• Lillsudd

Embryodonation

Nu har jag bara erfarenhet från Polen så jag kan inte svara på andra länder, och jag tror att det skiljer sig mellan olika kliniker för att vara ärlig. Jag har gjort 3 kötider och vill minnas att det var 2 månader första gången, 4 månader andra gånger och 2 månader tredje gången.

Det jag var mest oförberedd på i mötet med Polen - efter att ha behandlats i Danmark och Finland - är att omhändertagandet är annorlunda. Jag känner mig faktiskt mer medicinskt säker, de är väldigt noggranna, men det har inte värt att fråga särskilt mycket. Flexibiliteten är inte så stor. I Danmark har jag alltid kunnat säga när jag fått en tid att jag gärna skulle ha den en timma senare för att tåget kommer en viss tid, i Warszawa är jag oerhört besvärlig om jag ställer en sådan förfrågan och det är enklare att bara lösa det så att säga. Och medicinska frågor har jag upplevt att de känner är ett ifrågasättande och gör relationen rätt frostig... de är vänliga, trevliga, pratar bra engelska - men de förväntar sig att man gör som de säger utan att försöka förstå det.

Det finns flera kliniker i Polen och det enklaste är att googla på IVF och den stad man vill vara i - och sedan maila en förfrågan om de har embryodonation. Det står aldrig på hemsidan. Kan vara värt att fråga om ÄD också givetvis om ni har bra spermier. Fast för det kan köerna vara enorma. Men prisbilden är överlag väldigt mycket bättre än både Sverige och stora delar av övriga Europa

• Lillsudd
    Jag är bara jag skrev 2011-12-23 20:03:35 följande:
    Nu förstår jag varför det inte går googla på EA i Polen-de skriver inte ut det! Gjorde de förr,men vi knäppisar anmälde oss inte då! Vi känner att vi kommit till vägs ände vad gäller klinik för vi hittar ju ingen. Tusentals timmar på nätet i detta enda ärende-barnlösheten- så det finns liksom ingen ork kvar att googla sig vindögd...

Sudd: vad kostar EA där du går då? Och hur ställer de sig till missfallsmediciner? Jag har haft flera m.f,finns inte på kartan att jag gör EA utan grov medicinsk arsenal!

Usch,5,5 totalt bortkastade år och inte blir man yngre,nu MÅSTE vi boka nånstans,men var!?
    Jag har fortfarande inte lyckats begripa mig på kostnaden men det högsta jag betalt för ett försök är 3000PLN (det lägsta 1500PLN). Och som sagt, är man beredd att ta det komplicerade i att läkarna i Polen är lite mer "gudalika" så är de bra medicinskt och verkar ha en fantastisk statistik på överlevnad vid tinande (samtidigt har de aldrig skrutit om det). Jag blev gravid på första försöket och trots måååånga tidiga missfall tidigare var det inte mitt problem nu. Sedan förlorade jag barnet i ett sent missfall men det berodde på ett slumpartat kromosomfel och är inte klinikens fel eller beror på mina problem med upprepade missfall.

Det bästa är att ta med allt ni har angående tidigare problem. Och vara öppna med att ni tror att det kan bli problem. De är inte negativa till att använda tex kortison och blodförtunnande men är inte särskilt vana att diskutera medicinska saker med patienterna. Jag har inte diskuterat dessa frågor med kliniken (jag vet, det borde jag ha gjort) utan fortsatt medicinera enligt rekommendationer från tidigare läkare.

Som sagt, googla IVF och maila klinikerna. Många har det faktiskt. Jag har inte hittat embryodonation någon gång när jag googlat men det kanske var innan 2010 du tittade och hittade det?
Svar på tråden Embryodonation