• Alvi

Jo, det var jag igen... det här med namn.... *(Nej, det blev inte Amelia... tror jag...)

Tar helt egoistiskt förgivet att ALLA på FL vet vilka våndor jag har genomlidit vad gäller namnval till vår lilla dotter, därav rubriken... Cool

Men såhär är det, efter nittontusen vändor med ältande av namnval, enades vi tillsist om att vår tjeja skulle heta Amelia. Papperna skrevs på och allt, men jag glömde skicka in dem. Eller, glömde och glömde, jag är jävligt lat så det blev bara inte av.

Men dag för dag, kändes Amelia mer och mer inte-rätt.... och istället kröp Mira fram som en liten bubblare... Lilla tjejan är definitivt mer än Mira än en Amelia!

Jag tycker så, men min make tycker att det står rätt lika mellan dessa namn, och skulle likaväl kunna ta Amelia, som Mira.

Med sonen hade vi liknande bekymmer, men när vi väl kom fram till det namn han sedan fick, kändes det så RÄTT. Denna känsla har inte maken nu, medan jag har den så gott som. Han skulle gärna ha den känslan men överlever utan.

Men jag vill ju att han ska gilla namnet lika mycket som jag! Han går med på att vi väljer Mira, men är lika okej med Amelia. Är det bara att suck it up och ta Mira, eftersom jag föredrar det, eller ska vi köra på Amelia som vi ju faktiskt gemensamt valde?

Tack på förhand för alla effellares awesome inputs! Solig

// I-landsproblem, eller "Har man inte problem så skaffar man sig"

(Hon är snart 2,5 månad.)

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Jo, det var jag igen... det här med namn.... *(Nej, det blev inte Amelia... tror jag...)
  • Jordgubbssmak

Hahah du e go!! När måste de där papperna vara inne egentligen?
    Jag röstar fortfarande på Amalia, eller har jag en ny bubblare, Tintin.

• viseversa
    Jordgubbssmak skrev 2011-10-20 23:17:46 följande:
    Hahah du e go!! När måste de där papperna vara inne egentligen?
    Jag röstar fortfarande på Amalia, eller har jag en ny bubblare, Tintin.
    3 månader har man på sig tror jag=)
  • aud

Jag gick med på makens favoritnamn, och efter ungefär 6 mån började jag ångra mig ordentligt och nu är jag nästan lite småsur haha. Ack och ve, varför kämpade jag inte hårdade för mina favoriter? Eller varför försökte vi inte komma på något båda tyckte mycket om? Så, ja, jag tycker att ni borde hitta något båda är nöjda med.

Men, å andra sidan tycker jag att Mira är finare och Amelia, det är en tidning för mig. ^^

Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • evelayna

haha :) ja tycker att Mira är fint men de är Amelia med:) tänk bara på att välja de namnet som känns bäst!

• Triple Trouble

Ta Mira och Amelia i andra namn så får ni båda.

• Brünnhilde

Gillar inte Mira alls. Det är inte ett riktigt namn, i alla fall inte i Sverige. Enda gången jag hört det, var på 70-talet när min kompis Marja-Liisa hade det som smeknamn...

Amelia är _mycket_ bättre! Även om jag tycker att det är lite förstört av damtidningen. Varför inte Emilia - det är ordentligt etablerat i Sverige, vackert och klassiskt och ändå inte för vanligt.

Svar på tråden Jo, det var jag igen... det här med namn.... *(Nej, det blev inte Amelia... tror jag...)