Recept med ris och köttfärs
Vi vill äta ngt med ris och köttfärs i kväll - tips?
Vi vill äta ngt med ris och köttfärs i kväll - tips?
japp.
köttfärsfylld paprika!
http://emmaskök.se/2010/09/tacofyllda-paprikor/
chili con carne och ris.
Den är så god som tacoinspererad!
Gojsa till det med vitlök och champinjoner också....blir lycklig av tanken
Vi gör ibland Savoury Mince, hiiiiiitgott!
Köttfärs
Lök
Vitlök
Morötter
Palsternacka
Paprika
Gröna bönor/haricot verts
Köttbuljong
Soja
Salt, peppar, paprikakrydda
Fräs hackad lök och vitlök. Tillsätt köttfärs och kryddor och bryn. Tillsätt tärnade grönsaker. Häll på köttbuljong och smaka av med soja. Låt puttra så länge som möjligt. Servera med ris. Mumma!
Jag gör såhär.
Koka paprikahalvorna till de mjuknar lite.
Stek köttfärsen med tacokrydda som vanligt. Sen häll i ex champinjoner, majs, lökbitar, vitlök (eller vad du vill!) Sen i med creme fresch!
Den guggan lägger du i paprikahalvorna. Toppa med smarrig ost och in i ugnen!
Sen när de är gyllenbruna är de klara. Ris och god sallad till! Kanske lite chilisås?
Ungarnas favorit:
Stek köttfärsen, krydda med salt och peppar och häll över "lagom" med vatten och låt det koka en stund. Koka riset under tiden. Ät den blöta köttfärsen med riset och en sallad med apelsin och isbergs. Dock påstår vår icke grönsaksätande dotter att det är godare att skippa salladen och ösa pizzakrydda över i stället.
Här älskar vi: ris och köttfärsröra.
Stek köttfärsen och koka riset på sidan om. När detta är klart blandar jag färsen, riset, ganska mycket hackad paprika , majs, en tub tomatpure och lite cayennepeppar. Otroligt lätt och gott, blir mycket om du behöver till matlåda oxå.
Ts: vad blev det för gott till middag? :D
Det blev Stinas kyckling - jag fick panik! Men jag kommer prova flera av recept-tipsen en annan gång.