• ebben

koka RIS??? mängder?

Hallå? Vad är detta?? Har uncle bens ris,o ska koka i 20 minuter. Jojo,men det finns ingen förteckning över antal portioner o mängd  vatten resp ris? Blir galen.
    Inte fan minns jag de tutantill?
    HJÄLP!
    ska koka 6 portioner ris.
    Hur mycket vatten/ris ska jag då ha?    

• Svar på tråden koka RIS??? mängder?
  • ebben

men alltså-akut hjälp nån?!
    Blir så förbannad på¨förpackningen-HUR kan de göra så?  

• roffe

Folk säger alltid dubbelt så mycket vatten som ris till mig.
    Ändå kokar vattnet jämt bort så jag får ha i lite extra och kontrollera flera gånger. :/

• Tinzu

står det ingenting på sidan av förpackningen? har för mig att det ska finnas en genomskinlig remsa så man kan se hur mycket man har kvar eller så är det något annan jag tänker på

• ebben

tidigare askar ja gköpt har det då stått! Nu gör det inte det.........

• ebben
    Tinzu skrev 2011-10-21 13:52:37 följande:
    står det ingenting på sidan av förpackningen? har för mig att det ska finnas en genomskinlig remsa så man kan se hur mycket man har kvar eller så är det något annan jag tänker på

jo,den genomskinliga remsan är ju där,men jag vet ju inte för det hur många portioner hur mycket vatten kräver liksom?
  • ebben

ja,men nu har jag inte det o hinner inte skaffa nån till middagsbjudningen om en timme.

• Tinzu

Hm.. jag brukar köpa Coops jasminris, och har ingen aning om det är olika på alla förpackningar..

men på det jag använder så har man 3dl ris för 4 personer, 5dl vatten och lite salt 

• ebben

ja,men det brukar väl vara skillnad på jasmin o vanligt? har jag då FÖR mig,kan ha fel...Ingen som har en uncle bens hemma o kan kolla då?

• Krupskaja

3 dl ris, 6 dl vatten borde räcka till 6 portioner (ca 4 personer alltså). Ta 0,5 dl ris och 1 dl vatten till om ni brukar äta mycket. Och så en buljongtärning också, den gör allt 100 gånger godare!

• ebben

vanligt långkorningt inte jasmin

• mosterYster
    ebben skrev 2011-10-21 13:58:49 följande:
    nåväl,då får jag gissa
    6 personer - ta 5 dl ris och 11 dl vatten samt 1-2 tsk salt. Koka upp och låt småkoka tills riset är klart, ca 20 min. 

Eller kör du 8 min i micron på högsta effekt och sen  12 på medeleffekt, då slipper du hålla på och kolla hela tiden.

Normalt sett tar man 0,5 dl ris och 1 dl vatten per person, men ska du ha middagsbjudning så är det ju bra att försäkra sig om att det inte tar slut - ris är ju inte dyrt precis.  
  • Fru Hussain

Nu använder jag alltid basmati ris men det borde nog vara rätt lika..

Räkna med 1 dl ris/ portion kommer troligen att bli över men hemskt pinsamt om det inte räcker!
    NÄSTAN dubbelt så mycket vatten ca 1 dl mindre, alltså 6dl ris, ca11 dl vatten.
    När du hällt upp ris och vatten i en kastrull (innan den börjat koka dock) stick ner fingret så att du precis nuddar vid riset, vattnet bör då gå till den första leden på fingret..

Koka upp riset med av kryddor eller buljong utan lock låt koka kanske en halv minut utan lock.
    Lägg på lock och dra ner värmen till 2-3 nånstans. Har du en spis som tar lång tid på sig att svalna kan du dra bort halva kastrullen för att hjälpa till.
    Låt koka i 15-20 min, smaka av för att se så det är bra.

Lycka till!

• PerG
    roffe skrev 2011-10-21 13:51:57 följande:
    Folk säger alltid dubbelt så mycket vatten som ris till mig.
    Ändå kokar vattnet jämt bort så jag får ha i lite extra och kontrollera flera gånger. :/

Kokar du med eller utan lock eller med lock på "glänt"?... Stormkokar, kokar eller sjuder du riset? 
  • Thursday
    ebben skrev 2011-10-21 13:54:56 följande:
    ja,men nu har jag inte det o hinner inte skaffa nån till middagsbjudningen om en timme.
    125 miljoner japaner kan inte ha fel.
  • Husis

I storkök räknar man med 3/4 dl per person och dubbel mängd vatten. 

Svar på tråden koka RIS??? mängder?