• Snusmumriken

anmäla läkaren eller apoteket?

Hej!

Vet inte riktigt vart jag ska lägga de här men hoppas att nån kan hjälpa mig.  
    Igår fick jag reda på att jag har ätigt medicin som gravida inte ska äta.

Jag fick struma en månad innan jag blev gravid och fick även därför depression. Läkare tyckte att det var för tidigt för mig att sluta med dom depression- tabletterna när jag blev gravid och bytte därför ut dom mot en annan sort som gravida får äta, Jag hämtade ut dom samma dag.

I slutet av augusti var det dax att hämta ut nya och jag vet att jag inte kom ihåg namnet
    på den nya medicinen och sa att jag skulle hämta ut och sa att jag skulle ha min medicin imot depression. Hon på apoteket gav mig då den gamla medicinen som jag åt fram tills igår.

När jag ringde hälsocentralen igår och skulle förnya receptet så gav jag henne namnet
    på medicinen jag vela förnya receptet på och då sa hon att dom ska jag inte äta för att
    jag är gravid och att det receptet är avskrivet. Dom tabletterna skulle jag inte ha kunnat fått 
    ut? 

Nån måste ju ha gjort fel? Hon på apoteket såg ju att jag var gravid när hon gav mig
    medicinen var då i vecka 32 och det syntes tydligt på mig att jag var gravid redan i vecka 18.. Har inte dom som jobbar där nån utbildning?       

Hade medicinen varit starkare hade jag kunnat förlorat min bebis, vem har gjort fel?
    En anmälan tänker jag göra så det inte upprepas och att nån annan kommer att förlora sin bebis.         

• Svar på tråden anmäla läkaren eller apoteket?
  • Fr1dlyst

Måste säga att det är ditt ansvar att ALLTID läsa bipacksedeln. Gammal eller ny medicinen så ska den alltid skummas igenom. Hade du läst den hade du inte ätit tabletterna som varit farliga för ditt barn.

Axel 080415 och Ludvig 100315 <3
  • Rosana

Men du kunde väl inre bara hämta ut receptbelagd medicin genom att säga namnet på preparatet? Du måste ju haft ett recept ? 

• Snösparv

Verkar som att det är apoteket som gjorde missen om de lämnade ut ett avskrivet recept? Du tänkte inte på att du fick den gamla medicinen? Uppmärksammade inte att det inte var samma som du ätit tidigare under din graviditet? Naturligtvis ligger mycket av ansvaret hos dig, men frågan är ändå hur de kunde lämna ut den felaktiga medicinen.

Gissar att du hade kvar receptet elektroniskt, frågan är iofs vem som hade ansvaret att det blir avskrivet?

• crossfit

Det är nog ditt ansvar. Recept finns kvar i ett år på Apoteket. Det kan ju finnas vad som helst utskrivet innan någon blir gravid.

• Hannah76

Det är ditt ansvar att se att du får ut rätt medicin, och ditt ansvar att läsa på bipacksedeln. Hur ska de på apoteket veta att du är gravid? Och varför skulle det vara läkarens fel att det ligger ett gammalt recept kvar?

• Frontline

Det största ansvaret vilar ju på dig, det är ju ändå du som stoppar i dig dessa piller fast du inte fick den sorten du skulle ha...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Havsluft

Jag håller med övriga, huvudansvaret måste nog anses ligga på dig ändå, du måste väl ha sett att du fick ut en annan medicin än den du ätit precis innan?

Jag är själv gravid och vågar faktiskt aldrig lita på läkare (eller apotekspersonal för den delen) när det gäller vilka mediciner jag kan och inte kan äta, utan kollar alltid upp det själv genom att läsa i bipacksedeln eller på fass.se.

Man kan nog inte kräva att apotekspersonal skall granska varje person för att se om de kanske kan vara gravida eller inte. Ibland syns det ju inte så väl, man kanske har en stor jacka knäppt kring magen etc. Jag betvivlar att man kan lasta personalen för misstaget.

• standby

Kunden/patienten äger sitt recept. Varken läkare eller apotek får makulera receptet utan att du har bett om det.
    Om det i journalen står att dessa tabletter skulle sättas ut har ju läkaren brustit om denne ej kontaktat dig och meddelat att du skulle avbryta behandlingen.
    Sen finns faktiskt många fall då läkemedel är ok under graviditet/amning trots vad som står i FASS. Ett tips är att kolla på janusinfo.

• Snusmumriken

Okej, lätt att vara efterklok och jag har nog lärt mig att jag ska läsa nu..

Men de jag irreterar mig på att att apoteket gav mig ett recept som var AVSKRIVET.
    av min läkare. 
    Vilket betyder att jag inte ska kunna få ut den medicinen, de ska vara samma sak
    som om jag ska kunna hämta ut nån utav era receptbelagada.

