• Jose

Barnsäkra?!?!

Hej hej!

Jag undrar om det är någon som barnsäkrat en malmbyrå (den supervanliga IKEA-byrån)? Alltså lådorna menar jag nu.

Sen har vi sådana låd. och skåp"reglar" (typ "pinnar" som man hakar fast i något) men jag tycker det är skitsvårt att fästa, vet inte allas hur. Hur långt avstånd osv... Så har någon några tips, till en usel hemmasnickare, så mottages det TACKSAMT!!

• Svar på tråden Barnsäkra?!?!
  • Mirilla

I köket har vi handtag (inte knoppar) så då köpte vi långa skohorn från ikea och stack ner i handtagen när dottern var liten. Det tog faktiskt ett bra tag innan hon lärde sig hur man gjorde och när hon väl lärde sig det var hon inte så intresserad längre. Vi har inte använt några såna reglar någonstans faktiskt och det har gått bra ändå. Vi har också några malmbyråer och vi har inte barnsäkrat dom. Men då var dottern ganska lätt att ha attg göra med, får se hur det blir när sonen är i  samma ålder.

• Jose

Ja ok, vi har nämligen en malmbyrå i dotterns rum och även om jag inte lämnar henne några längre stunder, så springer jag ibland iväg för att röra i en gryta, eller något annat som tar någon minut kanske. Det behövs ju inte längre tid för att det ska kunna hända små olyckor, som de flesta föräldrar vet.

Köket har vi inga handtag i:)

• La Lola

Vad gör hon med lådorna då o vad innehåller de?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Jose

Lådorna innhåller bara kläder, men om/när (hon gör inte det än) lär sig öppna de så är jag rädd att de bara smäller igen, de är ju så lätta, så hon klämmer sig eller slår sig.

• La Lola
    Jose skrev 2011-10-22 18:13:30 följande:
    Lådorna innhåller bara kläder, men om/när (hon gör inte det än) lär sig öppna de så är jag rädd att de bara smäller igen, de är ju så lätta, så hon klämmer sig eller slår sig.
    Ok....om hon börjar dra i lådorna skulle jag vända på byrån bara....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Jose

Det blir lite jobbigt eftersom alla hennes kläder är där och jag inte har möjlighet att vända den varje gång jag behöver komma åt.
    Men tack i alla fall :)

• Konstantine

Det finns ju såna här lås:

http://www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php?id=230#close

Här hemma har vi dock inte barnsäkrat nåt (förutom eluttag och självklara saker) förrän dottern har börjat pilla på dom.  
    Jag har ingen erfarenhet av byrån själv, men en kompis har tre stycken och jag har aldrig hört henne säga nåt ont om dom Förutom att hennes dotter river ut det som ligger i lådorna, såklart! :P

• Jose
    Konstantine skrev 2011-10-22 22:19:39 följande:
    Det finns ju såna här lås:

www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php?id=230#close

Här hemma har vi dock inte barnsäkrat nåt (förutom eluttag och självklara saker) förrän dottern har börjat pilla på dom.  
    Jag har ingen erfarenhet av byrån själv, men en kompis har tre stycken och jag har aldrig hört henne säga nåt ont om dom Förutom att hennes dotter river ut det som ligger i lådorna, såklart! :P
    Sådana vore nog något:) Tack för tipset!

Nej de är bra dessa byråsarna, men lådorna är jätte "glidiga" så de slår igen väldigt lätt, så jag vill förebygga det. Eftersom jag, som jag skrev innan, inte har total uppsikt exakt hela tiden:)

Nu måste jag bara fråga; Vad är självklara saker för dig? Det kan ju vara olika och jag tänker ibland, "tänk om vi har glömt något".

Tippskydd på spis behövs inte då det är en häll. Klämskydd har vi. Något annat?
  • Konstantine
    Jose skrev 2011-10-22 23:15:47 följande:
    Sådana vore nog något:) Tack för tipset!

Nej de är bra dessa byråsarna, men lådorna är jätte "glidiga" så de slår igen väldigt lätt, så jag vill förebygga det. Eftersom jag, som jag skrev innan, inte har total uppsikt exakt hela tiden:)

Nu måste jag bara fråga; Vad är självklara saker för dig? Det kan ju vara olika och jag tänker ibland, "tänk om vi har glömt något".

Tippskydd på spis behövs inte då det är en häll. Klämskydd har vi. Något annat?
    Vi har en riktigt läskig byrå, där "sugs" lådorna in den sista biten, AJ! Men dom är svåra att dra ut också, som tur är!
    Det är ju inte bara klämrisken med en byrå, om lådorna är lätta att dra ut så kan hon ju klättra i dom och riskera att ramla. Och tömma lådorna på deras innehåll också då såklart Flört kanske inte jätteroligt att spendera kvällarna med att vika om kläder.

