• Anonym (Förvirrad)

Måste man vara kär?

Jag är ensamstående med barn som skiljde mig förra året. Sedan ungefär 4 månader träffar jag en helt fantastisk man på alla sätt och vis. Han har alla egenskaper jag tycker en man ska ha. Vi har det bra tillsammans, bra sex, barnen går bra ihop. MEN, jag är inte kär, och det gör mig så olycklig.

Jag var gift i många år där känslorna var borta sedan länge och vi levde mer som vänner. Jag vill känna förälskelse igen. Men sist jag var kär var jag drygt 20 år gammal (i min fd man), har jag en orealistisk förväntning och syn på förälskelse? Kan man bli sådär löjligt kär när man inte längre har tonårshormoner som cirkulerar runt i kroppen? Kanske det aldrig kommer hända och jag kanske kommer börja att älska mannen jag träffar nu utan att ha gått igenom en förälskelsefas. Låter löjligt när jag skriver det men jag har verkligen svårt att reda ut känslor nu.

Jag vet inte om jag ska lämna mannen jag träffar. Han säger att han är kär i mig och kallar mig sin flickvän, men jag kan inte säga detsamma. Jag kan inte stå för vår relation och vill helst inte prata om den alls. Han vet om mina kval och accepterar att jag krävt tid. Men nu börjar jag bli olycklig, varför blir jag inte kär? 

Min separation var jobbig och jag har varit mer eller mindre avtrubbad känslomässigt sedan dess och håller avstånd för att slippa bli sårad igen. Jag är verkligen olycklig och besviken på mina egna känslor som vägrar infinna sig.

• Svar på tråden Måste man vara kär?
  • Anonym

Njae, är man inte kär hemma kan man nog bli väldigt fundersam när man träffar ngn och det säger pang!

• Ruby01

Jag tycker det är lite skumt om man inte har varit kär sedan man var 20. Säker på att du inte håller tillbaka för att inte bli sårad? Det är lätt att förtrycka känslor om det är förenat med ett trauma att förälska sig.

Sen tycker inte jag att man behöver vara kär. Förälskelsen går ändå över efter ett tag, och det är inte alltid de man blir kär i som är de bästa killarna att leva länge med. Han som jag lever ihop med nu, vi blev ihop för att vi var kära, men innan det har jag haft jättebra förhållanden med killar som liksom övertalat mig (det låter hemskt men det blir ju så när någon hänger efter och är charmig), som jag inte varit helt stormförälskad i, men som varit jättebra killar.
    Jag tycker det viktiga är att man är just vänner, annars kan ju aldrig ett förhållande hålla tills man blir 80 år, så länge kan man inte vara kär konstant, men man kan älska en person så länge, och sen kan förälskelsen komma och gå.

• Anonym (Förvirrad)

Nu ännu mer förvirrad tyvärr.... Jag är inte rädd att vara ensam fast självklart så är det tryggheten jag söker i min nya partner, men det liv han vill leva med mig ger mig nästan ångest. Det påminner så mycket om mitt gamla liv som jag ville ifrån. Han vill ha hela paketet och det kan jag inte ge honom. Han säger att han nöjer sig, ändå planerar han långt fram i tiden och jag får skrämselhicka om han planerar saker mer än ett par veckor fram i tiden. Får liksom ingen luft när han planerar för nyårsfirande, pratar om nästa semester osv. Jag lever för dagen, vill göra saker jag känner för och att ha hans förväntningar på att vi ska ses och när vi ska ses ger mig ångest. 

Jag är bara rädd att jag jagar något som inte finns. Att jag väntar på den där himlakören som aldrig dyker upp. Finns så många nötter därute (har jag lärt mig under min tid innan han dök upp) och så träffar jag en man som verkligen har allt och som är så omtänksam och mån om mig att jag blir generad, och så funderar jag på att släppa honom. Måste vara nåt fel på mig. Usch, jag mår verkligen inte bra.

