• Ester03

Embryodonation

Jag har sökt information om många IVF-kliniker på nätet och vet att det finns embryodonation, men tror att det endast existerar i liten skala. Jag misstanker att det är dyrt eftersom det då är är både en manlig och en kvinnlig donator inblandad. Är du helt säker på att ni inte kan försöka med äggdonation? Min man har mycket låg spermkvalitet (endast 1% friska spermier fick vi höra vid första testet för ett antal år sedan), men det gick ändå vägen på första försöket med ÄD. Vanlig IVF funkade aldrig pga ett antal orsaker, förmodligen främst pga min ålder. Jag var 35 år när vi började med IVF och 40 år när jag fick barn. Nu när jag snart är 42 år ska vi göra ett syskonförsök. Vad gäller priser så tror jag att östeuropa (Ryssland, Lettland m.m.) är något billigare än sydeuropa (Spanien, Grekland m.m).

• Ester03

Jag kände inte till att embryodonation är betydligt billigare, men är ett sådant pris med eller utan matchning? Vi har gjort IVF vid tre olika kliniker. Varje gång har vi fått frågan om vi vill donera ägg och embryon med låg kvalitet till forskning, men vi har aldrig tillfrågats att donera till embryodonation. Jag antar att det är par som får fram fler embryon med riktigt bra kvalitet som de inte behöver som får frågan om att donera. Är det frysta embryon som används, eller lyckas de få ihop det så att man får resa dit snabbt medan det finns överblivna färska embryon? Ett annat sätt att dra ner kostnaden är att välja en klinik på en ort dit Ryanair eller annat lowcostbolag flyger till. Gör man många försök kan det dra ner på kostnaden ordentligt.

Svar på tråden Embryodonation