• Ajlil

Vilken Kanarieö väljer du? (Varför?)

Berätta gärna vilken Kanarieö du gillar bäst och varför? 

Vilken Kanarieö är absolut vackrast?

Har ngn av öarna klarare hav?  

Har du bara varit på en, övertyga mig om varför jag ska åka dit!

Vilken tidpunkt på året är bäst? (feb-mars e tanken).

Vilken/vilket ort/hotell kan du rekomendera?

Berätta gärna om du har varit besviken, missnöjd med ngt resemål på Kanarieöarna!

Alla tips välkomnas.

Jag har själv bara varit på Teneriffa, Los Gigantes, Luabay Costa Los Gigantes (All inclusive) 1 vecka i slutet av februari -10 och hade toppen väder med temp runt +26 grader varje dag! Fanns inte mkt att klaga på förutom att det var stängt på stranden!

Tanken är nu en ny resa till en Kanarieö slutet av feb, början av mars. 3 vuxna kvinnor i olika åldrar. Vad rekomenderar ni oss? :)                     

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken Kanarieö väljer du? (Varför?)
  • sooffiia

Skulle välja GC, men det är bara för att jag kommer därifrån.
    På södra delen av ön så är det typ sol varje dag om året.
    väldigt turistaktigt där, många fina hotell, bra med uteställen och köpcentrum. 
    Sedan om man vill till stan så är det bara att ta bussen till Las Palmas som är huvudstaden där typ.
    Och där i Las palmas har dom även en jätte fin strandpromenad på ca 3km finns jätte mycket uteservering där, mycket mysigt.
    Finns jätte mkt man kan göra där och bra shopping med! 

• Nettiiz

Jag har vart på Teneriffa, playa de LAS Americas, åkte i december var +25 men inte bekini väder, väldigt tråkigt ställe på denna ö tyckte jag. Så satsa på gc ist ;)

• Agapi

Jag har varit på GC två gånger. och Fuerteventura en gång. Alla tre platsar nog på mina sämsta semestrar. Alldeles för turistigt, blåste kallt (var i jan, feb och mars), kallt i havet. Nej inget för mig alls.

• bananflugekärlek

Enbart varit på GC (södra) och det i månadskiftet feb/mars och det var varmt både i luft och vatten. Soligt och nice. Jag hade valt det igen (betonar SÖDRA) om jag skulle dit, just för att det var solsäkert.

• riboflavin

Jag som är inbiten vindsurfare och dykare väljer givetvis vindarnas ö: Fuerteventura.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • SVejsan

Valde Lanzarote (Teneriffa kommer som tvåa, GC trea - sedan har jag inte valt några mer efter jag inte bott på någon av de andra öarna - dock besökt La Gomera) .

Ön Lanzarote har i stora delar ett kargt "Vulkan" landskap som en del tycker ser tråkigt ut, men vi uppskattar ändå det för det är lite unikt, det är den ön där det regnar minst, och antalet soltimmar är bland de högre (Puerto Rico på GC har fler statistiska timmar. Det finns en del att se. Grottor, verk av Cesar Manrique (inklusive arktiektur), vulcanlandskap och byar. Zoo:et Ranch Texas (med tuff rovfågelshow/delfiner m.m) är värt att besöka. Hyrbil 1 dag rekommenderas.

Det som gör ön speciell är också att det finns inte höga hotellschabrak och att man har lagt lite estetiska riktlinjer, Byggnader får inte vara mer än 3 våningar höga samt skall vara vita med accentfärger främst i blått och grönt. (Undantag finns i huvudsatden Arricefe).Så turistorterna är inte så "fula" som på de övriga öarnas turistorter.
    Vi har uppskattat Puerto del Carmen. Som är lite av nöjescentrum på ön, men inte lika hysteriskt som på Playa l Americas (Teneriffa) eller Playa del Ingles (GC).  Inkastarna är relativt få foch städade för att vara i "Nöjescentrum" och vi har inte drabbats av "Timeshare lottförsäljare". Strandpromenaden är trevlig och innehåller flertalet bra restauranger och barer.

