• Anonym (orolig)

Hur mycket mer kan jag få ut om jag jämkar?

Jag betalar ca 5500/mån i räntekostnader. Hur mycket mer kan jag få ut i månaden om jag jämkar? Får ut 18000 efter skatt om det nu har någon betydelse.

• Svar på tråden Hur mycket mer kan jag få ut om jag jämkar?
  • Anonym (orolig)

Ingen som vet på ett ungefär??

• wenger

Skulle gissa på max 1000:- fast du kommer ändå få tillbaks när året är slut det fick jag när jag jämka.

• Anonym

Jämkning innebär inte att man faktiskt får ut MER pengar, utan bara att man får ut dom löpande istället för i klump när skatteåterbäringen betalas ut.

• Anonym (skattkulla)

Gå in på www.skatteverket och gör en skatteuträkning, lite svårt att svara på om man inte vet bruttolön, vilken tabell du tillhör ytterligare avdrag, ev kapital inkomster. 

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-10-20 21:11:49 följande:

Jag betalar ca 5500/mån i räntekostnader. Hur mycket mer kan jag få ut i månaden om jag jämkar? Får ut 18000 efter skatt om det nu har någon betydelse.

1 650 kr mer per månad kan du få om du inte har jämkning innan.
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-10-20 22:15:30 följande:
    Jämkning innebär inte att man faktiskt får ut MER pengar, utan bara att man får ut dom löpande istället för i klump när skatteåterbäringen betalas ut.
    Nähä, det menar du inte?....
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-10-21 07:02:16 följande:
    1 650 kr mer per månad kan du få om du inte har jämkning innan.
    Tack för ditt svar. Jag gissade på runt 1500 så då var jag rätt ute
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-10-21 09:52:12 följande:
    Nähä, det menar du inte?....
    Vilken attityd! En person som inte klarar av att räkna ut svaret på frågan i trådstarten kan nog antagas vara omedveten om hur jämkning fungerar. Jag tycker inte det var konstigt att den informationen tillfördes. Var glad att någon svarar ö.h.t.
  • wenger

Jag fick inte 1500 och jag hade dubbla ränteavdraget per månad mot dig. Fast då tjänar jag mer iofs kanske är det som gör det.

• Anonym
    wenger skrev 2011-10-21 17:10:16 följande:
    Jag fick inte 1500 och jag hade dubbla ränteavdraget per månad mot dig. Fast då tjänar jag mer iofs kanske är det som gör det.
    Vad fick du då?
  • wenger

1300-1400 fast vet inte om dom gjort fel på nåt sätt för fick 23.000 tillbaks på skatten också.

• Anonym
    wenger skrev 2011-10-21 18:23:34 följande:
    1300-1400 fast vet inte om dom gjort fel på nåt sätt för fick 23.000 tillbaks på skatten också.
    Det låter som något inte kom med eller var oklart i din ansökan om jämkning. Totalsumman verkar ju stämma med 30% av räntan.
Svar på tråden Hur mycket mer kan jag få ut om jag jämkar?