• Tjockepoffa

Dålig andedräkt!

Har hört att man under graviditeten kunde få dålig andedräkt, men det drabbades jag aldrig av då. Däremot efter att lilla Julia är född så har jag vissa dagar en otroligt äcklig lukt och smak i munnen. det spelar ingen roll hur många gånger jag orstar tänderna.
    Vad kan det bero på?
    Julia är född med kejsarsnitt, kan det vara orsaken.
    Det sägs ju ofta att dålig andedräkt har med magen att göra.
    Har någon något tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Dålig andedräkt!
  • Signatur

från apotekets hemsida:
    Vad kan du göra själv?
    *Borsta tänderna efter varje måltid. Har du inte möjlighet till det kan du skölja munnen med vatten eller tugga sockerfritt tuggummi, helst ett med fluor.
    *Använd tandtråd eller tandsticka varje dag.
    *Undvik rökning och snus samt födoämnen som kan sättas i samband med den dåliga andedräkten.
    *Rengör gärna tungan med en tungskrapa för att få bort de bakterier som kan samlas där och ge upphov till dålig andedräkt.
    *På apoteket finns en sugtablett mot dålig andedräkt som heter Tazink. Den innehåller zink, som förhindrar att illaluktande svavelhaltiga föreningar bildas.

När ska du söka hjälp?

Sök läkare eller tandläkare

*om du har kraftig beläggning på tungroten.
    *om du haft upprepande infektioner i halsmandlarna. Det kan ge upphov till gropar och fickor där saliv och matrester samlas och ger dålig andedräkt.
    *om du har blödande tandkött, hål i tänderna eller en lös tandkrona, till exempel guldkrona.
    *om du har långdragna eller svåra besvär.

Kanske barnmorskemottagningen eller BVC vet något annars.
    Lycka till!

• katti

fick oxå dålig andedräkt under gravtid och nu efter... men i mitt fall hoppas jag det var tänderna och ett större intag av läsk och dötsaker. Nu har jag lagat nästan alla hål, så vi får se...

ammar du? kanske kan ha nåt med det att göra??

• Tjockepoffa

Någon som vet ifall det har med kejsarsnittet att göra?

• katti

Varför skulle det ha nåt med kejsarsnittet att göra????
    Är iförsig själv snittad...

• Tjockepoffa

Som jag skrev förut så brukar man få höra att dålig andedräkt antingen beror på en förkylning eller att det kommer från magen. Det var därför som jag undrade om det kunde bero på snittet. Att det kan bli så när det håller på att läka...

• Tic tac

Om dålig andedräkt kommer från magen så inte kommer det från snittet. Mag- tarmpaketet är ett system med en ingång och en utgång. Snittet görs utanför det här systemet. Du kan ha dålig andedräkt för att du ätit vitlök eller det kanske kan bero på magsyran i din mage. Man går inte in i magsäcken när man snittas.

Däremot kan såret lukta lite om det vätskar sig. Men det kommer inte genom munnen...

Jag tror mer på bakterier. Bakterier luktar mer eller mindre mycket hos olika personer. Du kanske har lite låg motståndskraft just nu och bakterierna är lite fler än vanligt. Prova Zinkoral eller den där andra som gick att köpa på apoteket. Zink är bra mot just dessa bakterier.

Lycka till

• Tjockepoffa

Tack!
    Ska åka till apoteket och införskaffa lite hjälpmedel för detta är inte kul...

Svar på tråden Dålig andedräkt!