• Piku

Hur sent kan man komma hem en vardag/helg?

Hejsan!

Vi är två tjejer på 14/15 år som undrar när "tonåringar" kring samma ålder ska vara hemma på både vardagar och helger, alltså hur sent och vad ni tycker om festande i denna ålder?

Våra tider är inte så sköna, därför tänkte vi fråga vad ni tycker/tror.

Tack!! 

• Svar på tråden Hur sent kan man komma hem en vardag/helg?
  • Husis

Vardagar ska mina barn komma hem direkt efter aktiviteter eller får vara hos kompisar till max 20:00. Min yngsta är 13 år.

• Husis

Helgerna något senare såklart, men jag vet alltid var de är, och vilka de är tillsammans med. Mina ungdomar får inte bara "hänga ute på byn" på kvällarna.

• Fiyali

Jag hade klockan 22 på vardagarna.
    Fritidsgården stängde 21.30, så där efter fick jag en god stund på mig att ta mig hem.
    På helgerna fick jag vara ute till 24.00.
    När jag var 15 fick jag vara ute längre på diskotek, men då skulle någon förälder komma och hämta oss på plats.
    Växte upp i ett litet samhälle tror jag kommer ha ungefär samma tider för mina kids om vi bor under samma lugna omständigheter.
    Festa tyckte mina föräldrar inte om att jag gjorde, men det gjorde jag ju ändå, så vi hade dealen att jag skulle höra av mig två ggr under kvällen om vi var på fest eller dylikt. Hellre det än att jag ljög ansåg mina föräldrar och att de inte skulle ha någon insyn. De köpte dock inte ut till mig, inte ens när jag var 19, och de uppmuntrade inte festandet.

• SilverLadyG

jag fick vara hemma kl 23 på fre,lörd. Vardagar kl 20.

• Coccolina

Har en 17 åring i min "vård". Släkting som bor med min familj kan man säga.. Och han skall vara hemma med sista bussen varje dag. Dvs halv 9 på vardagar och halv 10 på fredagar och lördagar dock måste han meddela iförväg och säga vart han skall och om han kommer vara hemma till middag eller inte.
    Vill han vara ute längre på helger (bio, eller pizza med kompisar osv) så får han OM han meddelar i förväg och vi kommer överens om hämtning. Han tycker det är ok regler han vet om att sköter han sig så är det ingen som säger något om att hämta honom även kl 2-3 på natten. Bara det är något man kommit överens om innan och det inte händer varje helg utan handlar om undantag!

En 14/15 åring hade nog haft lite hårdare regler.Denna grabb är ju snart 18 så regler och tider har bestämts tillsammans med honom.  

• Coccolina

Just det hade själv samma regler... Och när jag fyllde 18 så var de mer eller mindre de samma... Bor man i under min mors tak så gäller detta... Sedan fick jag visserligen sova hos pojkvän om mina föräldrar kände han och hans föräldrar... Kunde även i vissa fall få sova hos vänner och en sommar när vi var 16 fick vi till och med campa... Men då i några vänner till familjens trädgård...

Samma sak gäller för tonåringen hos oss... Han kommer inte sitta instängd men vi vill veta var när och hur samt att det skall vara kontrollerade former. Kanske kan verka hårt. Men som sagt hos oss har tonåringen själv fått vara med och bestämma. 

• vildovacker1

När jag var mellan 15-18 hade jag hemma 22 vardagar och senast 02 fre och lördag. Hade iof pojkvän då som alltid körde hem mig då de visste var jag var. Fick inte sova kvar där...haha konstigt nog. Ingen alkohol eller cigg innan 18.

• oliver76

Min 16 åriga dotter har klockan 23 på vardagar och på helger 03.
    Då hon tränar på vardagar och vill hinna vara med kompisar också har vi fått sätta en ganska snäll hemtid.
    Helgerna brukar hon dock sova borta på men ska hon sova hemma ska hon vara hemma 03, 04 om hennes pojkvän också ska sova här då vi vet hon inte går själv.

