Kajee skrev 2011-10-22 14:23:34 följande:
Jag har inte några problem med mina tonåringar.
Min 16-åring får vara ute till 22 dagen innan skoldag och 2-3 på natten till helgdag, vilket händer sällan att hon gör och då är hon oftast hemma hos någon kompis.
Min 13-åring (son) ska vara hemma 21 dagen innan en skoldag och 23 fredag eller lördag.
Jag vill alltid veta vart de tar vägen och vem de är med. När de är på väg hem vill jag att de ringer eller SMS:ar och berättar det. Jag håller mig alltid vaken och nykter när dom är ute så att jag kan hämta dom med bil när och var som helst om de vill det. Jag vill hellre att de ringer och ber om skjuts hem om de lyckats bli alldeles för fulla än att de råkar illa ut för att de inte klara av att ta sig hem. Men mina barn dricker inte vad jag vet, så det har inte varit ett problem än. Om de sover över hos en kompis brukar jag kolla med den kompisens föräldrar att det att det stämmer. Att ha bra relationer med barnens kompisar redan när barnen är små lönar sig när barnen är tonåringar.
Mina barn vet hur jag tänker och respekterar de regler som gäller. Det har hänt någon gång att de missat tiden men aldrig mer än någon halvtimme och de har alltid ringt och berättat om det. Jag skulle aldrig göra något bakom ryggen på mina barn och min grundtanke är att jag litar på mina barn tills de har bevisat att jag inte borde göra det.
Mina föräldrar har kört med frihet under ansvar eller vad man ska kalla det. Jag växte upp i ett litet samhälle där alla ungdomar umgicks med varandra och "alla känner alla". På vardagar skulle jag vara hemma strax efter kl 22. Vi kompisar såg ofta på någon tv-serie tillsammans mellan 21-22 och sen skulle jag hinna gå/cykla hem vilket beroende på vem vi var hos kunde ta 5-15 min. På helgerna hade jag vid 13-14 års ålder att jag skulle komma hem vid kl 1 på helger, sen blev det senare och jag fick även lov att sova borta. Dock skulle jag alltid ringa hem minst 2ggr per kväll och även ringa och berätta om jag skulle stanna kvar och sova över. Självklart skulle jag också berätta hos vem jag var eller var vi var om vi var och grillade vid badplatsen eller dylikt. Någon av mina föräldrar har alltid varit nykter för att kunna rycka ut och hämta mig med bilen om det har behövts och vid några tillfällen hände det att jag ringde mitt i natten och bad dom hämta hem mig efter fester som spårat ur en aning.