• FruG

Vilken systemkamera ska man välja??

Behöver lite hjälp. Jag ska ge upp den vanliga digitalkameran nu och köpa en systemkamera.
    Kan inget så det får inte vara en som är svår  att förstå sig på. Utan en för nybörjare!
    Den får inte vara apdyr och det som ska fotas är väl antagligen mest mina barn och när man är ute på utflykter osv....

Har hittat 2 stycken som jag tror kanske kan vara lämpliga. Men vilken ska man välja av dem? Eller kanske inte nån av dem... Kom med andra tips då isf. Den bör inte kosta mer än ca 5000 kr till en början.
    Vad ska jag tänka på?

www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d310018-55vracmebag8gb/157006.3301/

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/systemkamera-paket/canon-eos1100d18-55isstartkit/156840.4957/#

• Svar på tråden Vilken systemkamera ska man välja??
  • inze

Den frågan kan du nog inte få något bra svar på. För de kamerorna är Nikons resp Canons instegsmodeller (nybörjarkameror om man vill kalla dem så). De är nog rätt likvärdiga och vilken som är bäst beror på vem du frågar. Samma som att vissa väljer mellan Volvo eller Saab, Expressen eller Aftonbladet, iPhone eller Android?

Det du borde göra är att besöka en butik så att du kan känna på kamerorna i dina händer. Då kan du ju känna om nån känns bättre att hålla i för just dig. För de är rätt likvärdiga i övrigt så det blir säkert bra vilken du än väljer.

• Plumeria

Ska också köpa systemkamera! Jag kommer köpa nikon d3100 den med kitobjektivet med bildstabilisator i. När man jämför dem så är nikon lite bättre, och många tycker att d3100 är att föredra trots att de själva använder Canon i ngn dyrare modell.

• MRSVi

Jag tror att om du vill ha en systemkamera bör du vara intresserad av att lära dig om fotografi, åtminstone grunderna om tex bländare, slutare o ISO... Om du inte är intresserad av fotografi, utan snarare mest vill ta fina bilder, är det nog bättre att lägga pengarna på en kompakt kamera istället, det finns numera fantastiska kompaktkameror, med bra zoom o en massa automatiska inställningar. Det är inte så stor mening med att ha en systemkamera om man bara använder de automatiska inställningarna... Om du känner någon som har en systemkamera kanske du kan få låna en, o testa lite innan du bestämmer dig?

Svar på tråden Vilken systemkamera ska man välja??