Inlägg från: såffan |Visa alla inlägg
  • såffan

Vad skola skolan stå för och vad ska föräldrarna stå för?

fast just idrottskrona borde ju egentligen vara värre än frukten. Visst måste barn ha skor ändå, men på de flesta ställen är det förbjudet att ha ute skor inne och därför måste man ha två par idrottsskor till sitt barn + vanliga skor. det borde ju vara värre än frukten?

• såffan
    caliningrad skrev 2011-10-19 11:16:48 följande:
    For det forsta ar skolan inte gratis i Sverige, utan betalas av valdigt hoga skatter. Det ska man aldrig glomma bort.
    Jag ar personligen emot detta system, skulle hellre vilja ha ett system dar man betalar laga skatter och betalar sjalv for skolan istallet. Jag tror att foraldrarna skulle da engagera sig mycket mer i sina barnstudier.

Eftersom det inte funkar pa det sattet i Sverige  skulle jag vilja att skolan star for allt du namnar.

Som jag skrev i ett annat inlagg star de flesta skolorna i Sri Lanka, ett mycket fattigt land, for uniformerna. 

Sa jag tycker att svenska skolor borde erbjuda ett uniformpaket som skulle besta av:

* varklader
    * vinterklader
    * rock/jacka
    * idrottsklader
    * skor/vinterskor

Och ja, frukstunden ska naturligtvis inga.

Jag har daremot svart att forsta de foraldrar som inte ar beredda att betala en extra slant for sina barn.
    Oftast ar deras hem utrustade med ipad, gigantiska TV skarmar osv.
    Manga foraldrar gor konstiga prioriteringar och offrar sina barns skolgang genom att inte agna varken tid eller ekonomi.
    det är ju just det som är bra med skattesystemet i Sverige, alla skulle nämligen inte ha råd att skicka sina barn till skolan överhuvudtaget om man hade varit tvungen att betala för sina barns skolgång...

ska ett barn behöva bli utan utbildning bara för att föräldrarna har det dåligt ställt?
  • såffan
    La Lola skrev 2011-10-19 11:17:27 följande:
    Här i jämtland förväntas vi föräldrar köpa skidor o skridskor....o visst, det gör man ju men i mitt fall lite motvilligt eftersom det bara används några få gånger på idrotten o sen aldrig mer....

Jag ifrågasatte det där till gympaläraren ett år o fick till svar att barn ska lära sig att åka skidor o skridskor.....o då kunde jag inte låta bli att fråga hur man gör på de platser där det inte kommer nån snö på vintern.....
    Jag fick inget svar.

Vad gör de på utegympan på vintern i tex Skåne?
    Jag undrar verkligen.
    (detta är OT, jag vet)
    jag bor i Skaraborg och här spolar man upp en skridskobana på fotbollsplan om det är tillräckligt kallt, annars åker man till ishallen och då ska föräldrarna stå för skridskor och hjälm. Blir det ishallen så är det bara en gång om året...
  • såffan
    caliningrad skrev 2011-10-19 11:34:40 följande:
    Sjalvklart inte.
    Det ar bra att det finns gratis skolor sa att alla kan iallafall ga till nagon slags skola.
    Daremot skulle jag vilja betala mycket lagre skatter och fa valja att betala skolan sjalv sa att mitt barn kan ga pa en riktigt bra skola istallet.
    ja men det skulle ju leda till att dom som inte hade det lika gott ställt som ditt barn hade fått en mycket sämre skolgång eller ingen alls, eller hur?
Svar på tråden Vad skola skolan stå för och vad ska föräldrarna stå för?