Inlägg från: Selma1966 |Visa alla inlägg
  • Selma1966

adoptera tvillingar är det möjligt??

Vi hade medgivande för syskon men chansen är så liten så väntan blir lång. Ska man dessutom begränsa den till tvillingar så blir det ännu längre väntan. Så när vi fann vår son flög alla sådana planer sin kos och vi valde att adoptera ett barn istället.

• Selma1966

Jag hade samma längtan som du att adoptera syskonpar för att hinna med två barn och ge dem syskon på en gång och hålla ihop deras biologiska band. Slutade ändå med att vi adopterade ett barn. Dels för att vi tog chansen när vi fann ett barn genom volontärer - som var i akut behov av familj - och vi redan hade väntat 3,5 år. Vi visste ju ändå inte om vi skulle bli erbjudna syskon även om vi väntade. Men nu i efterhand är jag trots allt rätt tacksam att det inte blev två vid samma tillfälle. Sonen är visserligen funktionshindrad och kräver extra mycket av oss så han ligger nog över många barn i sitt vårdbehov. Men jag förstod snabbt vad socialsekreteraren talade om när han försökte avråda oss innan han ändrade vårt medgivande till syskon den där gången. Ett syskonpar är underbart på många vis men oftast kräver det ännu mer av familjen. De har helt skilda behov, kanske inte ens känner varandra innan (bott på olika avdelningar med olika åldersgrupper eller ingen som ens berättat innan att de är syskon). När den ena blir utåtagerande riskerar man att lägga mycket energi där medan den tysta och till synes belåtna mår jättedåligt. I längden löser sig oftast allt. Men oj så skönt det är just nu att vi kan lägga allt fokus på vår tuffa lilla grabb. Vi slipper dåligt samvete för att vi inte räcker till för en till. Vi har nog med dåligt samvete som föräldrar för att vi inte alltid har alla svaren och inte räcker till som det är

Så jag förstår längtan. Men när man väl sitter där med sitt alldeles egna barn så behöver man inte "ångra" att det inte fanns en till... Man är så salig över det barn man redan har efter alla år av längtan och kamp. Så även om jag länge såg mig som en 4-barns supermamma så har jag släppt den drömmen och är väldigt nöjd och lycklig med vårat enda barn!

Svar på tråden adoptera tvillingar är det möjligt??