• Rainbow brite

Behöver hjälp med 1½ veckors kattungar

Har kattungar på 1½ vecka som just förlorat sin mamma.

Behöver nu hjälp av er kattkunniga.

* Vad skall vi ge dom för mat? Nu ikväll kommer vi inte åt någon djuraffär

* Hur ofta skall dom äta?

* Hur skall man ge dom maten? En liten katt nappflaska men har ju inte det hemma nu oh kommer ej åt det nu heller, har bara små medecin sprutor som man har till små barn.

• Svar på tråden Behöver hjälp med 1½ veckors kattungar
  • viseversa
    nemo1 skrev 2011-10-19 18:55:35 följande:
    Mjölkersättning till hundar är inte samma sak. Kan du inte försöka ringa till personen som har djuraffären?
    Tror du ts känner alla eller? hur ska hon få tag på privat nummer till den människan? Hon kanske inte ens vet efternamn eller vad denne bor!
  • Lady without tattoo

Vad säger jourvet att du skall göra fram till i morgon då?

Yrke: Leg pratkvarn
  • snooslove

Ring vet och fråga vad du ska göra dessa timmar tills affären öppnar!! Så små måste ha mat.!. Jag vet inte om du kan ge baby ersättning till katt ungar för de finns i mat affär. Tyverr vet ej men ring vet och fråga!

• snooslove

tror någon sa en gång att ska du ge mjölk så åk till affären och köp laktosfri mjölk. värm den lite och ge. Kan funka i nödfall

• Blomman1

Hej TS!
    Det finns visst kattmjölk i vanliga mataffärer! Kanske inte till just kattunge, men anpassad för kattens mage i alla fall. Ska finnas bland kattmat o kattsaker i mataffären, en liten flaska. Så kan du ge dem det med hjälp av de små medecinsprutorna du har hemma. Jag har själv gjort likadant för ett par år sen.

Sen imorgon kan du gå till djuraffären och köpa royal canins kattungemjölkersättning. Sen har jag också använt. Där får du med flaska men jag tyckre det var lättare med spruta för barn.

Annars hör med vännor och bekanta, de måste äta varannan timma eller en gång i timman. Och det är viktigt att de ligger varmt nu när inte mamman kan värma dem.

Åk till en så stor mataffär som möjligt o leta efter kattmjölk. Jag hittade den på ica kvantum, dock för 2 år sen.

Lycka till!!

• snooslove
    Blomman1 skrev 2011-10-19 19:04:09 följande:

Hej TS!
    Det finns visst kattmjölk i vanliga mataffärer! Kanske inte till just kattunge, men anpassad för kattens mage i alla fall. Ska finnas bland kattmat o kattsaker i mataffären, en liten flaska. Så kan du ge dem det med hjälp av de små medecinsprutorna du har hemma. Jag har själv gjort likadant för ett par år sen.

Sen imorgon kan du gå till djuraffären och köpa royal canins kattungemjölkersättning. Sen har jag också använt. Där får du med flaska men jag tyckre det var lättare med spruta för barn.

Annars hör med vännor och bekanta, de måste äta varannan timma eller en gång i timman. Och det är viktigt att de ligger varmt nu när inte mamman kan värma dem.

Åk till en så stor mataffär som möjligt o leta efter kattmjölk. Jag hittade den på ica kvantum, dock för 2 år sen.

Lycka till!!

Det har du rätt i. Den är i en vit lila plastflaska tror jag. :).. Så TS de kan du köpa minns att de gav en av mina vänner sin 4 veckors kisse emellanåt :).
  • sandratjejen

De finns speciell katt mjölk i affären tror de är wiskas.för katter absolut inte katt ungar ska dricka vanlig mjölk.köp de tills imån men värm den lite så den inte är för kall och ge dom med hjälp av sprutorna :)

• Blomman1
    snooslove skrev 2011-10-19 19:05:54 följande:
    Det har du rätt i. Den är i en vit lila plastflaska tror jag. :).. Så TS de kan du köpa minns att de gav en av mina vänner sin 4 veckors kisse emellanåt :).
    Ja precis! från wiskas är den nog som någon skrev längse ner. Och värma den så den blir ljummen. Inte för varm heller.
  • TwinkleStar

Hej! Mina kattungar förlorade sin mamma när de var en vecka gammal och en kompis hade kontakt med en uppfödare som sa att det var viktigast att de kissade. En blöt tuss får du ta och stryka med i baken tills du känner att de kissar. Mat fick de först dagen efter då detta hände på kvällen.. Blev då rådd till att köpa KMR på Apoteket och inte RC eftersom det var lätt att de får förstoppning då. De ville inte suga på flaska så min sambo tog med vanliga sprutor från sjukhuset. Fick sakta då dem att äta.. Är inte så kunnig om katter men detta funkade och har nu otroligt kärvänliga kissar. Lycka till, och tro mig det är värt det sen när man har kämpat för dem :)

Svar på tråden Behöver hjälp med 1½ veckors kattungar