• Nyfiken gul
    Anonym (Förvirrad) skrev 2011-10-20 21:02:49 följande:
    Nu ännu mer förvirrad tyvärr.... Jag är inte rädd att vara ensam fast självklart så är det tryggheten jag söker i min nya partner, men det liv han vill leva med mig ger mig nästan ångest. Det påminner så mycket om mitt gamla liv som jag ville ifrån. Han vill ha hela paketet och det kan jag inte ge honom. Han säger att han nöjer sig, ändå planerar han långt fram i tiden och jag får skrämselhicka om han planerar saker mer än ett par veckor fram i tiden. Får liksom ingen luft när han planerar för nyårsfirande, pratar om nästa semester osv. Jag lever för dagen, vill göra saker jag känner för och att ha hans förväntningar på att vi ska ses och när vi ska ses ger mig ångest. 

Jag är bara rädd att jag jagar något som inte finns. Att jag väntar på den där himlakören som aldrig dyker upp. Finns så många nötter därute (har jag lärt mig under min tid innan han dök upp) och så träffar jag en man som verkligen har allt och som är så omtänksam och mån om mig att jag blir generad, och så funderar jag på att släppa honom. Måste vara nåt fel på mig. Usch, jag mår verkligen inte bra.
    Det är inget fel på dig - felet du gör är att du inte vågar stå för den du är - du vågar inte stampa ner foten och säga ifrån att nej det här accepterar inte jag - JAG bestämmer vad som händer i MIN framtid.

om du inte vill ha det här livet med mannen så måste du faktiskt inte - säg nej! 

Umgås kan man göra ändå - man måste inte vara ihop

vara ihop kan man vara - men man måste inte bo ihop

ut och dejta och våga bara vara  - gå hem sen och stäng dörren om dig.

Njut av att bara vara du och inget annat.

Folk brukar säga åt en att ställa lite krav -  men jag säger tvärtom - SLÄPP kraven - du måste ingenting.

Vill du inte det här så vill du inte - enkelt.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

jag är 45. har ett 25 årigt förhållande bakom o tre tonårsbarn.
    HAr aldrig varit riktigt kär i min man som alltid varit mycket kär i mej. Men han har varit min bästa vän o vi har levt ett mycket rikti liv. Så plötsligt slogs benen undan på mej. Jag fattade inte vad som hände förrän det var för sent. Jag var helt oförberedd och drabbades av en tornado. Jag blev så kär att jag trodde jag skulle förgås.
    jag är å glad att jag har fått uppleva denna eld en gång i livet. det är en helt makalös känsla. obeskrivbar.
    mina känslor var lika intensivt besvarade o tillsammans kunde vi ha förflyttat berg. Det var helt underbart! Tyvärr valde min kärlek att förbli gift med frun som han varit intensivt otrogen mot i ngt år. Hon vet ännu inte vad som hänt. Jag lever singel.
    så man kan bli kär fast man inte är tonåring. det har inte med siffror att göra.

• Anonym (Omgift)

Jag hade varit skild i sex år när jag träffade en man. Vi var vänner först och jag sa att jag inte ville bli tillsammans med någon som jag inte kände väldigt väl. Vi träffades jämt!

Vi hade väl frågan uppe ett par ggr om var vi stod. Tills jag en dag bara kom på att den här mannen ville jag inte bli av med! Jag var inte himlastormande förälskad, men vi var verkligen soulmates! Vi har fantastiskt kul tillsammans, bra sex och ett bra vardagsliv, där vi hjälps åt med i princip allt. Honom vill jag bli gammal med! Ja, vi är gifta sedan 2½ år tillbaka.

Varför tänkte jag så??? Jo, jag hade haft ett förhållande med en man som jag var sanslöst förälskad i. Vi var perfekta på alla sätt och vis... men han funkade bara inte i vardagen med mina barn och allt. Det tog slut och jag var helt under isen i ett par år... Jag hade byggt luftslott. 

