• Anonym (Karin)

8-åring som kräver min fulla uppmärksamhet

Vår 8-åriga flicka blev vår genom adoption när hon var två, samtidigt adopterade vi hennes fyra år äldre syster som har en utvecklingstörning och FAS (alkoholskada). Adoption och anknytning har gått bra aven om vi stundtals är en livlig och högljudd familj pga stora flickans handikapp med känsloutbrott och dyl.

Lillasyster är en glad och kavat unge som på senaste året har blivit allt mer krävande när det gäller min uppmärksamhet. Hon behöver hela tiden "hjälp" för att det blir "fel", saker som hon själv ställt till. I morse till exempel gjorde jag frukost och hon skulle klä på sig. Något var fel med sockarna och hon skrek att hon behövde hjälp men kunde inte tala om vad hon behövde hjälp med. Jag föreslog att hon skulle ta ett par andra sockar som passade bättre men att hon kunde hämta dem själv. Utbrott, skrik, kastade saker och spott på golvet. Hon kommer tillbaka med andra sockar på fötterna och trampar då i spottet på golvet. Utbrott igen. "Du bryr dig inte om mig" osv. En timme håller detta på tills jag kan lugna henne så mycket så att hon klarar av att ta sig till skolan.

Hon är aldrig på sitt rum och kommer fortfarande för att sova i våra sänger nästan varje natt. Hon har på det hela problem med att jag gör saker som inte inbegriper henne: lagar mat, talar i telefon eller försöker ha ett samtal med min man. Då hittar hon på saker som gör att jag riktar uppmärksamheten till henne, skriker eller klänger. säger att hon vill dö och att hon ska sticka en kniv i hjärtat.

På samma gång är hon en kavat unge som klarar massa saker själv som flera av hennes vänner inte klarar av. Går till kompisar, sover över hos mormor och handla själv i affären.

Jag tolkar hennes beteende som att hon behöver mer av mig. Vi jobbar båda heltid, renoverar huset och storasyster tar mycket utrymme. Men när vi har tid för varandra, får vi ofta inte till det. Hon blir arg på mig för minsta lilla, skriker och svär, blir ledsen och tjurig. Det är som att det aldrig blir nog.

Min fråga är helt enkelt hur ska jag bemöta henne så att hon inte längre behöver kräva mig hela tiden?

• Svar på tråden 8-åring som kräver min fulla uppmärksamhet
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om er 8-åring har lärt sig att när man skriker ,tjatar eller gnäller så får man också uppmärksamhet.
    Sen använder hon det beteendet även när det egentligen inte behövs, dvs när du verkligen har tid att vara med henne.
    Det låter ju också som om ni har en hel del omkring er på dagarna så hon kanske har behövt ta i för att få sin del av uppmärksamheten. Ibland kan också småsyskon ta efter äldre syskons ibland inadekvata beteenden. 

Det är svårt att ge dig ett konkret råd hur du ska komma tillrätta med detta. Men ett sätt kanske skulle vara att du och din man satte er ner och funderade igenom hela er situation för att se om det i det här läget skulle vara möjligt att prioritera om, ta bort eller förändra något så att ni har mer tid för henne när hon är hemma och vaken. Det låter som om hon kan behöva en del stöd. Hennes dramatiska utspel hör säkert delvis ihop med hennes ålder och ökande förmåga att dra till sig uppmärksamhet. Försök i stället att uppmärksamma henne mycket när hon gör bra saker. Det är säkert också bra om pappa tar en del av tiden med henne så att hon vet att hon har flera att lita på. 
    Ge inte upp för att hon inte reagerar positivt direkt. Hon kanske är osäker och behöver testa ordentligt.
    Eftersom du beskriver henne som både modig och kavat så finns ju den förmågan också hos henne. Barns utveckling går i vågor och som förälder får man följa med, ge stöd och jobba framåt. Allt positivt ni gör med henne kommer att ha bäring för hennes utveckling.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 8-åring som kräver min fulla uppmärksamhet