Inlägg från: jordgubbe0812 |Visa alla inlägg
  • jordgubbe0812

Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?

Diaagnoser används ju för att beskriva när ett beteende eller förmåga är nedsatt jäntemot   "normala" barn. Dyslexi innebär inte att barnet aldrig kommer kunna läsa och skriva, utan att barnet har svårare att lära sig det och att det kanske behövs andra metoder och tillvägagångssätt.

Det finns väl i alla kulturer barn som har mer aktivitet i kroppen än andra. Dessa barn har tidigare blivit betraktade som stökiga och ofta studerat så lite som möjligt och gått ut med dåliga betyg. Idag ser man mer med respekt på dessa svårigheter, man vet att det är /kan vara genetiska egenskaper och inte bygga på dålig uppfostran.  Vad skulle problemet med det vara.

I asien uppfostras man till att sitta still och lyda i större utsträckning än i sverige. altså är barn där bättre på det än i sverige där vi delvis värderar andra egenskaper. Vi sorterar inte heller ut barn på samma sätt.

• jordgubbe0812
    sextiotalist skrev 2011-10-31 11:39:34 följande:
    Fast de med riktigt svår dyselexi har andra problem än att lära sig läsa sent. De ser inte sådant som för oss andra är naturligt.
    Min svärmor har vissa typiska dyselexidrag, hon (även om hon kan stava och läsa), vänder på bokstäver och andra saker.

Jo, jag vet, det var starkt förenklat.
  • jordgubbe0812

Kan du förklara hur allergier skulle vara en påhittad diagnos. Man testar ju det genom ett blodprov som visar antikroppar.

• jordgubbe0812
    caliningrad skrev 2011-11-02 16:51:40 följande:
    jag tror inte att allergier är en påhittad diagnos alls. Bara konstaterar att otroligt många barn i Sverige har allergier. Betydligt fler är i andra länder och än tidigare i Sverige.

Svenska barn mår riktigt dåligt. Har inte de ADHD så hade de en allergi eller så är de autistiska...

Och detta trots att mammorna socialtvingas att amma i 1 år eller att gå ner i tid från jobbet i flera år...

ADHD är ju en symtombeskrivning snarare än en orsaksdiagnos.  Det jag menar är att om man har ett en förkylning så är hosta, snuva, och ont i huvudet symptom men orsaken är ett virus eller en bakterie.

ADHD är ju en beskrivning av sympton. Uppfyller man tillräckligt många kriterier så har man de fakto diagnosen.  Man har hittat lösningar på symtomen och delvis lösningar som rutiner och medicinering.  
    Diagnoserna ökar ju i antal, men frågan är om det beror på att antalet personer med problem ökar eller om det bara är fler och fler som får namn på sina problem.
    En diagnos har ju den possitiva effekten att det är mycket lättare att få rätt hjälp. Men visst finns det föräldrar som ser en diagnos som en enkel förklaring som tar bort föräldraansvaret. De föräldrarna befinner sig nog sällan i seriösa diskussioner dock.           
Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?