Nu lever jag jordnära med min allra bästa vän och man. 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-20 19:02:12 följande:
    Det tycker jag låter väldigt sunt, på något lustigt sätt. Jag tror inte heller att man måste bli himlastormande förälskad för att det ska kunna bli bra, Man kan faktiskt vara dränerad på starka känslor när man träffar "den rätta" och även om kärleken finns så pirrar det kanske inte så där fantastiskt som man tänker att det ska göra. När jag träffade min nuvarande man för tio år sedan hade jag precis genomlevt en kort men mycket passionerad historia med en annan man. Det varade bara någon månad allt som allt och lämnade mig helt utmattad, både känslomässigt och rent fysiskt då jag mer eller mindre bokstavligt gått genom eld för att vara med mannen ifråga. Vår historia var inte helt avslutad och jag hade definitivt inte kommit över känslorna för den andra mannen när jag träffade min nuvarande man. Ändå var det som att komma hem när jag träffade honom. Första gången vi pratade försvann allt och alla runtomkring och bara vi fanns i rummet. Det var så självklart. Samtidigt fanns inte samma spänning och attraktion som jag alldeles nyligen upplevt med den andra mannen och det var inte helt lätt att hantera i början. Nu, tio år senare, är det så alldeles självklart att det var helt rätt att satsa på min man trots att pirret inte var så starkt i början.

Skillnaden mot TS kanske är att min magkänsla redan från början sa att det var helt rätt att stanna hos min nuvarande man. Problemet var att de känslorna brottades med en stark attraktion och passion inför en annan man. Kanske min smala lycka var att den andra mannen var tydlig med att han inte ville ha ett förhållande, vilket jag ville. Det var så tydligt att han inte kunde erbjuda mig något av det jag ville ha.

Tyvärr finns det en massa hyggliga och nästintill perfekta människor som man ändå aldrig kommer ha några romantiska känslor mot. Då tror jag inte att det är rätt att fortsätta. Men man ska inte heller vara för snabb att döma ut en relation bara för att "pirret" inte infinner sig med en gång.
    Känner igen mig. Jag hade en kort passionberad relation som jag inte hade kommit över när jag träffade min man. Jag blev inte kär direkt men märkte att jah ville vara hos honom hela tiden och att tiden gick så fort när vi träffades.
  • Anonym

Jag har gjort det där ts, och det gick åt helvete, rent ut sagt.
    Det slutade med att vi gick och blev mer och mer lättirriterade på varandra, på alla dom där småsakerna man kan fördra för att man älskar någon.
    Vi började hacka på varandra och ju mer vi hackade desto mer nötte vi ner alla varma känslor mellan oss och ju mer lättirriterade blev vi.

Till slut var det bara mörker.

Tro mig, det är inte värt det, för något saknas, något viktigt och det vet man om, innerst inne.
    Om du redan nu är olycklig, hur tror du att du känner om säg, 5 år. 

Om du accepterar att leva med någon för att det är praktiskt och för att slippa vara ensam, så stänger du dörren till kärlek. 

Jag har lärt mig den hårda vägen vad det kan kosta.
    Mig kostade det många år av olycklighet där jag sakta dog inombords och när skilsmässan var ett faktum, var det som en strimma ljus i mörkret. 

Idag lever jag i en ny relation med kärlek, något jag aldrig hade kunnat tro jag skulle få uppleva. 
    Helt plötsligt vi 40-årsålder, som ensamstående mamma, så fanns den bara där.
    Och det är något helt annat än vad min kompromiss med mitt ex var.   

Jag är bara ledsen att jag tog en sån omväg för att nå kärlek, men kanske var det något jag var tvungen att lära, för jag är väldigt rädd om kärlek idag.

Gör inte om mitt misstag, schackra inte bort det viktigaste, din förmåga att älska och bli älskad. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym skrev 2011-10-20 23:35:27 följande:
    Jag har gjort det där ts, och det gick åt helvete, rent ut sagt.
    Det slutade med att vi gick och blev mer och mer lättirriterade på varandra, på alla dom där småsakerna man kan fördra för att man älskar någon.
    Vi började hacka på varandra och ju mer vi hackade desto mer nötte vi ner alla varma känslor mellan oss och ju mer lättirriterade blev vi.

Till slut var det bara mörker.

Tro mig, det är inte värt det, för något saknas, något viktigt och det vet man om, innerst inne.
    Om du redan nu är olycklig, hur tror du att du känner om säg, 5 år. 