• enny signatur

När jag var 15 flyttade jag och såleds valde jag ju själv. innan dess med sista bussen tror jag så runt 22-23 tiden

• Jose

Jag tycker det beror på hur barnen är. Tar de ansvar för sig, sköter sig och man litar på de tycker jag det är onödigt med för stränga tider. Runt 22 tiden tycker jag kan vara ok, på vardagar. På helger beror det kanske lite på vad de ska göra. Men 00 - 01 kanske är lagom.

Jag själv när jag var i er ålder hade alltid olika tider, eftersom jag var överjävlig mot mina föräldrar. Skötte jag mig fick jag vara ute längre, och tvärtom.

Vilka tider har ni? 
    Angående att festa... Jag vet inte alls vad jag tycker om det. Är inte länge sedan jag själv var 14 - 15 och jag festade ju...Vill ju inte att mina barn ska göra det ;P Men om ni nu ska göra sånt, passa er och var rädda om er!

Husis, varför har dina barn så tidiga tider? Bara lite nyfiken.

• Kajee

Jag har inte några problem med mina tonåringar.

Min 16-åring får vara ute till 22 dagen innan skoldag och  2-3 på natten till helgdag, vilket händer sällan att hon gör och då är hon oftast hemma hos någon kompis.

Min 13-åring (son) ska vara hemma 21 dagen innan en skoldag och 23 fredag eller lördag.

Jag vill alltid veta vart de tar vägen och vem de är med. När de är på väg hem vill jag att de ringer eller SMS:ar och berättar det. Jag håller mig alltid vaken och nykter när dom är ute så att jag kan hämta dom med bil när och var som helst om de vill det. Jag vill hellre att de ringer och ber om skjuts hem om de lyckats bli alldeles för fulla än att de råkar illa ut för att de inte klara av att ta sig hem. Men mina barn dricker inte vad jag vet, så det har inte varit ett problem än. Om de sover över hos en kompis brukar jag kolla med den kompisens föräldrar att det att det stämmer. Att ha bra relationer med barnens kompisar redan när barnen är små lönar sig när barnen är tonåringar.

Mina barn vet hur jag tänker och respekterar de regler som gäller. Det har hänt någon gång att de missat tiden men aldrig mer än någon halvtimme och de har alltid ringt och berättat om det. Jag skulle aldrig göra något bakom ryggen på mina barn och min grundtanke är att jag litar på mina barn tills de har bevisat att jag inte borde göra det.   

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • carita

Såklart beror det på aktiviteter på vardagarna men eftersom vi bor i en liten by utanför Örebro så är det inte så mycket krångel med tiderna, får anpassas efter buss och hämtning. Min dotter är 13 och de gånger hon går på ungdomsverksamheten här i byn, så slutar den 21 och då får hon gå hem. På helgerna blir det lite samma sak, sämre busstider då så oftast är hämtning avgörande eller övernattning. Men eftersom hon är en hästtjej och har stalltid på lördag förmiddag så är de än så länge lugna helger

• Maskot

När min son var i den åldern var det kl. 21.00 på vardagarna och 01.00 på helgerna. Tiderna var ungefärliga och gick att rucka på om det tex var film-natt, lan etc. Men jag kommer ihåg det som att det oftast var dessa tider som gällde.

• M Y L F

Oj vad sent era tonåringar får vara ute. Nu har jag iof en son som jag inte litar på, men han är 15 år, ska vara hemma 21 på vardagar och 23 på helger. 

• ElectroDiva

Jag fick vara ute till 23 ungefär. vardag som helg, om jag inte sov över hos en kompis på helgerna,.
    men jag festade aldrig, 

• Kråkes mamma
    Kajee skrev 2011-10-22 14:23:34 följande:
    Jag har inte några problem med mina tonåringar.