Jag är en grymt godtrogen människa och trodde tydligten att man kan lita på
    att folk ska kunna sköta sitt jobb.      

• standby

Läs mitt tidigare inlägg.
    Apoteket har ingen som helst aning om att ditt recept inte ska användas och även om de visste FÅR de inte ta bort det med mindre än att DU begär det.

• standby

Och nej, om du ska hämta åt ngn annan måste du ha fullmakt eller personens leg så jag tycker inte det är samma sak :)

• k girl
    Snusmumriken skrev 2011-10-20 19:32:57 följande:

Men de jag irreterar mig på att att apoteket gav mig ett recept som var AVSKRIVET.
    av min läkare. 
    Vilket betyder att jag inte ska kunna få ut den medicinen, de ska vara samma sak

Jag har aldrig hört talas om att en läkare kan avskriva ett recept. Jag har haft kvar recept liggande trots att de är inaktuella och behandlingen har ändrats.
  • crossfit

Det finns inget som heter att avskriva ett recept, den funktionen finns tyvärr inte. Läkaren kan inte heller kontrollera om du verkligen hämtar medicin som han/hon tycker du borde äta.
    Apoteket och sjukhuset har inte samma system. Har läkaren skickat receptet finns det kvar i ett år.Däremot kan läkaren ta bort läkemedlet från din lista i journalen samt anteckna att du inte ska äta det mer.

Att skicka recept funkar ungefär som att skicka brev. Har man väl postat brevet på brevlådan kan du inte ångra dig.

• Mannagrynsgröt

av min läkare. 

Att receptet är avskrivet betyder att vårdcentralen tagit bort medicinen från SIN lista så att de inte kommer att skriva ut den fler gånger, det betyder INTE att apoteket avskrivit medicinen i sitt system, jag tror att du har missuppfattat vad de menade.
  • Lindreas

Äh, läkaren kan inte återta recept från apoteket, han kan bara skriva ut nytt. Det är alltid ditt eget ansvar att kontrollera bipacksedeln och veta vad du äter, och du kan inte begära att apotekaren ska ha koll på att du är gravid. Men jag kan tycka att apotekaren borde frågat vilket läkemedel du ville ha, om det fanns två recept inlagda. Normalt tar de ju det senast inkomna.

• Sixxty

av min läkare. 

Läkemedlet blir bara utsatt i din läkarjournal. Den är inte kopplad till Apotekets system överhuvudtaget. Gamla recept i deras system ligger kvar i ett år om du inte aktivt ber dem ta bort det. Läkaren kan inte göra något åt det.

Äter man medicin så 'r man själv ett ansvar att ha koll på vad det är man heter. Bipackssedeln kan dessutom ändras så den ska man läsa varje gång man hämtar ut ny medicin.

Det man tycker är att apotekaren skulle ha sett att du hade två olika recept på antidepressiva. Eller kan det vara så att läkaren bara skrev ett uttag på den nya medicinen och det bara var den gamla som syntes i apotekets system?
  • duvetmia

Kände du inte igen din gamla medicin när du skulle hämta ut den nya?

• 6f4 ssk

av min läkare. 

Mig veterligen avskrivs inte recept. Ett utskrivet recept är ett utskrivet recept. Antidepressiv medicin äter man ju dagligen. Märkte du inte att det inta var samma medicin som du tog dagen innan? När det gäller graviditet och läkemedel är det ofta så att läkaren väger fördelen för modern mot riskerna för barnet. Alltså är det inte så konstigt att apotekspersonalen inte reagerade på att du var gravid. Det är inte helt ovanligt att gravida äter medicin som inte rekommenderas vid graviditet
  • feliis

Vilken medicin rörde det sig om? Den antidepressiva som skrivs ut generöst även under graviditet är sertralin/zoloft, detta trots att bipacksedlarna råder en att inte använda det under graviditet och att man ska rådgöra med sin läkare. Riskerna anses alltså vara så pass små att man inte ens behöver tveka kring att fortsätta eller påbörja behandling med dessa preparat trots att de officiella rekommendationerna i FASS ser annorlunda ut.

Även andra antidepressiva mediciner som innebär större risker för fostret kan skrivas ut om patienten samtycker och läkaren anser att fördelarna för mamman väger tyngre än de potentiella riskerna för barnet. Är man deprimerad eller har svår ångest och avstår från mediciner som annars skulle hjälpa en må bättre kan givetvis mammans allmäntillstånd påverka fostret negativt så man måste alltid väga risker och fördelar mot varann.    

Svar på tråden anmäla läkaren eller apoteket?