caliningrad skrev 2011-10-19 11:16:48 följande:
For det forsta ar skolan inte gratis i Sverige, utan betalas av valdigt hoga skatter. Det ska man aldrig glomma bort.
Jag ar personligen emot detta system, skulle hellre vilja ha ett system dar man betalar laga skatter och betalar sjalv for skolan istallet. Jag tror att foraldrarna skulle da engagera sig mycket mer i sina barnstudier.
Eftersom det inte funkar pa det sattet i Sverige skulle jag vilja att skolan star for allt du namnar.
Som jag skrev i ett annat inlagg star de flesta skolorna i Sri Lanka, ett mycket fattigt land, for uniformerna.
Sa jag tycker att svenska skolor borde erbjuda ett uniformpaket som skulle besta av:
* varklader
* vinterklader
* rock/jacka
* idrottsklader
* skor/vinterskor
Och ja, frukstunden ska naturligtvis inga.
Jag har daremot svart att forsta de foraldrar som inte ar beredda att betala en extra slant for sina barn.
Oftast ar deras hem utrustade med ipad, gigantiska TV skarmar osv.
Manga foraldrar gor konstiga prioriteringar och offrar sina barns skolgang genom att inte agna varken tid eller ekonomi.
det är ju just det som är bra med skattesystemet i Sverige, alla skulle nämligen inte ha råd att skicka sina barn till skolan överhuvudtaget om man hade varit tvungen att betala för sina barns skolgång...
ska ett barn behöva bli utan utbildning bara för att föräldrarna har det dåligt ställt?