Min 16-åring får vara ute till 22 dagen innan skoldag och  2-3 på natten till helgdag, vilket händer sällan att hon gör och då är hon oftast hemma hos någon kompis.

Min 13-åring (son) ska vara hemma 21 dagen innan en skoldag och 23 fredag eller lördag.

Jag vill alltid veta vart de tar vägen och vem de är med. När de är på väg hem vill jag att de ringer eller SMS:ar och berättar det. Jag håller mig alltid vaken och nykter när dom är ute så att jag kan hämta dom med bil när och var som helst om de vill det. Jag vill hellre att de ringer och ber om skjuts hem om de lyckats bli alldeles för fulla än att de råkar illa ut för att de inte klara av att ta sig hem. Men mina barn dricker inte vad jag vet, så det har inte varit ett problem än. Om de sover över hos en kompis brukar jag kolla med den kompisens föräldrar att det att det stämmer. Att ha bra relationer med barnens kompisar redan när barnen är små lönar sig när barnen är tonåringar.

Mina barn vet hur jag tänker och respekterar de regler som gäller. Det har hänt någon gång att de missat tiden men aldrig mer än någon halvtimme och de har alltid ringt och berättat om det. Jag skulle aldrig göra något bakom ryggen på mina barn och min grundtanke är att jag litar på mina barn tills de har bevisat att jag inte borde göra det.   
    Mina föräldrar har kört med frihet under ansvar eller vad man ska kalla det. Jag växte upp i ett litet samhälle där alla ungdomar umgicks med varandra och "alla känner alla". På vardagar skulle jag vara hemma strax efter kl 22. Vi kompisar såg ofta på någon tv-serie tillsammans mellan 21-22 och sen skulle jag hinna gå/cykla hem vilket beroende på vem vi var hos kunde ta 5-15 min. På helgerna hade jag vid 13-14 års ålder att jag skulle komma hem vid kl 1 på helger, sen blev det senare och jag fick även lov att sova borta. Dock skulle jag alltid ringa hem minst 2ggr per kväll och även ringa och berätta om jag skulle stanna kvar och sova över. Självklart skulle jag också berätta hos vem jag var eller var vi var om vi var och grillade vid badplatsen eller dylikt. Någon av mina föräldrar har alltid varit nykter för att kunna rycka ut och hämta mig med bilen om det har behövts och vid några tillfällen hände det att jag ringde mitt i natten och bad dom hämta hem mig efter fester som spårat ur en aning.
    Kråkes mamma
  • Hellan1

Min 15 åring ska vara hemma kl 21.30-22 vardagar och till 01 på helger om inget annat är överänskommet. Dealen är att jag ska veta var hon är och att hon alltid ringer oavsett vad som hänt. Jag blir sällan arg och har inga tjatiga diskutioner på kvällen utan tar det vid bättre tillfällen. typ dan efter. Hon sköter detta jätte bra. Vad gäller alkohål så brukar hon berätta om hon ska dricka och vad hon har att dricka och jag brukar erbjuda mej att hemta. Hon röker oxå och jag har sagt att jag inte gillar det men jag kan inte göra så mycket åt det än att hoppas på att hon slutar någon dag. Däremot har jag 0-tollerans mot narkotika i alla former. Men jag tror att om man vill ha bra relationer till sina tonnåringar så moste man ge dom ansvar och respekt för då får man det ofta tillbaka. Jag e nöjd med att veta vad hon dricker och hämtar gärna för då vet jag att hon kommer hem och hon slipper ljuga och vet att jag stöttar och finns där vad som än händer. Sen e det klart att även hon har testat att blåsa mej någon gång men det gav ju konsekvenser och det va inte värt de för henne utan d va bättre att vara ärlig. hoppas detta kan va till hjläp för er tjejer. Lycka till!

• carita

hellan1 - hur får din dotter tag i cigaretter - 18-årsgräns. Alkohol - 20 årsgräns.....
    Så nog kan du göra nåt

Svar på tråden Hur sent kan man komma hem en vardag/helg?