• Didajdidajda

Var ni alla på efterkontroll?

Jag har en son å 16 månader. Jag blev aldrig erbjuden eller kallat till en efterkontroll, men jag blev heller aldrig sydd och inga komplikationer uppstod. Har detta spelat någon roll för er och hur går det till egentligen?

Mvh

• Svar på tråden Var ni alla på efterkontroll?
  • Pihl01

Jag har blivit snittad två gånger, ingen efterkontroll, men bvc sköterska kom och tog bort agrafferna bara.

• Alexi

Men de flesta tror jag bokar efterkontroll själva, dvs man blir inte kallad per automatik överallt, det är ju en frivillig kontroll som jag tycker var jättebra.

Det är en enkel gynundersökning helt enkelt.

• 071001

Gick på ett besök hos bm och hon erbjöd en koll, men jag tyckte allt kändes okej och avböjde. Fick även recept på minipiller då.

• La Lola

Här bokar man efterkontrollen själv om man vill ha nån.

Jag gick aldrig på nån med Hedda.
    Med Alma diskuterade vi bara lite, valde att inte göra nån koll.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • SuzR

Jag fick boka en själv. Dom kollar så allt är läkt bra och jag fick knipa mina muskler och så fick jag en spegel i handen för att kolla mitt underliv! Sen kollade vi i förlossningsjournalen och gick igenom allt.

• 47705

Här får man också boka in tiden själv. BM kollar att allt ser OK ut och testar "knipet" i musklerna. Hon frågar också lite om förlossningen, hur man upplevde den och hur det har varit efteråt.

• älskarlivet81

Jag fick ringa och boka efterkontroll själv! Gjorde ingen undersökning där (hon frågade om jag ville, men jag såg ingen anledning till det) utan vi pratade om hur förlossningen varit och så fick hon se lilla knytet som legat i magen!

• Litet My

Vi pratade om förlossningen och preventivmedel och blev erbjuden koll.

För mig gjorde efterkontrollen varken från eller till.

• Muslimska mamman

Efterkontroll ska väl du som mamma själv se till att boka tid till? Det sade de till mig i alla fall, så ca 6 veckor efter förlossningen ringde jag MVC och fick en tid för efterkontroll.

• Didajdidajda

Ingen sa något till mig om det. Det är märkligt hur det gick mig förbi egentligen. Nu läser man överallt om det.

Svar på tråden Var ni alla på efterkontroll?