Inlägg från: Läntandelavendel |Visa alla inlägg
  • Läntandelavendel

Vad duktiga föräldrar vi är! Vi lärde vår son gå när han var 9 månader! Varför gör inte ni andra det??

Ville bara komma med ett litet inlägg eftersom jag är så stolt över oss föräldrar som lärt vår son att gå nu när han endast fyllt 9 månader. Vi har varit konsekvensa o repeterat o tränat vid samma tidpunkter varje dag o sakta men säkert gav det resultat. Nu går han helt på egen hand!!

Och jag fattar inte varför andra föräldrar mesar så med sina barn och inte ger dem verktyg så de kan lära sig gå själva!?? Bara man är konsekvent o tydlig och inte ger upp så fixar det sig! Sluta inte försöka efter ett par dagar utan gör upp en plan och följ den! Bara man inte visar barnet att man gett upp, för då känner barnet såklart det o tänker "ja men jag kan inte gå själv" och så e det liksom kört.

Och varför ska man vänta med en sån grej när det faktiskt går att lära barnet bli självständigt snabbare?

Ett tips är också att man är tydlig med och signalerar när det är dags att börja träna på gåendet. Till exempel så kan man ta på en viss melodi varje gång så att barnet känner igen sig o vet vad som ska hända! Och efter träningen så kan man belöna barnet med extra kärlek så det känner att det är på väg åt rätt håll.

Tycker att föräldrar är alldeles för slappa med den här träningen o förlitar sig för mkt på barnets egen takt, jag menar, barn är barn, det är vi föräldrar som ska visa vägen!! Kämpa på! Jag kan gärna komma med tips och coaching!

Jag hoppas att ngn förstod tanken bakom mitt inlägg ;))             

• Svar på tråden Vad duktiga föräldrar vi är! Vi lärde vår son gå när han var 9 månader! Varför gör inte ni andra det??
  • Läntandelavendel

Tack lövet! ;)))

Ni andra, prova på att byta ut gåendet mot ngt som e totalt accepterat att besserwissa om, som typ barns sovande, så kanske ni förstår mitt inlägg på rätt sätt  

• Läntandelavendel
    Drake skrev 2011-10-19 22:02:21 följande:
    Jag kan ju dock tycka att det är en viss skillnad mellan att lära ett barn, som har förmågan att sova, att just sova, men utan att mamma/pappa sitter bredvid. Och lära ett barn, som inte har tillräckligt stark kropp eller motoriken att gå. Tycker inte du det?

Nej jag tycker att huvudfrågan är exakt likadan; dvs att man inte vill utgå ifrån det individuella barnets takt utan när det gäller sovandet så får man som förälder lägga sig i så in i helvete (och det är allmänt accepterat) o man får gå o känna sig asduktig som förälder för att man haft "turen" att få ett barn som sover långa pass i streck, medan föräldrar som har barn som sover i korta pass hela nätterna i flera flera månader e totalt slutkörda o ständigt får kommentarer om "varför de inte lärt sina barn att sova".
  • Läntandelavendel
    Twiist3d skrev 2011-10-19 22:02:38 följande:
    Tycker synd om ert barn/era barn.

Tycker synd om dig som uppenbarligen har lite svårt att förstå ironi ;)
  • Läntandelavendel
    Twiist3d skrev 2011-10-19 22:08:54 följande:
    Hahaha, så det låter så nu?!
    Sluuuuuta

Sluta själv, du skrämmer mig verkligen
  • Läntandelavendel
    Blå Flygare skrev 2011-10-19 22:10:55 följande:
    Tycker det går att byta ut mot det mesta för att känna att man  hört det på fl innan. Maten, potträningen, uppförande, lek, finmotorik, språk ...

haha det e sant! Speciellt uppförandet av superlugna barn som aldrig gör ett ljud i affären eller uppför sig illa :)
  • Läntandelavendel
    Lindreas skrev 2011-10-19 22:12:26 följande:
    Vi lärde vårt barn äta fast föda på samma sätt, då var han två månader. Introt till Star Wars är en bra låt att spela!

hahahah

Tänk att vissa helammar i 6 månader totalt i onödan :)))  
  • Läntandelavendel
    Drake skrev 2011-10-19 22:12:31 följande:
    Jag ser inget som helst fel i om man kan hitta ett sätt att få både föräldrar och barn att sova bättre, och jag tycker det är en märklig jämförelse du gör.

