Inlägg från: Korsriddaren |Visa alla inlägg
  • Korsriddaren
    Gunnar01 skrev 2012-01-20 17:39:20 följande:
    Inte helt ointressant, men hur vore det om tillgången fanns där om det var lagligt, hade priset sänkts då? 

Det går att argumentera för att det är just för att det är kriminellt som det faktiskt ger sådana effekter som folk är rädda för (t.ex. mer missbruk, rån/stöld för att få ihop pengarna till det)

Det intressanta i det här vore, gäller samma sak för alkohol? Är det många unga som rånar för att tillgodose sitt förråd av alkohol (som är en långt farligare drog)

Jag vill inte förespråka bruket av cannabis, speciellt inte i den åldern. Problemet som finns är väl att då förbudet till stor del kom ifrån politiska håll (första förbudet kom genom de bomullsproducerande länderna i nationernas förbund, USA är en helt annan fråga där retoriken var helt horribel) Och att ungdomar idag gärna läser om sådant på internet kan de få för sig att det är såpass ofarligt att det är coolt att ignorera statens förbud mot det, då dom uppenbarligen har fel!

Jag själv förespråkar att man försöker avdramatisera det, men det blir kanske svårt nu när det finns rättsliga efterspel att tänka på.

Jag kan inte ge något bättre råd i det här fallet än att finnas där för din son, det lär inte vara lätt för honom just nu. Eller för er rättare sagt. Hoppas det kommer en bra lösning! 
    Att alkoholkonsumtion föder våld kan jag alla gånger skriva under på, men att någon rånat 30 personer för att finansiera sitt supande har jag aldrig vare sig hört eller läst om. När det gäller cannabis är det hyfsat ointressant vad de som förespråkar legalisering anför historiskt. Är någonting olagligt, så är det och det är som jag ser det bara att förhålla sig till. För min del hade de gärna fått förbjuda alla droger, inklusive alkohol.
  • Korsriddaren
    kallasskoj skrev 2012-01-27 21:11:29 följande:
    Alla rån och brott som händer på fyllan gör cannabis som rena dagisdrogen i jämförelse.
    Och alla rån som utförs för rånarna ska få sprätta pengar på krogen, dom existerar inte menar du då?

Detta du försöker med är totalt dödsdömt, det du försöker påvisa existerar inte i praktiken.

Blir så löjligt när någon skall leka profet som du nu försöker med.
    Jo men grattis kompis. Dagisdrogen du pratar om får människor att ändå ge sig ut i trafiken och döda andra för att de är påverkade, men har tron att det inte är så farligt som alkohol. Tycker att du borde följa med lite i den vanliga mediarapporteringen. Du kommer då bli varse hur ofta det stå om drograttfyllor och dess konsekvenser. Men om man kör ihjäl någon för att man rökt på, så kanske du inte räknar det som ett riktigt brott?!
Svar på tråden Cannabis