Har ni ingen vanlig spis utan bara en häll i en konsol? Har ni lås till spisvredena eller kommer hon aldrig att nå dom? Når hon inte ugnen då heller kanske? 

Annars är det ju petskydd till eluttagen som sagt. Vi har även försökt gömma grendosor och spikat fast sladdar, när hon ålade omkring på golvet så var det ganska viktigt, inte lika mycket längre. Efter att hon har dragit ner en växt i golvet så ser jag numera till att inga blad hänger ner så att hon når... det är väldigt mycket att ställa undan, ställa högt, och se till att hon inte når vissa saker som jag ser som att "barnsäkra". :P Att dom inte når t.ex. rengöringsmedel och lådan med skruvar/spik/annat farligt ser jag som självklart.
    Klämskydd till dörrarna har vi precis införskaffat, även fast hon inte leker med dom varje dag så känns det dags iallafall. 

Hmm jag tror det var allt Obestämd

• Jose

Vi har en induktionshäll med knasiga inbyggda knappar, så att hon får tag på de händer inte... Puuhh:)
    Ugnen däremot når hon och den blir ibland lite varm, plus att den inte är suuupersvår att öppna (men inte jättelätt heller). Har du något tips där?

Ja sladdar får vi nog sätta fast över listerna, om inte för hennes skull så för dammråttorna;)

• Konstantine
    Jose skrev 2011-10-23 19:17:39 följande:
    Vi har en induktionshäll med knasiga inbyggda knappar, så att hon får tag på de händer inte... Puuhh:)
    Ugnen däremot når hon och den blir ibland lite varm, plus att den inte är suuupersvår att öppna (men inte jättelätt heller). Har du något tips där?

Ja sladdar får vi nog sätta fast över listerna, om inte för hennes skull så för dammråttorna;)
    På vår ugn kan man skruva åt själva spärren till ugnsluckan så att den blir lättare/svårare att öppna, går inte det på eran?

Skönt med induktionshäll!
  • Jose

Hmmm... Det ska jag kika. Det är en från Ikea, så jag tvivlar på det ;)

• Konstantine
    Jose skrev 2011-10-24 19:50:13 följande:
    Hmmm... Det ska jag kika. Det är en från Ikea, så jag tvivlar på det ;)
    Det står på IKEAs hemsida att ugnsluckan har barnsäkert lås iallafall. 

Jag googlade Drömmer 
  • Jose
    Konstantine skrev 2011-10-24 19:54:34 följande:
    Det står på IKEAs hemsida att ugnsluckan har barnsäkert lås iallafall. 

Jag googlade Drömmer 
    Haha vad gullig du är:) Du kikar runt och länkar du för att en annan inte har ens lite koll.

Ja, det är en sådan "hasp" på den, uppe på luckan om man kan säga så. En sådan som det brukar vara på ugnar, men den är inte jättebra faktiskt. Men ska kolla om det är något som går att spänna, det kna ju vara så och att den helt plötsligt börjar fungera jättebra istället!

Jag inser när jag skriver denna tråden att Ikea är skit;)
  • carrobarro84

en annan grej med malm-byrån är att om man drar ut alla lådor så kan den välta om man lutar sig mot den. ¨så vi ska sätta tippskydd på våra.

• Jose
    carrobarro84 skrev 2011-10-24 20:37:50 följande:
    en annan grej med malm-byrån är att om man drar ut alla lådor så kan den välta om man lutar sig mot den. ¨så vi ska sätta tippskydd på våra.
    Ja precis, det har jag redan varit med om. Tack och lov innan jag fick barn. Men man kan fästa den i väggen :)
  • Konstantine
    Jose skrev 2011-10-24 20:31:20 följande:
    Haha vad gullig du är:) Du kikar runt och länkar du för att en annan inte har ens lite koll.

Ja, det är en sådan "hasp" på den, uppe på luckan om man kan säga så. En sådan som det brukar vara på ugnar, men den är inte jättebra faktiskt. Men ska kolla om det är något som går att spänna, det kna ju vara så och att den helt plötsligt börjar fungera jättebra istället!

Jag inser när jag skriver denna tråden att Ikea är skit;)
    Jag är en van googlare! Cool 

Som ett litet handtag (stort som en tumme) precis vid handtaget? Nu var det min sambo som fixade vår ugn men jag har för mig att han skruvade på nån liten skruv på den haspen. :P
    Annars går det ju faktiskt att lära barnet att inte klättra på ugnen! Eller/och ha koll dådå.
    Jag har inte sett nått slags ugnslås annars faktiskt... Obestämd

Just det ja, att spänna fast bokhyllor m.m. i väggen är ju såklart bra om man har en klätterapa!
Svar på tråden Barnsäkra?!?!