• agogo
    Äldre 20 Oct 07:23
    4079 visningar
    4 svar
    4
    4079

    Öppen förskola?

    Hej!
    Jag funderar på om jag ska börja ta med mig min lilla 7 månaders till öppna förskolan. Ni som har varit på öppna förskolor.. Är det bra? "Lär" sig barnen något? Grejen är att jag är ganska ensam om att vara förälder... Ingen av mina vänner har barn så jag går mest hemma och försöker prata och sjunga med min bebis, men ibland känns det som att det kanske inte är så utvecklande för henne... Man orkar ju inte hålla på hela dagen precis... Tror ni att det är dåligt för mitt barn att bara vara med mig hela tiden? Behöver hon andra barn i sin tillvaro? Är det för tidigt? 

  • Svar på tråden Öppen förskola?
  • Äldre 20 Oct 07:29
    #1

    Lär sej något vet jag inte men om du känner dej ensam är det ett fantastiskt tillfälle att lära känna andra föräldrar att prat och umgås med, de brukar ju ofta ha sångstund tillsammans, vilket mina barn tyckt om vid den åldern.

  • Äldre 20 Oct 07:40
    #2

    Så där små barn lär sig hela tiden; det är inget du direkt behöver anstränga dig för. Men Öppen Förskola brukar vara mycket uppskattat även av småttingar. Jag har gått med mina från några veckors ålder redan, och det brukar vara ett skönt avbrott i vardagen. Barnet får se andra barn och jag får träffa folk!

  • skogsm­or
    Äldre 20 Oct 07:42
    #3

    Hej. Jag gick på en typ av öppen förskolan från sonen var 3 månader, det hette sjunga o gunga och var för bebisar o föräldrar. Först satt vi i ring och sjung barnsånger och ramsor med massageliknande rörelser / beröringar. Dev gjorde vi i 40-60 min. Sedan var det fika till självkostnadspris, och vi mammor (det var bara mammor just vår grupp) satt o pratade och fikade i en timme ungefär. Det var jätte trevligt mycket för mig, bor i hus i skogen och satt mycket själv. Så störst anledning att jag gick var ju för min skull. Sedan gick vi på mer renodlad ÖF från han var 8-9 månader, då var sonen mer frammåt och nyfiken på andra barn. Där gick vi till han började förskola vi 14-15 månader. Jag personligen tror att det är bra för många barn att se andra barn leka, sen är det ju toppen för oss föräldrar att träffa lite andra vuxna, fika och diskutera. Man kan få och ge tips och så på hur man får vardagen att fungera. Nu väntar jag min 2:a och kommer söka upp sjunga o gunga efter jul, bara hoppas att det infaller en av dagarna är på fsk. Sen kommer jag nog gå på vanlig ÖF då och då för storebrors skull. Då kommer nog lillsyskonet bo i bärsjal eller ergosele den stunden.


  • Äldre 20 Oct 23:01
    #4

    Hej!
    Jag har en dotter på 1½ år och har aldrig gått till öppna förskolan med henne, eller jo en gång. Anledning till detta är mest för att min man varit hemma på dagtid och den tiden har vi haft tillsammans. Jag kna inte se att hon saknat det och vi stimulerar henne rätt väl (anser vi iallafall =) ) men samtidigt måste ju en massa göras här hemma oxå så vi är inte värsta lekföräldrarna så fort hon är vaken, men är aktiva med henne mer eller mindre.
    Vår dotter tycker det är väldigt kul med andra barn, men mest med de äldre och inte yngre eller jämnåriga. Din dotter är ju betydligt yngre och jag tror absolut att hon har det helt underbart tillsammans med dej, kan inte se att hon skulle ha ett direkt behov av att vara tillsammans med andra barn än. Men är svårt att avgöra då alla barn är olika. Sen är det ju en trevlig stund att gå och träffa andra, om ni nu inte har mkt av det i vardagen, kan ju även möta upp andra på lekplatser mm, fast det är kanske mer aktuellt när hon blivit äldre? För din del däremot kan det vara trevligt att träffa andra om du nu har ett behov av det och din dotter lär inte må dåligt av att hänga med till öppna förskolan =)
    Vill även tillägga att jag arbetar vanligtvis i förskolan och tillhör dem som anser att de flesta barn upp till 3 år har det absolut bäst hemma med sina föräldrar och självklart träffa med andra, men föräldrarna ska vara huvudpersonerna =)
    Babblade på en massa här, men ville dela med mej av mina tankar lite allmänt o hoppas du fick ut något av det =)

Svar på tråden Öppen förskola?