• DeanNna

Kan man lära ett barn att gilla sele/sjal?

Hejsan!

Har en son på 3 månader som jag så väldigt gärna vill bära i sele/sjal. Har en lång trikåsjal och en ergo men han e inte så förtjust i någon av dem. lite mer nöjd i ergon men har svårt att få till det med spädbanrsinlägget.

Han blir så lätt överstimulerad och är så känslig för intryck så jag tror att det skulle vara bra för honom att bli buren men han vill inte alls längre stunder - nöjd 10 min kanske.

Amningen funkade inte alls den här gången så därför känns det extra viktigt med denna närhet. 

Känns så trist att ha lagt ut en massa pengar på sjalar, selar och bära-jacka och så vill han inte.

Kan man vänja honom tror ni? kanske han gillar det bättre när han blir lite större? Har bara provat inomhus och har itne vågat mig ut än. Kanske blir det bättre ute?

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan man lära ett barn att gilla sele/sjal?
  • Flickan och kråkan

eftersom han inte är uppfödd så att säga med bärredskap så är det inte helt ovanligt att de protesterar lite. Det är ju liksom trevligare att susa runt i frihet på armen än sitta mer fast i en sjal eller sele. Inte helt hållbart som förälder .-). Jag tycker absolut att du ska våga dig ut. Ta med honom ut. Sätt i honom utomhus där det finns massor med spännande saker att titta på och ta en rask promenad .

• Samboo

Alla barn är ju inte överförtjusta i bärdon från början, liksom alla inte gillar vagn. Men, om du känner dig bekväm och gillar det så tror jag att han tillslut kommer att gilla det han med. Testa kortare stunder, tex när du ska gå en snabbis till affären eller något annat ärende. Min son gillade utetiden mer än att åka sele inne. Inne ville han hellre sitta på höften, vilket funkade med vår Pognae när han var liten. Har du testat om det går att bära med Ergon på höften, det kanske kan vara ett alternativ som fungerar nu i början?!

• Helle333
    DeanNna skrev 2011-10-20 10:35:40 följande:
    Hejsan!

Har en son på 3 månader som jag så väldigt gärna vill bära i sele/sjal. Har en lång trikåsjal och en ergo men han e inte så förtjust i någon av dem. lite mer nöjd i ergon men har svårt att få till det med spädbanrsinlägget.

Han blir så lätt överstimulerad och är så känslig för intryck så jag tror att det skulle vara bra för honom att bli buren men han vill inte alls längre stunder - nöjd 10 min kanske.

Amningen funkade inte alls den här gången så därför känns det extra viktigt med denna närhet. 

Känns så trist att ha lagt ut en massa pengar på sjalar, selar och bära-jacka och så vill han inte.

Kan man vänja honom tror ni? kanske han gillar det bättre när han blir lite större? Har bara provat inomhus och har itne vågat mig ut än. Kanske blir det bättre ute?

Mycket tacksam för svar!
    min kompis son ratade bärschal i den åldern eftersom han blev så otroligt varm av det och han var redan übervarm själv. När han var från fem månader ungefär så accepterade han den.
    Vår dotter åker gärna både vagn och schal. Just nu är det mer åt schalenhållet som det lutar. Hon vill vara med mer och se än hon gör i vagnen. Snart tre månader gammal. Hon blir också jättevarm i schalen men verkar inte störas särskilt mycket av det. Hon gillar värme
  • moggleif

Tja, som många barn får lära sig (blir tvingade) att åka liggvagn och vagn överhuvudtaget så visst går det säkert. Om man ger det tid och provar lite nya grepp mellan varven. Kanske istället ska prova andra bärdon som tex MT. Upplevs inte lika varm som sjal och jat tycker dem ofta är svalare än ergonomiska selar då MT är luftigare på sidorna.

När vårt barn inte ville åka liggvagn och vi bar istället så fick vi ständigt höra från alla håll (utom dem som själva använder sjal) att vi måste lära barnet att åka vagn...

• moggleif

Och på tal om ute. När vår lilla var nyfödd och ett par månader framåt så gick vi ut när det trilskades och inget annat funkade. Så fort vi kom utanför dörren blev det tyst. Blev ett par roliga promenader på tio minuter i SPÖ-regn.

• Ida L 84

Min lilla dam gillade inte att behöva ha fötterna i sjalen och inan man kom på att det var det som var problemet gick det inte alls att bära henne... Sedan dess har hon fått ha fötterna fria och hon älskar sjalen =)

• moggleif
    saarvitossan skrev 2011-11-08 12:39:55 följande:
    Varför ska du bära om han inte uppskattar det?
    Kanske av samma anledning som massor med föräldrar kör sina barn i vagn trots att barnen inte alls gillade det från början?

Tänk samma fråga fast vagn, vad hade du svarat då? 
  • Mornie Alantie
    moggleif skrev 2011-11-08 13:05:33 följande:
    Kanske av samma anledning som massor med föräldrar kör sina barn i vagn trots att barnen inte alls gillade det från början?

Jag undrar varför man ska tvinga eller "lära" som det så fint kallas ett litet spädbarn något alls. Varför inte bara köra på det som funkar. Min dotter vill åka vagn ibland, ibland är det sele som gäller. Är hon riktigt gnällig vill hon bli buren i famnen utan hjälpmedel. För mig är det självklart att försöka göra henne nöjd. Det är skönast för henne, mig och mina öron. Det är ju en begränsad tid, snart kommer hon varken behöva vagn eller sele.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • moggleif

Om alla föräldrar ändå tänkt så och likaså mor och farföräldrar, vad mycket enklare jag hade haft det då och sluppit förklara varje gång...

Men jag håller med dig! 

• Flickan och kråkan
    Mornie Alantie skrev 2011-11-08 13:29:20 följande:
    Jag undrar varför man ska tvinga eller "lära" som det så fint kallas ett litet spädbarn något alls. Varför inte bara köra på det som funkar. Min dotter vill åka vagn ibland, ibland är det sele som gäller. Är hon riktigt gnällig vill hon bli buren i famnen utan hjälpmedel. För mig är det självklart att försöka göra henne nöjd. Det är skönast för henne, mig och mina öron. Det är ju en begränsad tid, snart kommer hon varken behöva vagn eller sele.
    Tja du, barn kan vara som min äldsta. Han totalvägrade vagn från dag ett så den användes aldrig överhuvudtaget, men när jag väl hittat ett bra bärredskap efter ett par veckor (var inte alls hemma på sjalar och bärselar innan, tyvärr) så hade jag en herre som inledningsvis tyckte att det var ett klart nedköp från att susa runt fritt på mammas eller pappas arm. Vi vande honom långsamt och fint vid ett bärredskap eftersom det var helt omöjligt att alltid bära på armen. Med lillebror hade vi med sjal till BB. Allt frid och fröjd .
  • saarvitossan
    moggleif skrev 2011-11-08 13:05:33 följande:

Nu har min dotter haft turen att gilla både vagn och sjal, men hade hon inte gillat vagn hade jag nog inte tvingat henne utan provat nåt annat....
  • moggleif

Och då provar de flesta Babybjörn...jojo...I de flestas världar så är det där med vagn ett måste. Om man inte använder vagn och nu när vi väntar tvåan med kort emellan så är man tydligen konstig som inte ens funderar på syskonvagn. Alla är vi olika...Och få känner ens till olika bärdon, synd.

Svar på tråden Kan man lära ett barn att gilla sele/sjal?