ihåg). Detta var för att man inte skulle kunna "köpa" andras köplatser via bostadsförmedligen, dvs. en skriver in en annan och sen skriver över lägenheten helt på den personen som inte stått i kö.

Tyvärr är jag inte insatt i vem som lägenheten tillfaller, men eftersom den är införskaffad för gemensamt boende så bör ju sambolagen gälla. Hade ju varit skillnad om du flyttat in i hans redan befintliga lägenhet.

Om du känner dig osäker på detta så kan ni ju alltid skriva egna papper på vad som ska gälla om ni separerar (vilket vi så klart hoppa att ni inte gör). Jag vet att vi gjorde det och där undantogs bland annat att TV:n skulle tillfalla min sambo (väldigt heligt det här med  TV)

Svar på tråden Bli sambo, men inte få stå med på hyreskontrakt. Hur gör vi vid en ev. separation?