• Ella26

Ångest/depression/Panikångest

Rubrikerna ovanför lider jag utav. Det är tröttsamt som fan och detta har jag haft sedan 11 års ålder. Är idag 26 år.
    Är maskrosbarn som var uppvuxen med våld i hemmet, en mor som blev slagen i många år, som drog sig undan, mannen i förhållandet styrde henne med järnhand- förföljde henne, kontrollerade henne, sa att hon var värdelös och aldrig skulle få någon bättre. Mannen var alkoholist och lider av psykopati, ingen empati alls och gör att för egen vinning skull. Han har slagit sin exfru och ger sig ofta på svaga kvinnor som behöver någon. Först är han charmig, snäll och hur trevlig som helst...... Sedan vänder det gradvis.
    Min mor blev till slut så dålig psykiskt att jag fick ta hand om henne. Jag var då 12-13 år och fick ordna med mat, räkningar, ha kontakt med hennes arbete då hon ibland inte orkade jobba eller försvann utomlands i månader.

Utvecklade depression, vilket inte är så konstigt.

Vid 16 års ålder fick jag flytta till min odugliga far som jag knappt träffat i mitt liv. Min mors sambo tyckte att jag förstörde deras förhållande och var i vägen.

Väl i annan ort långt bort blev jag instängd i ett rum, fick inte ha vänner, ingen mat, min far förföljde mig till skolan för att se om jag verkligen åkte dit med bussen. Fick prata i kodspråk i telefon bland annat för att jag inte kunde berätta hur hemskt det var där. Har två äldre syskon nämligen men de har inte hjälpt mig i detta. Min fars hustru som även hon var alkoholist hatade mig som pesten, var elak som tusan när vi var ensamma, men när min pappa kom hem- jättesnäll.

Vet egentligen inte poängen med hela inlägget men jag är extremt ensam. Jag flydde läget från min far för att flytta till pojkvännen jag hade då.. 100-tals mil därifrån. Jag bodde där i 8 år, men flyttade hem till min mamma igen, då jag behövde gå vidare och förhållandet tog slut, ville inte stanna då det inte kändes bra.

Jag har nu bott på ny ort i snart 1 år, bodde här som liten, men har inga vänner alls numer. Fick en otroligt fin pojkvän i augusti detta året, men nu vet han inte vad han känner då han hade precis avslutat ett väldigt långt förhållande innan han träffade mig.

Jag är ingen människa som hamnat snett på vägen, som en del tyvärr gör, jag är väldigt stark, har stora ambitioner och går i skolan för att utbilda mig inom Kriminalvården. Men ibland mår jag bara skit. Och inte så lite heller.
    Det senaste dygnet har jag haft konstant panikångest, har svårt att andas och kan inte äta. Sedan 11 års ålder har jag ständigt haft motgångar.

Har tidigare haft kontakt med psykiatrin då jag fick KBT-behandling, men jag kan ärligt säga att det inte blev bättre alls, snarare tvärtom. På dessa möten tog psykologen upp saker som jag egentligen inte störde mig på alls och jag gick bara därifrån med huvudvärk och tårar. Man lär sig där att "tänka i nya banor" och man lär sig att negativa tankar, föder negativa tankar och känslor igen. Detta vet jag ju om, men det känns inte riktigt som människor förstår hur det är att leva med psykisk sjukdom.

Jag tänker på ett avsnitt av Oprah Winfrey där en kvinna som hade anorexia nervosa och en känd skådespelare skulle prata med henne om att hon måste vända på sitt liv och äta, hon måste vända på sina tankar. Denna otroligt undernärda kvinna förklarade för henne "jamen jag vet ju inte hur"....... Det känns lite så med mig, man kan ge mig alla föreläsningar som helst om depressioner, lösningar och annat... Men vet man inte HUR man ska göra , spelar det ju ingen roll. Jag VET det saker man måste göra, men KAN INTE.

Ibland känns det som om jag skall bli tokig, för vad jag än gör blir jag inte lycklig då alla motgångar hela tiden blir fler och fler och pågått under så många år. Jag menar, när tar det egentligen slut?

• Svar på tråden Ångest/depression/Panikångest
  • Ella26

Ska också säga att pga mina problem går jag HELA tiden med panikångest, - det syns inte utåt då jag måste kunna fungera , men jag känner det inombords, är nervös , hjärtklappningar, otroligt tryck över bröstet som gör att jag måste ex ligga med 5 kuddar ovanpå varandra vid sömn för att kunna andas lättare. Känner ständigt panik, och speciellt ännu mer nu iom detta med min pojkvän. Känner mig fruktansvärt orolig, så orolig att jag var tvungen att kontakta psykiatrin så de kunde skicka ett nytt recept på medicin till mig. (Har dock ej fått det än).....

Vet inte hur jag ska kunna slappna av i kroppen med detta hängande över mig.

Tack för mig.

• Tankesultanen26

Förstår att det känns tungt, det är svårt att hitta den där gnistan som gör att man orkar. Men du är medveten och det tror jag är ett steg i rätt riktning!  Det kan inte vara så att du har en depression eller liknande? jag fick citalopram utskrivet och det har hjälpt mig mycket. Lycka till och jag lovar att det kommer att bli bättre! 

pillrigt.blogspot.com - Om kampen och bröllop 2012
  • lighthouse

Det låter som att du borde få akut hjälp i form av ssri och/eller lugnande. Du ska inte behöva leva med ständig panikångest, finns ju inget värre. Sök hjälp på vårdcentralen och berätta hur du har det.

På längre sikt tror jag att du kanske kan få hjälp av en samtalskontakt. De det en ny chans hos någon du känner dig trygg med!

Som maskrosbarn eller någon med mycket negativa upplevelser tror jag det är bra att kanske umgås med de som har det ännu värre. Det är något som jag tycker är givande, att få perspektiv på sin egen tillvaro och kunna uppskatta det som är positivt i ens liv. Tex. jobba inom sjukvården, på en kvinnojour, med unga som hamnat i kläm, som volontär någonstans. Det är skönt att hjälpa andra och samtidigt slippa tänka på sitt eget elände.

• Annorlunda Liv

Hej du..

Jag crashade fullständigt och fungerade varken som förälder eller som arbetare. Tårarna rann bara jag tänkte tanken att jag skulle ta tag i disken. Allt blev bara för mycket. Att inte kunna utföra mitt arbete blev droppen och jag sökte vård. Jag gick till min vårdcentral, som i mitt fall var Novakliniken, och fick utskrivet Sertralin (ångest dämpande) och fick en akuttid till en KBT-terapeut. Tabletterna tar jag fortfarande och detta hände förra året.

Terapeuten slutade jag gå till efter ca 10 ggr. Det är verkligen ett tankesätt jag rekomenderar starkt. Sök på Google och läs på lite om det. Man lär sig hur man ska hantera saken när de uppstår eller kanske redan innan de gör det.
    KBT kan hjälpa många oavsett problematik så jag tycker du ska kolla på det. Säkert nått du kan få remiterat från din vårdcentral.

Må väl..

Linda {#emotions_dlg.flower}      

• Bianca1953

Vet hur det är! Har haft ångest i 40 år! Just nu är det hemskt varje natt är ett helvete!

• Bianca1953

Ni som har ångest får ni oxå ont lite överallt? Just nu känns det som något sitter i halsen o känns tungt att andas!

Svar på tråden Ångest/depression/Panikångest