Varför lär du ditt barn att äta mat? Borde du inte vänta tills barnet själv säger att de vill smaka? Om barnet ska få bestämma takten så kan jag aldrig tänka mig en 6-8 månaders bebis som ens tänker på fast föda.

Poängen e att många föräldrar sliter sitt hår för att deras barn sover urkasst. De kanske gör allt i sin makt (förutom att låta det skrika nattetid i ensamhet) med rutiner osv men ändå sover barnet urkasst. Och så kommer föräldrar som med enkla medel fått (eller de har inte fått det till ngt, men det tror de ju själva) barnet att sova i ett genom hela nätterna o klappar sig om ryggen o tittar nedlåtande på andra föräldrar som fortf efter år kämpar med ett icke-sovande barn nätterna igenom. Ibland avgör barnets takt. Inte föräldrarna. Ska det vara så svårt att förstå? Du kanske tror att du lyckats få dina barn att sova sammanhängande i tidig ålder, men eg handlar det om att dina barn varit mogna att sova sammanhängande i tidig ålder. Du kanske inbjöd till det, men det var de som gjorde jobbet, eller rättare sagt var mogna att göra det du föreslog. Likaså med motoriken. Men det e ju sällan man hör föräldrar skryta så som jag gjorde i ts. För att vara duktig förälder tycker man ju oftast man e gällande sömnen. Finns ju massvis med trådar som min, fast de handlar om sömn istället för gående, o de är ju folk mer benägna att hålla med, som du tex, som inte ens tycker att min jämförelse är relevant.
  • Läntandelavendel
    Kaos85 skrev 2011-10-19 22:18:35 följande:
    Min gick när han var 10månader utan att jag behövde "lära" han.. (Visst, han hade ju en sån dära gåbil som han fick när han var ca 8månader, och en gåstol som inte var lika rolig.. Och självklart höll han handen och gick när vi var ute å så.. Han hatade vagnen...) Han bara reste sig upp och gick för han ville till mamma som stod och vattnade blommorna.. Fast nu har han faktiskt varit tidig med nästan allt.
    Stolt? Ja, självklart! Men jag behöver inte skryta för det ;)

Kul för dig, men det var inte poängen med mitt inlägg, att skryta alltså :)

Synd att inte fler förstod det bakomliggande 
  • Läntandelavendel
    MinMinna skrev 2011-10-19 22:21:57 följande:
    Om barnet skriker för att han/hon är ledsen, arg eller i protest över att äta, då försöker man backa några steg och fundera över vad det handlar om. Man tvingar inte barnet att äta för att sen känna sig som en bra förälder för att barnet äter.

Exakt!

Det skulle vara som att med våld hålla barnets mun öppen o kränga ner mat trots barnets alla protester. Till sist kanske - efter en obestämd tid av denna tortyr - kanske barnet inte orkar protestera, utan lär sig att det är lättast att gapa o svälja själv, så slipper föräldrarna göra det med våld.

*ryser*   
  • Läntandelavendel
    JeanneDArc skrev 2011-10-19 22:26:01 följande:
    Tycker det är fantastiskt hur få som greppar sarkasmen i TS.

E lite förvånad själv faktiskt!

Men det var lite därför jag startade tråden, för jag misstänkte att det skulle ligga till så :))

det e bara ok att skryta om sina lyckade sömnmetoder,

allt annat e "barnets takt"

så har man alltså ett barn som sover som en stock nätterna igenom (för att man har sååå bra rutiner)

men fortf inte kan gå vid 1 1/2 ¨års ålder, så e man fortf en megabra förälder som styrt upp sömnen o låter barnet bestämma takten gällande motoriken :)                 
  • Läntandelavendel
    Drake skrev 2011-10-19 22:29:14 följande:
    Jag förstår nog inte riktigt vad du vill med din tråd. Vad är det du är emot egentligen?
    Om föräldrar som är helt slut av sömnbrist "inbjuder" till andra lösningar för barnet och barnet då sover bättre, är inte det bra? Hur kan du veta om ditt barn är redo om du inte testar?