Om du accepterar att leva med någon för att det är praktiskt och för att slippa vara ensam, så stänger du dörren till kärlek. 

Jag har lärt mig den hårda vägen vad det kan kosta.
    Mig kostade det många år av olycklighet där jag sakta dog inombords och när skilsmässan var ett faktum, var det som en strimma ljus i mörkret. 

Idag lever jag i en ny relation med kärlek, något jag aldrig hade kunnat tro jag skulle få uppleva. 
    Helt plötsligt vi 40-årsålder, som ensamstående mamma, så fanns den bara där.
    Och det är något helt annat än vad min kompromiss med mitt ex var.   

Jag är bara ledsen att jag tog en sån omväg för att nå kärlek, men kanske var det något jag var tvungen att lära, för jag är väldigt rädd om kärlek idag.

Gör inte om mitt misstag, schackra inte bort det viktigaste, din förmåga att älska och bli älskad. 

Tack, blir nästan berörd av det du skriver.

Såklart jag vill bli älskad och älska igen. Men jag är bara så rädd att det inte händer, att jag jagar nåt som inte finns. Men jag får väl lita på alla kloka här inne. Jag ska sluta jaga kärlek och vänta på att den kommer.

När jag är modig nog ska jag avsluta min relation, måste bara massera klart orden först så att han förstår varför jag väljer att gå.
  • Anonym (Förvirrad)

Ja jag gjorde det. Och i helgen bröt jag ihop fullständigt.

Mannen jag träffar undrade vad som var fel, han läser mig direkt och konfronterar, en sak som är jobbig men som jag ändå uppskattar. Vi har pratat, pratat och jag har gråtit floder. Jag är totalt förvirrad.

Så oerhört skönt att få ut allt på bordet, det är jobbigt att prata och uttrycka känslor men så skönt efteråt, när alla kort ligger på bordet. Och han, han förstår. Han har själv gått igenom det jag genomgår just nu. Känslan av att vara fångad och lusten att fly kombinerat med viljan att ha någon. Men efter att ha rensat luften så har jag inget flyktbehov längre. Han säger att han finns där för mig på det sätt jag vill. Han förstår att jag behöver utrymme och det ger han mig. Och jag är så oerhört splittrad.

Nej, jag har inget magpirr, men jag tycker så otroligt mycket om honom, jag blir ändå glad över att tänka på honom och tacksam att han är så otroligt klok och lär mig saker om mig själv som jag kanske hade blundat för annars. Kan inte tänka att han inte skulle finnas där i mitt liv. Vi har inte träffats någonting men vi har daglig kontakt på mess, telefon eller mail. Jag vet inte vad jag ska göra nu, att börja träffas igen kommer innebära att vi förmodligen snart är på samma ställe igen, men den här avhållsamheten från att ses gör att jag saknar honom, och det känns som att vi båda straffas eftersom vi saknar varandra. Men att ses just nu vore egoistiskt eftersom han kommer börja hoppas och jag kommer förmodligen vilja fly igen. En konstig situation just nu...

Råd någon?

• Anonym
    Anonym (Förvirrad) skrev 2011-10-26 13:46:05 följande:

Mannen jag träffar undrade vad som var fel, han läser mig direkt och konfronterar, en sak som är jobbig men som jag ändå uppskattar. Vi har pratat, pratat och jag har gråtit floder. Jag är totalt förvirrad.

Så oerhört skönt att få ut allt på bordet, det är jobbigt att prata och uttrycka känslor men så skönt efteråt, när alla kort ligger på bordet. Och han, han förstår. Han har själv gått igenom det jag genomgår just nu. Känslan av att vara fångad och lusten att fly kombinerat med viljan att ha någon. Men efter att ha rensat luften så har jag inget flyktbehov längre. Han säger att han finns där för mig på det sätt jag vill. Han förstår att jag behöver utrymme och det ger han mig. Och jag är så oerhört splittrad.

