• Fiamedbarn

Embryodonation

Är det någon som har mer aktuella erfarenheter av embryodonation, vilka kliniker som är bäst och hur prisbilden ligger?

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-07-28 13:20:35 följande:
    Har lite erfarenhet av Tjeckien. 

Unica, Brno: Erbjuder färsk sk delad donation, dvs två par får dela på en embryoskörd från ett "professionellt" donatorpar. Kostnad: 2900 euro för två blastocyster, mediciner tillkommer och embryo scope är ett tillval som kostar mer. Ca 60 procent eller mer chans att få plus med 2 embryor insatta - högre om embryo scope används.

Reprogenesis, Brno: erbjuder bla fryst embryodonation. 2 blastocyster garanterade. Embryo scope ingår.
    1800 euro för ett embryo, 2200 euro för 2. Medicin tillkommer. Ca 48% chans till klinisk graviditet (hjärtslag vid ultraljud) om 2 embryor sätts in. 

Gennet, Prag: har också fryst embryodonation. Väntetid dock på 4-6 månader mellan varje försök, och ett obligatoriskt telefonsamtal på 100 euro är ett krav, innan behandling sätts in (återbetalas om man går vidare med dem, dvs dras av på slutsumman). 
    Kostnad:  700 euro för ett embryo , 1400 euro för 2. Ca 40% chans till plus med 2 embryor. Medicin tillkommer. Embryo scope ingår. 3-dagars embryor används, men de odlar till blastocyststadiet på förfrågan, dock utan några garantier för att embryorna överlever.

Alla dessa kliniker erbjuder även fullständig embryodonation/adoption, där du får hela embryoskörden. Prisbilden blir dock mycket högre - som för ett vanligt ÄD + kostnad för spermiedonationen. 
    Tusen tack för informationen! Men de kliniker du nämner har bara frysta embryon och inte färska? Färska gör att upp till 70 % leder till graviditet har jag förstått. Jag har mest läst på Ava klinik i Riga där det kostar ca 70 000 kr för embryodonation!! Det är jättemycket tycker jag för man vill kanske göra fler om det inte blir nåt. Prag låter ju bra men synd att det är relativt lång väntetid...

Har du själv erfarenhet från någon av dessa kliniker? Har du något omdöme om din uppfattning? Och vad är viktigast att tänka på. Vilken klinik/metod tycker du är bäst? 
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-07-28 20:20:28 följande:
    Unica gör sk delad färsk donation, dvs att två par får dela på en embryoskörd, och de garanterar 2 blastocyster per par. Det kostar 2900 euro för två färska blastisar på Unica. Har varit på Unica 2011, jättefin klinik med outstanding patientbemötande. Dock har vi manlig faktor, och de gör inte fryst embryodonation på Unica längre. De slutade med det 2012 pga för liten chans till plus. Enligt de själva ca 30% för två tinade embryor. Jag har nu gått över till Reprogenesis i samma stad (Brno) i Tjeckien för de gör frozen embryo donation med god chans till plus, ca 48% för två tinade blastisar. 
    Men då låter ju kliniken i Unika bra med färska embryon och med 60 procents chans. Men jag antar att möjligheten att få tvillingar också är rätt stor! Vi har ju en son tidigare så det får man ju tänka över då...är det mycket dyrare med embryo scope? Nu skriver jag till dig i två trådar Vi kan ju fortsätta i den andra om du vill

Och tack igen för att du delar med dig av informationen!! Det känns verkligen ovärderligt eftersom det är en helt ny okänd värld som det känns rätt svårt att navigera i! <3 
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-07-28 23:17:32 följande:
    Hej, ja vi kan fortsätta i den andra tråden - det blir lättast :). men jag ska svara ändå på din fråga! Ja tyvärr är ju chansen/risken för tvillingar rätt hög om man sätter in två bra embryor, ca 40% har jag fått i uppgift från flera kliniker. Jag gjorde ett ÄD 2011 på Unica, och där på väggen hängde det massor med bilder på barn som kommit till där. Ca 40% (gjorde snabb överslagsräkning) var faktiskt tvillingar. Så det är något att tänka på, finns för- och nackdelar med det förstås. Man kan frysa in övriga embryor om man bara vill sätta in ett. Men chansen till plus är högre om man använder färska embryor.
    Hej igen! Den andra embryodonationstråden har försvunnit från mina favoriter och jag hittar inte den. Skulle du kunna länka den?
  • Fiamedbarn

Hoppfull, tack! Den försvann både från mina favoriter och gick inte att söka på FL. Mycket märkligt!

• Fiamedbarn
    Sol1975 skrev 2013-08-28 23:14:06 följande:
    Jag har till och från funderat på embryodonation i Polen.
    Har ni erfarenhet av Invicta i Polen?
    Sol, om du inte redan hittat dit rekommenderar jag dig tråden Hoppfull länkar till ovan. Denna tråd är inte så aktiv.
Svar på tråden Embryodonation