Och för att göra samma liknelse som du själv gör. Vad är skadan att peppa sitt barn att gå, om det ändå är barnet som bestämmer när det ska gå?

Sen tycker jag nog du ska byta umgänge. Dina vänner verkar inte speciellt sympatiska om de ser ner på dig för att ditt barn sover dåligt.

Poängen e lite att det e ok att "inbjuda" till att sova bättre men går det inte så går det inte o man ska inte behöva må dåligt som förälder för det, för att man skulle vara misslyckad o inte "kan lära barnet sova bättre". Ibland behöver barnet tid. Som vår dotter, när hon fyllde två, ändrades allt drastiskt. Och vi hade inbjudit henne t att sova bättre i två år, utan resultat o ändå fick man hela tiden känslan (tex här på fl) o kommentarer om vad VI skulle göra för att hon skulle sova bättre. Den skönaste insikten var nog när man insåg att vi inte kunde göra ett skit, bara vänta ut tiden tills hon blev mogen att sova bättre.
  • Läntandelavendel
    Drake skrev 2011-10-19 22:30:26 följande:
    Det har aldrig slagit dig att sömn och att gå kanske inte är samma sak för ett barn?

Jag är ganska medveten om att sova och att gå är olika saker, jag är inte retarderad.

Dock så är jag ganska övertygad om att det är det individuella barnet som styr i vilken takt saker o ting går, dvs

om man inte tvingar barnet till saker som det till sist lär sig för att det inte har ngt annat val, som kapitulation. För att föregå din kommentar här, så kanske man inte kan tvinga ett barn att gå, men vem vet, man kanske kan träna så pass hårt o intensivt på bekostnad av barnets egen takt, att barnet faktiskt lär sig att gå snabbare än vad det hade gjort ifall man bara lät det vara!? Jag vet inte alls hur det funkar o tack o lov har man väl inte gjort experiment på det.     
  • Läntandelavendel
    Drake skrev 2011-10-19 22:43:15 följande:
    Men mår du bättre nu genom att raljera över dem som fortfarande tror att de kan få sitt barn att sova bättre? Du får det att låta som att de som försöker få sina barn att sova bättre är dumma i huvudet när du jämför det med att tvinga sitt barn att gå. I mina ögon är det inte samma sak. Barnet kan redan sova, men sover dåligt och det ligger i vår natur att vi då vill att barnet sover bättre. Om ditt barn kan gå, men går dåligt, vill du inte hjälpa barnet att gå bättre? Eller väntar du tills det kanske rättar till sig självt?

Jag tycker inte att det är föräldrarnas fel att barnen sover dåligt.  Men jag tror att vissa barn svarar bättre än andra och innan man provat olika saker så vet man inte vilken typ av barn man har. Det fungerade inte för dig, men det kanske fungerar för någon annan?

Visst, det kanske fungerar för ngn annan, skönt för dem i så fall! De kanske aldrig behöver uppleva den ångest jag upplevt gällande sömnen. Det e inget jag önskar ngn annan.

Om mitt barn går dåligt, typ stapplar sig fram eller är lite osäkert o rädd o håller i saker "för länge", så låter jag tiden ha sin gång o rycker inte bort deras händer från möblerna etc. När de är säkra så släpper de säkert själv.

• Läntandelavendel

Är på jobbet så svarar enbart kort nu.

Tycker också det är rent ut sagt pinsamt att fl-läsare är så långsamt fattande (visste inte vilket ord som var mildare) att de inte fattar den bakomliggande poängen bakom ts, till och med när de får förklarat för sig att det handlar om ironi. Svar som "jag fattar att det är ironi men ts skryter ändå" eller om man tycker att tråden borde ligga i sandlådan, så har man ju verkligen inte förstått (med sin djupaste innebörd) andemeningen. Man kanske inte är van vid att tänka lite mer analytiskt eller "runt" sakfrågan, utan behöver enkla konkreta huvudsatser utan utkastade tanketrådar. Förlåt om jag låter besserwisser-aktig - jag ÄR medveten om det nu - men jag blir både lite ledsen och besviken (och lite oroad faktiskt!) över att folk totalt missförstår o inte tar sig tid eller tanke att fundera till.

