• Jess86

Du som gjort akut kejsarsnitt!

Enligt vad jag har förstått av min BM så är det vanligare att rökande gravida får göra akut kejsarsnitt eftersom barnet oftast mår sämre i magen under förlossningen, får mindre syre, moderkakan påverkas mm.

Tänkte det skulle vara intressant att se hur det ser ut här på FL i den frågan!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som gjort akut kejsarsnitt!
  • Rainbow brite

Jag har gjort 2 urakuta k-snitt och har aldrig rökt,druckit osv.
    Fick göra det pga vi höll på att mista två av våra barn 

• Tant Green

Jag tror du får vända på omröstningen... alltså fråga hur många av de som rökt under graviditeten som fick göra akut snitt, eller snarare ha alla fyra valen som alternativ. Det är ju (lyckligtvis) ganska få som röker när de är gravida, men det är många som får göra akutsnitt av andra anledningar, så det blir lite skeva siffror.

• SophiaI

Fick göra akut ks med min dotter. Dock hade vi inbokat planerat ks tre dagar senare men jag fick värkar. Rökte eller drack inte alkohol när jag var gravid. Hon låg i säte och var tillväxthämmad, därför blev det ks.

• Aoife

Jag har inte rökt under någon av mina graviditeter och har snittats alla gånger.
    Ett urakut, ett akut och ett planerat snitt.

Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • vinkelslip

2 akutsnitt, ingen rökning under graviditeterna.

• AlexanderBubben

Urakutsnitt pga hjärtljuden sjönk och därmed risk för bradykardi. Dock vet de inte varför hjärtljuden sjönk, för allting var som det skulle och sonen var fullt frisk.

Har aldrig rökt i hela mitt liv!

• Kaosmamma

Ett planerat snitt och ett urakut med sövning då hon nästan dog när det blev navelsträngsprolaps. Men näe... Röker inte.

• Adora1

Akut snitt första gången pga misslyckad igångsättning med stort barn (4850 g) och andra gången pga igångsättning pga stort barn (4250 g) där hjärtljuden påverkades negativt. Röker inte.

• Muslimska mamman

Aldrig rökt eller druckit alkohol hela mitt liv. Fick ändå göra akut kejsarsnitt min första graviditet.

• Thinner

Har inte rökt under mina graviditeter och har fått göra ett urakut och ett akut snitt.
    Första pga en utdragen och missskött(från läkarnas sida) förlossning.
    Andra gången pga att moderkakan slutade fungera tillföljd av en misslyckad igångsättning.

I´m a freak bitch baby....
Svar på tråden Du som gjort akut kejsarsnitt!