Nej, jag har inget magpirr, men jag tycker så otroligt mycket om honom, jag blir ändå glad över att tänka på honom och tacksam att han är så otroligt klok och lär mig saker om mig själv som jag kanske hade blundat för annars. Kan inte tänka att han inte skulle finnas där i mitt liv. Vi har inte träffats någonting men vi har daglig kontakt på mess, telefon eller mail. Jag vet inte vad jag ska göra nu, att börja träffas igen kommer innebära att vi förmodligen snart är på samma ställe igen, men den här avhållsamheten från att ses gör att jag saknar honom, och det känns som att vi båda straffas eftersom vi saknar varandra. Men att ses just nu vore egoistiskt eftersom han kommer börja hoppas och jag kommer förmodligen vilja fly igen. En konstig situation just nu...

Råd någon?
    Jag träffade en kille som blev väldigt kär i mig men jag upptäckte ganska snart att jag inte skulle kunna bli kär i honom. dock fortsatte vi träffas och jag mådde dåligt för jag tänkte hela tiden på en annan man (en man som dumpat mig många gånger men som det hade varit mycket mer spännande med). Men jag ville ju bli kär i denna så perfekta man som ville ha mig mest av allt.

Jag kände mig inlurad i relationen eftersom att jag riktigt aldrig ville ha en sådan relation med honom. Men så en dag fann jag att jag började älska honom, vill kommentera att jag aldrig varit förälskad men ändå älskade jag honom. Sedan tog det väl ett halvår eller så och jag märkte att jag faktiskt blev förälskad i honom emellan¨åt. En förälskelse som kommer och går i vardagen. Vi har det jättebra idag och jag ångrar mig inte.

Jag tror det handlar om hur man prioriterar. Allt eftersom tiden gått har jag omvärderat saker. Det viktigaste hos en partner är inte att jag tänder gränslöst på honom och att allting är spännande och hemlighetsfullt. För slentrian kommer i vilket förhållande som helst. Jag vill ha någon att bli gammal med och då är det insidan som räknas. Våra kroppar kommer förändras ändå. 
  • Anonym
    Anonym (Förvirrad) skrev 2011-10-26 13:46:05 följande:

Råd någon?
    Jag tror att du får ge det tid. Du behöver tid att läka och hitta tillbaka till dig själv. Om han ger dig den tid du behöver kanske känslor kan väckas hos dig så småningom. Men om han är för "på" är det nog lika bra att avsluta så snart som möjligt eftersom du då inte kommer få det utrymme du behöver just nu. Att du saknar honom och känner dig ledsen tyder ändå på att du har känslor för honom, även om pirret fattas. Måste ni per automatik hamna på samma ställe igen om ni börjar träffas?
  • Anonym (hjärtat)

Det låter som att du träffar mitt ex och att du är precis som han var med mig... Han deklarerade klart och tydligt från början att han inte var kär i mig och var livrädd för allt som hade med "par" etc att göra. Jag blev väldigt förälskad i stort sett direkt, men talade inte om det av olika anledningar, bl a för att han fick panik av det. 

Jag är en självständig sort och trivdes på ett sätt väldigt bra med att vi inte bodde ihop, inte planerade framtid etc. Men så kom dråpslaget för drygt ett år sen (efter nästan fem år tillsammans!!!). Han gjorde slut för att han inte kände tillräckligt för mig och för att han ville ha det där med att bo ihop osv (som jag inte kunde tänka mig för att det var stor åldersskillnad på våra barn och jag tänkte mig att vi kunde vänta tills mina barn var utflugna). Jag hade trott att all uppskattning och närhet han visade mig var kärlek, men ack som jag bedrog mig.

Det gjorde ONT och på ett sätt kan jag känna att det hade varit bättre att avsluta det hela tidigare. Jag var tveksam i början just för att jag kände mer och hamnade i någon sorts underläge gentemot honom, krisade några gånger men han sa alltid "ja men vad gör det att du känner mer? Vad gör det om du ger dig hän?" och liknande saker. Men det gjorde ju INTE att han blev kär i mig...

Så mitt råd är: avsluta! Du kan VISST känna dig förälskad, det SKA du göra. Slösa inte bort din och hans tid, hur ont det än gör och hur gärna du vill att det ska funka trots allt. Det gör inte det i längden. Ni hindrar varandra från att träffa rätt person... 

Svar på tråden Måste man vara kär?