Inhemskt folk bor kvar i orten, de är stolta och man inser att de trivs!. I de gamla delarna finns en hamn med serveringar och även ett relativt nybyggt shoppingcentrum med bla större Zara, Mango och barn kedjan Okeiido.
    Vi har upplevt prisbilden på mat är ca 1-2 Euro billigare än motsvarande ställen på Teneriffa (Playa del americas) och Gran canaria (Playa del Ingles). Vi uppskattar att de som regel har relativt mycket inhemsk mat och att mycket av maten serveras UTAN pommes/strips, vilket var definitivt vanligare på de andra orterna vi besökt. Utan istället är deras egna papas arraguadas som man får till - underbart goda saltkokta potatisar (ofta med mojo) .

Bo dock inte vid Matgorda stranden (ligger precis vid flyglatsen och där man kan störas av detta)!!.

Vi har åkt med både mindre barn och lite större och bott på Fritidsresors Cinco Plazas (många pooler stora rymliga lägenheter och Lanzaplaya (mysigare men mindre lägenheter), som båda ligger suveränt, centralt, relativt nära strandpromenaden med nöjen men ändå riktigt lugnt. Cinco Plazas ligger dock uppe i en backe så där får man lite flås, vi har haft inte alltför pigga släktingar med oss och de har tyckt att den lilla backen inte är nått ändå....

Självklart så tar man inte All-Inclusive utan går några hundra meter längs med strandpromenaden. Nöjeslivet är ganska OK men städat, vi har aldrig känt oss hotade ute på gatorna.

Positiv stämning helt enkelt.

Alla Kanarieöarna kan ha tur och otur med vädret. Vi har alltid valt hotell med uppvärmd pool på Lanzarote därför. Den kallaste turen har varit i januari. Både resor i November och Februari-Mars har varit bra, men som sagt det är ju slumpen.

Hoppas ni hittar något bra resmål!

• Deiia

Mina erfarenheter är:

Sist på listan kommer Fuerteventura som vi besökte i december/januari.
    Vi hade sol men blåsigt i två veckor. För kallt för att bada.
    Ganska "ful" ö men vackra blåsiga sandstränder.

Därefter försökte vi med Lanzarote. En vecka i mars. Väldigt  kallt och mulet väder och det drar ner betyget.Även Lanzarote är en karg ö men ändå vacker på något sätt.
    Jag gillade Playa Blanca bäst, med närheten till dom fina badvikarna på sydkusten.

Senast åkte vi till GC, Puerto Mogan på sydkusten. Vi var där i början av december och det var faktiskt varmt och skönt. Fast havet var kallt men det gick att doppa sig . Poolen var uppvärmd och skön. (Välj alltid hotell med uppvärmd pool).
    Naturen på GC är väldigt vacker men det finns många skräckexempel på turistorter (om man inte gillar det).
    Puerto Mogan var mysigt med sin vackra hamn. Väldigt lugnt och passar nog bäst för en vecka.

Återvänder jag till Kanarieöarna?
    Nej, troligtvis inte och då p.g.a det osäkra vädret. Skulle jag återvända så skulle jag välja sydkusten oavsett vilken ö det gäller (solsäkrare).

• iolanthe

Jag röstade på Gran Canaria, vilket i och för sig är den enda av öarna jag besökt. Vi var två veckor i Las Palmas och det var helt underbart. Det var inte vidare turistigt utan mer som en vanlig stad med vanliga butiker. Gamla stan är jättefin och på shoppinggatan Triana finns hur många butiker som helst. Maten var fantastiskt god och prisnivån förmånligare än på södra halvan och det var rent och fräscht överallt.

Vi åkte med småbarn och kommer att åka i vinter igen, lekparkerna var superfina och ungarna älskade dom. Några bamseklubbar finns ju inte men det lär ni ju inte behöva heller. Vi var där två veckor och den första veckan var det lite osäkrare väder, men andra veckan var det superfint och 25-27 grader. Och det tog inte längre än 30-40 min med bil att ta sig till södra halvan, så vill ni ha en heldag på stranden och ha garanterat sol funkar det utmärkt att hyra bil och åka dit. Det är endast om ni vill ligga på stranden från morgon till kväll varje dag som jag inte rekommenderar Las Palmas.

Svar på tråden Vilken Kanarieö väljer du? (Varför?)