• Läntandelavendel
    lövet2 skrev 2011-10-20 14:14:40 följande:
    TS - jag gjorde ett liknande försök för några år sedan. Folk blev då så upprörda, så moderatorerna ansåg sig vara tvungna att ta bort hela tråden. Kanske var tionde förstod ironin, och jag i min tur förstod att det fanns väldigt många korkskallar på FL. Så här såg trådstarten ut i sin helhet - med smileysar och allt:

"Ny revolutionerand matmetod!

Denna nya metod (skapad av mig), är till för barn från ca 8 månader. Man kan naturligtvis börja tidigare. Alla föräldrar känner sitt barn bäst och kan avgöra om barnet är moget.
    Metoden är till för att lära barnet äta själv och tycka om maten. Den går till så här:

Sätt barnet i matstolen och spänn fast det i en sele. Dels för att barnet inte ska trilla ur stolen och dels för att det inte ska klättra ur. Ställ fram mat, dryck och en sked. Klappa barnet på huvudet och säg "Varsågod!". Sedan går du ut ur köket.
    Efter 5 minuter går du in, upprepar proceduren och går ut igen. Barnet kanske protesterar genom att skrika, men det går över!
    Första dagen kan det ta några timmar innan barnet ätit upp sin mat, men efter bara några dagar brukar barnet ha lärt sig att äta vad som helst, och dessutom alldeles själv. Man blir så stolt som förälder när man ser sitt barn glatt kasta sig över maten! Lycka till!

PS - All eventuell likhet med 5mm är en ren tillfällighet .... DS "
    haha! det här var ju humor på hög nivå :))))
  • Läntandelavendel

Tack alla kloka som fattade poängen!

Och jag vill förtydliga en sak: Jag vänder mig inte mot det att man vill försöka förbättra ett barns sömn mha rutiner etc. Grattis om det funkar! Jag kämpade själv jättelänge med olika rutiner men insåg (kanske lite senare än nyttigt) att det bara gav mer frustration än soveffekt. Man kan givetvis försöka få barnet att sova bättre! Det e det väl ingen som kan ha ngt emot. Vad jag tycker e hemskt e när föräldrarna (och andra påhejare) tror att det enbart e upp till föräldrarna hur barnet sover. Om deras bebis sover hela nätterna från start så är det för att de hade samma kvällsrutiner varje kväll, yeah right. Vet inte hur många gånger jag hört det som kommentar av föräldrar till sovbebisar. Likaså att föräldrar till icke-sovande ("osammanhängande sovande") barn ofta får höra att det är på deras attityd och känslor det hänger, deras "oro och nervositet" påverkar barnet som känner av det och därför inte kan sova. Snacka om att ge oförtjänta skuldkänslor till stackars övertrötta föräldrar!!

Barn är olika. Barn behöver olika saker.Barn tar olika lång tid med olika saker. Barn är egna som personer, inte föräldrarnas små dockor att styra o ställa över. Jag önskar att jag hade förstått det tidigare, att allt handlar inte om mig som mamma. Barn föds med egen personlighet och egna behov. Att tro att man kan forma dem likt små degklumpar stämmer inte alls. Och ge lite kred till barnet, för all del! Om barnet sover hela natten, tacka barnet för det! inte de sk. duktiga föräldrarna. Om barnet går när det är 8 månader, säger alla "oj, det barnet hade tidig motorisk utveckling" eller om det knappt pratar ngt alls vid 2 års ålder "låt barnet ta det i sin egen takt" men såfort det handlar om sömn så är det föräldrarna som hålls ansvariga, antingen åt det ena el andra hållet. 

Syftet med min ts var framförallt att folk skulle få upp ögonen för denna parallell, denna orimlighet, att vi ibland "lastar" föräldrarna och ibland e allt upp till barnet, det är så inkonsekvent. Men några större intressanta diskussioner verkar man ju kunna glömma, då folk inte ens kan förstå längre än näsan räcker. Men det var ganska kul o läsa tråden ändå :)      

• Läntandelavendel
    MissAdelaide skrev 2011-10-25 20:07:28 följande:
    Ni kommer att märka att erat barn kommer att lära sig vissa saker snabbare än andra saker utan att det beror på något ni föräldrar gör.  

Exakt min poäng ;)
    (som du missade)  
Svar på tråden Vad duktiga föräldrar vi är! Vi lärde vår son gå när han var 9 månader! Varför gör inte ni andra det??