• Anonym (Orolig)

Någon som äter Tryptizol mot smärta?

Jag har fått Tryptizol utskrivet för nervsmärta efter en större förlossningsskada. Jag kände mig tveksam till att äta dem redan innan med efter det att jag har läst bipacksedeln är jag närmast livrädd för alla biverkningar.

Ni som har provat på dem - hur har det gått för er? Mycket biverkningar? Har tabletten haft effekt och hur stor dos har ni tagit?

Jag ska börja med en tablett, sedan öka till två och om tre-fyra månader skulle vi ställa in rätt dos. Vad nu det innebär? Att jag ska äta ännu mer kanske... Usch, det har känns inte alls kul...   

• Svar på tråden Någon som äter Tryptizol mot smärta?
  • Mundungus

Har själv inte ätit dem. Men både min pappa och en av mina kompisar har stått på Tryptizol mot nervsmärta. De har mått bra av tabletterna och smärtan har varit väsentligen mycket bättre. Den enda större biverkan någon av dem fått var när mun kompis råkade få Tramadol samtidigt och blev väldigt skakig och illamående några timmar.

• Anonym (Orolig)

Det lät ju lite hoppfullt ändå! Tack!

• Anonym (Orolig)

puffar

• Anonym (Orolig)

puffar igen

• Anonym

Biverkningarna handlar oftast om när man tar dem i dosering som mot depression, mot smärta tar man så mkt lägre doser att man heller inte får så mycket biverkningar. Dock ska man vara observant om man mår psykiskt dåligt och får självmordstankar, då det kan bero på behandlingen speciellt om man även varit deprimerad när man börjat med dem.

• Anonym

Jag har ätit Tryptizol för många år sedan mot nervsmärta och whiplaschskada, tyvärr tycker jag biverkningarna är så jobbiga att det inte är värt det. Första dagarna sov jag bara sen var jag i en dimma mest hela tiden, gillar inte när huvudet inte hänger med. Muntorrhet är en annan jobbig biverkning.  Finns så mycke mer men som jag tyvärr inte kommer ihåg så på kvällskvisten. Klarar min smärta mycket bättre nu med hjälp av kostförändringar (lchf).

Hoppas det hjälper lite.

• Anonym (Orolig)

Tack för era svar! Nu vill jag verkligen inte ta dem...

• Anonym

Dom vanligaste biverkningarna är väl trötthet, viktökning, svettning och muntorrhet. Inget att rekomendera i första hand kan jag säga.

• Anonym

Fast kanske bättre än alla beroendeframkallande läkemedel?

• Parniara

Jobbar som apotekare och har ganska stor erfarenhet av att behandla just nervsmärtor för jag har jobbat på en smärtklinik.

biverkningar är alltid individuella och man måste alltid väga nyttan mot risken. Det har din läkare gjort som ett första steg och då har du troligen rätt ont. sen är det bara upp till dig att bestämma om du vill ta dem eller inte. Ofta kan du trappa upp behandlingen. Vilken styrka ska du ta? Ofta börjar man ju så lågt som 10 mg.

Just det här med om man blir "avtrubbad" eller inte skulle jag uppskatta som den mest plågsamma biverkningen, men den är tyvärr ganska vanlig. Men då är det inte värre att sluta ta tabletterna för just den effekten kommer ofta relativt snabbt (inom en vecka)

Jag tycker du ska ta tabletterna, men det kan bara du avgöra.

Det är en vanlig behandling och det finns många som går på dem årevis utan att biverkningarna blir för stora. Muntorrheten har ju väldigt många mediciner som är effektiva mot nervsmärtor gemensamt och det kan man med trick lära sig att leva med utan att förstöra tänderna.

Självmordstankarna är en helt annan problematik och inget du behöver oroa dig för om du får det som smärtstillande.

Svar på tråden Någon som äter Tryptizol mot smärta?