Inlägg från: heeke |Visa alla inlägg
  • heeke

Vad skola skolan stå för och vad ska föräldrarna stå för?

Kläder/skor får ju ändå anses vara sånt man har ändå och kan rimligtvis, utifrån samma antagande, inte bli en avgift.

Saker som krävs av skolan och direkt behövs för undervisningen, torde enligt mitt sätt att resonera bli en avgift.

• heeke
    såffan skrev 2011-10-19 11:08:03 följande:
    fast just idrottskrona borde ju egentligen vara värre än frukten. Visst måste barn ha skor ändå, men på de flesta ställen är det förbjudet att ha ute skor inne och därför måste man ha två par idrottsskor till sitt barn + vanliga skor. det borde ju vara värre än frukten?
    Att "rimligt anses att man har ändå" betyder ju inte att 100% av alla barn har det. Så är det ju med alla "gränsdragningar". Det finns alltid några som faller utanför.
    Sen går det i många fall bra att vara barfota på idrotten också, iaf i yngre åldrar.
    Men visst är just gymnastikskor ett gränsfall om man ser till mitt resonemang om vad som är en avgift.

• heeke
    La Lola skrev 2011-10-19 11:17:27 följande:
    Här i jämtland förväntas vi föräldrar köpa skidor o skridskor....o visst, det gör man ju men i mitt fall lite motvilligt eftersom det bara används några få gånger på idrotten o sen aldrig mer....

Jag ifrågasatte det där till gympaläraren ett år o fick till svar att barn ska lära sig att åka skidor o skridskor.....o då kunde jag inte låta bli att fråga hur man gör på de platser där det inte kommer nån snö på vintern.....
    Jag fick inget svar.

Vad gör de på utegympan på vintern i tex Skåne?
    Jag undrar verkligen.
    (detta är OT, jag vet)
    Problemet är att i föräldrargenerationen så var det i princip en självklarhet att alla hade skidor och skridskor. Idag är det inte lika självklart längre (även om man bor norr ut)
    Skolan är dock ett maskineri som är så tungstyrt att det tar minst två generationer att inse att världen utanför har ändrat sig.
    Men nog tycker jag att skidor och skridskor är väl mycket begärt av skolan.
    Än mer konstigt att det inte finns något att låna ut till de som inte har.
    Det har vi tom här där säkert hälften måste låna (Mälardalen). Det är ju inte nya grejer, men fullt användbara.
    Längre norr ut borde det vara betydligt lättare för skolorna att få sådan utrustning till skänks (fler barn som har och växer ur)
    Sen tror jag för övrigt inte att just skridskor och skidor står med i läroplanen.

• heeke
    caliningrad skrev 2011-10-19 11:34:40 följande:
    Sjalvklart inte.
    Det ar bra att det finns gratis skolor sa att alla kan iallafall ga till nagon slags skola.
    Daremot skulle jag vilja betala mycket lagre skatter och fa valja att betala skolan sjalv sa att mitt barn kan ga pa en riktigt bra skola istallet.
    Vilka kriterier gör skolan bra eller dålig?
    Skulle läroplanen inte gälla för alla skolor då, eller är en bra skola att göra mer än vad läroplanen kräver?

Svar på tråden Vad skola skolan stå för och vad ska föräldrarna stå för?